Zacznę nietypowo. W tzw budżetowym aucie można zauważyć następujące drobiazgi:
- wygłuszenie maski w aucie silnikiem benzynowym nie jest częstym zjawiskiem, tipo je ma,
- dolna osłona silnika,
- większość podłogi posiada grubą plastikową osłonę (od spodu),
- klamry / zaczepy pasów oklejone miękkim materiałem (zapobiega stukaniu),
- spód schowka w podłokietniku wyłożony miękkim materiałem,
- spód wnęki/uchwytu do zamykania drzwi gumowany + tak samo wnęka przed lewarkiem zmiany biegów
- gumowane pokrętła regulacji nawiewów,
- wykładzina bagażnika solidnie przymocowana do nadwozia, dodatkowo obszyta materiałem w tylnej części,
- widoczne (wystarczy zajrzeć pod auto) wygłuszenie na nadkolach,
- i inne.
Podałem kilka przykładów na to, że nad tipo nie pracowano w pośpiechu i byle jak. Pomyślano o wielu rzeczach, które tworzą całość. Nazywanie tipo autem budżetowym jest krzywdzące.
Wrażenia
4,0
Silnik
Nie dałem 5 gwiazdek na wyrost, bo nie wiem jeszcze jak będzie ze spalaniem. (za krótko jeżdżę) Dynamika w porządku, a właściwie nawet więcej. Auto nie protestuje kiedy trzeba wyprzedzić. Odczuwalne działanie turbo zauważa się w okolicach 2,5 tys. obrotów i nie jest to nagły brutalny kop, ale jednostajna "fala". Auto bardzo szybko osiąga prędkość podróżną. Przy wyprzedzaniu wystarczy podkręcić silnik do 3,5 tys. i można zmieniać bieg, i na kolejnym biegu auto tak samo dobrze ciągnie. Poniżej 2,5 tys. obrotów nie ma jakiejś odczuwalnej turbo dziury. Po prostu czuję się jak w wolnossącym. Szósty bieg można śmiało wrzucać tuż powyżej 70 km/h.
5,0
Skrzynia biegów
Biegi wchodzą z tzw klik. Wyraźnie, z lekkim oporem. Jedynka nieco za krótka.
4,0
Układ jezdny
Nie jest to sportowe auto, ale komfortowe, a zarazem sprężyste. Zawieszenie pracuje bardzo cicho (niebo a ziemia w porównaniu do grande punto). Mam 17 calowe opony (profil 45), a mimo to jest komfortowo.
5,0
Karoseria
Komfort
4,0
Widoczność
Do przodu ok, do tyłu nieco gorzej, ale myślałem, że w ogóle nic nie będzie widać. ;) Duże lusterka boczne.
5,0
Ergonomia
Wszystko pod ręką, czytelne, duże, solidne. Nie trzeba szukać gdzie co jest. Włącznik wycieraczek (pokrętło)m znam z punto, więc dla mnie nie ma zagadnienia. Niektórzy narzekają, że fiat w dziwny sposób rozwiązał temat wycieraczek, ale można się szybko przyzwyczaić.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Mam 193 cm wzrostu, ustawiam fotel pod siebie, i jestem w stanie a miarę wygodnie podróżować na tylnej kanapie "za sobą". Dla mniejszych pasażerów miejsca jest naprawdę mnóstwo. Porównałem tipo z fordem c max. Mam wrażenie, że w tipo jest więcej przestrzeni dla pasażerów. Bagażnik o regularnych kształtach.
5,0
Wyciszenie
To chyba największa niespodzianka na plus. Auto jest ciche, zaskakująco ciche nie tylko jak na "budżetowe", ale także w porównaniu do innych "pełnoprawnych" kompaktów.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Daję 4 gwiazdki. Za wcześnie na ocenę tej kategorii.
5,0
Stosunek jakość/cena
Jedna z największych zalet auta. Dostajemy dużo za niedużo, tzn. konkurencja daje mniej. Kawał bardzo solidnego samochodu z porządnym 4-cylindrowym silnikiem.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.4 T-Jet 120KM 88kW
[l/100km]