Bardzo dobry zakup na pierwszy samochód, dla dorabiającej się rodziny, na zakupy w mieście, na dojazdy do pracy i na zagraniczny wyjazd dla 2 osób. Polecany również dla blondynek...
Wrażenia
5,0
Silnik
żadnych problemów z odpalaniem, jedynie przy -30 st. C startował jakby z 2 cylindrów,ale po sekundzie było OK. Oleju praktycznie nie bierze (między wymianami nie trzeba dolewać). Wymiana świec po 60 tys. - przerwa na elektrodach 2 mm, ale paliły jak trzeba.
5,0
Skrzynia biegów
Dla mnie prawie ideał. Działa prawie tak lekko jak w nówce, choć przy większym przebiegu warto zadbać o smarowanie cięgieł.
3,0
Układ jezdny
Nie wiem jak obecnie, ale w modelu 1999 amortyzatory były do bani: lewy przedni nie wytrzymał 20 tys. km, prawy 40 tys., tył już też po wymianie (70 tys. - amory i silentblocki). Bardziej to chyba jednak wina dziurawych dróg. Zawieszenie dość twarde. Nie ma też problemów z jego przeciążaniem (np. 4 osoby + bagaż na wakacje). Za to układ kierowniczy oceniam na 5 - jak dotąd żadnych luzów i nie traci zbieżności.
Komfort
4,0
Widoczność
Kwestia przyzwyczajenia. Problem z widocznością w tzw. "martwym polu".
3,0
Ergonomia
Jestem dość duży, ale mieszczę sie bez większych kłopotów. Zaleta przy wsiadaniu - długie drzwi. Fotele mało komfortowe. Dźwignię zmiany biegów chętnie bym skrócił. Pod maską bardzo ciasno - trzeba nieźle kombinować żeby wymontować niektóre podzespoły. Ale poza uzupełnieniem płynów i okresową wymianą filtrów, nie ma potrzeby tam zaglądać.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Termostat padł po ok. 60 tys km. Po łatwej wymianie wszystko OK. Z tyłu ogrzewanie niezbyt skuteczne.
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Z tyłu ciasno, ale nie ma się co dziwić przy tych wymiarach auta. W dalszą tasę najlepiej się jeździ we 2 osoby lub z dziećmi. Ew. 5 osób + przyczepka.
3,0
Wyciszenie
Silnik dobrze, podłoga i bagażnik słabo
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Auto tanie w utrzymaniu, mało awaryjne - nie ma potrzeby korzystać z autoryzowanych serwisów - większość drobnych napraw można wykonać samemu. Części tanie - w Łodzi polecam sklep na ul. Przędzalnianej 89.
5,0
Stosunek jakość/cena
Jeśli kupować używany to najlepiej z przebiegiem poniżej 50 tys., chociaż silniki powinny bezawaryjnie przejechać 200-250 tys. km - są to dobre, sprawdzone konstrukcje Fiatów 127 (0.9) i 128 (Zastava - 1.1).
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Szybko pada hydrauliczna regulacja pochylenia reflektorów (elektr. lepsza). Linka ham. ręcznego lubi zamarzać. Same rozpieraki ręcznego trzeba odpowiednio zabezpieczyć (moczenie w nafcie, oleju i zasmarowanie sworzni towotem), bo inaczej rdzewieja na sworzniu i blokują. Reszta napraw to zawieszenie i wymiany eksploatacyjne (klocki, olej, filtry, świece). Zaletą silnika 0.9 jest hydrauliczna regulacja zaworów i napinanie łańcuszka rozrządu (nie wymaga wymiany=wieczny), przez co silnik staje się praktycznie bezobsługowy.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Średnio zadbanym autem można śmiało ruszać w najdalszą trasę.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.1 55KM 40kW
[l/100km]