Ogólnie auto uważam za dobre, pod warunkiem że użytkownik wie jak się z nim obchodzić…
Wrażenia
5,0
Silnik
Moje auto jest z grudnia 2002r. wiec 86km i 200Nm jest wystarczające. Kultura pracy jak to JTD - dobra, elastyczność również na wysokim poziomie. Motor doskonale radzi sobie z autem niezależnie czy jest ono obciążone czy nie.
4,0
Skrzynia biegów
Przy pierwszej jeździe odczuwalny dość długi skok dźwigni, lecz po kilku kilometrach nie sprawia to żadnego problemu. Brak synchronizatora biegu wstecznego czasem utrudnia jego wrzucenie, ale to kwestia wprawy. Reszta biegów jak najbardziej ok.
4,0
Układ jezdny
Auto jest dość ciężkie (szczególnie przód, ze względu na masę silnika) wiec i zawieszenie jest dość twarde. Na polskich drogach może być trochę uciążliwe. Sam większość tras pokonuję w Niemczech i w tym przypadku twardsze zawieszenie jest zaletą, ponieważ samochód prowadzi się pewnie z lekką podsterownością (wynikającą z większej masy przedniej części auta) bez nerwowych przechyłów na zakrętach przy dużych prędkościach.
Komfort
4,0
Widoczność
Do przodu i w boki bez zarzutów. Do tyłu trochę ograniczają widoczność słupki tylne, które można nadrobić (zbyt małymi) lusterkami.
4,0
Ergonomia
Palaczom może przeszkadzać usytuowanie popielniczki (niemal pod prawym kolanem). Ja wykorzystuje ją jako dodatkowy schowek na drobne czy karty parkingowe. Umieszczenie przycisków sterowania szybami elektrycznymi w konsoli środkowej jest dość wygodne, lecz są one położone zbyt blisko włącznika świateł awaryjnych. Reszta przyrządów rozmieszczona dość dobrze i korzystanie z nich jest intuicyjne.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Nawiew powietrza jest dość mocny, aczkolwiek przy najwyższych biegach hałaśliwy. Silnik nagrzewa się dość szybko, więc w zimie z ogrzaniem wnętrza pojazdu nie ma problemu. W lecie klimatyzacja (co prawda ze sterowaniem ręcznym) jest również wystarczająca.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Z przodu miejsca jest pod dostatkiem nawet dla osób o wzroście 190cm. Konsola środkowa również nie zabiera pasażerom przestrzeni. Tylna kanapa jest raczej dla dzieci, aczkolwiek osoby o mniejszym wzroście nie będą narzekały na jej brak.
3,0
Wyciszenie
Tu jest trochę gorzej. Przy mniejszych prędkościach czy na biegu jałowym, silnik jest lekko słyszalny (fani common rail mogą się cieszyć jego pracą). Podróż powyżej prędkości 130km/h przy dłuższych trasach jest dość mecząca. Wchodzi tu w grę hałas pochodzący z komory silnika jak i szum powietrza który jest wywołany między innymi dość wysoką konstrukcja auta.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Silnik 1.9 JTD jest dość oszczędny. Moje średnie spalanie to ok. 5,3l/100km przy „dość dynamicznej jeździe”. Trasa pokonana przeze mnie (400km) z prędkością 130-195km/h - gdzie 195km/h to maksymalne możliwości auta (katalogowo 185km/h) - dała rezultat ok. 6,5l/100km. Uważam że jest to wynik dobry.
4,0
Stosunek jakość/cena
Cztery zasłużone gwiazdki myślę że odzwierciedlą odpowiedni stosunek „jakość/cena”.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Żarówki (2 razy przód i raz podświetlanie tablicy)… Trzeba się uzbroić w zapas i cierpliwość do wymiany szczególnie przedniej lewej.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak, aczkolwiek myśle że w pierwszej kolejności będzie sprzęgło.