Jak na wiek konstrukcji auto naprawdę świetne, niedoceniane, więc tanie. Jak na swą klase i rocznik bardzo przestronne, dość komfortowe, o niezłych własnościach jezdnych. Mozna na nim polegać, jedynie drobiazgi czasem potrafią poćwiczyc nerwy. Do wiekszości rzeczy przy drobnej samodzielnej "grzebaninie" (typu wymiana oleju itp.) dostęp co najmniej dobry.
Wrażenia
5,0
Silnik
Jak na 1.4 idzie naprawdę świetnie, podstawowe wersje Escortów, Golfów czy Astr są bez szans, nawet brachola Megane 1.6 nic lepiej nie ciągnie. ogólnie bez co najmniej 1.6 nie radzę do niego podchodzić ;) Elastyczność też ponadprzeciętna, mozliwa jazda na 5. 50km/h bez sprzeciwów. Kultura pracy- nie jest żadna rewelacja, ale w porównaniu do brachola Megane`a chodzi jak szczyt nowoczesnosci.
3,0
Skrzynia biegów
Wsteczny bywa nieco krnąbrny, czasem też redukcja na 1. wymaga lekkiego wysiłku, sam mechanizm zmiany biegów do poprawy, choc przełożenia prawidłowo zestopniowane.
4,0
Układ jezdny
Akurat- mozna powiedzieć, że całkiem komfortowy samochód, a przy tym nie buja się i nie wychyla na boki na byle zakrętach, można soobie całkiem sporo pozwolić.
Komfort
4,0
Widoczność
Do przodu ok, do tyłu tez nie najgorzej czasem pomagają ostatnie tylne okienka w kształcie równoległoboku. Duży plus za niemałe i szeroko rozstawione lusterka.
5,0
Ergonomia
Wszystko pod reką, jedynie do nisko umieszczonego radia mozna by się ciut przyczepić. Co do niby "przeładowanych" funkcjami dźwigienek przy kierownicy (to częsta krytyka "Auto Świata") to nie mam żadnych zastrzeżeń- obsługuje się je bardzo łatwo, przy włączaniu świateł nie trzeba przynajmniej błądzić reką po tablicy jak w Oplach czy innych. Poza tym identyczny "rozkład" funkcji ma Megane, a nigdy nie spotkałem się w gazecie z krytyką pod adresem Renault. Wielki plus za samoczynne wyłączanie sie świateł po zgaszeniu silnika (nie ma mozliwości zostawić Fiata na zapalonych światłach), w zimowym okresie można w październiku włączyć światła i zapomnieć o przełączniku :)
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Nie potrzeba długiego czasu, by zrobiło się ciepło w zimie, latem jest po prostu znośnie.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Pokażcie mi jakikolwiek samochód kompaktowy z tamtego okresu, który miałby tyle miejsca w środku- nawet dziś Tipo nie ma się czego wstydzic pod tym względem, a i bagaznik 350 litrów do dziś jest w tej klasie przyzwoitą średnią.
3,0
Wyciszenie
Tu akurat "szału nie ma". W moim egzemplarzu brak nawet maty wygłuszajacej komorę silnika. Przy 100km/h co prawda nie ma problemów z rozmową, ale w porownaniu do brachola Meganki to Tipo jest po prostu głośne.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jak na to, co potrafi ten silnik, spalanie jest ok, tym bardziej, że mam jeszcze gaźnik.
5,0
Stosunek jakość/cena
Jak na mozliwości samochodu i to, co oferuje wzamian za niewygórowaną cenę- jak najbardziej piątka. Do tego części nie należą do szczególnie drogich, do jakości plastików rzeba co prawda przywyknąć, ale za to dostajemy naprawdę świetne wnetrze i dobry silniczek.
Niezawodność
2,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Tu akurat Fiat się nie popisał. Co prawda nie wpływa to specalnie na wartość samochodu, ale takich denerwujacych "bzdetów" jest mnóstwo- ciężko pracujące zamki w drzwiach, nie domykające sie drzwi, klekotanie plastików w środku, unieruchomiona tylna wycieraczka (na szczęście to tylko kabelki) czy nieszczelności przy gaźniku (to kwestia posmarowania silikonem). Ogólnie awarie, które z jednej strony denerwują, z drugiej bez wiekszych problemów da się je samemu usunąć.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Z kolei w tej dziedzinie jest dobrze. Co prawda przednie zawieszenie nie należy do szczególnie trwałych, ale to w moim egzemlarzu najpoważniejsze usterki (stuki). Poza tym jak najbardziej ok, żadnych awarii silnika, skrzyni biegów czy sprzęgła, zero wycieków. Naprawdę w porządku. Samochód zna słowo "rdza" tylko ze słyszenia.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.4 76KM 56kW
[l/100km]