Szukaj

Ocena kierowcy - Fiat Punto I Hatchback

Pozytyw, 15 lat temu
Silnik 1.2 73KM 54kW
Rok produkcji 1997
Przebieg: 60 tys. km
Okres użytkowania: 1 rok
Fiat Punto I Hatchback 1.2 73KM 54kW 1993-1999 - Oceń swoje auto
4,38
10% lepiej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Karoseria : Mimo przesiadki z auta kompaktowego nie można nabawić się klaustrofobii. Sprawę ułatwia 5 furtek.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Układ elektryczny : wymiana czujnika temperatury - koszt 30zł i czujnika ciśnienia oleju - koszt 25 zł
5,0
Całokształt
Samochód za niewielkie pieniądze, o ciekawym wyglądzie, który nie stwarza problemów w normalnej eksploatacji. Części eksploatacyjne są naprawdę tanie. Spalanie niewielkie. Przy wieku 12 lat samochód nie ma korozji. Technicznie również bez zarzutu. Cóż można oczekiwać więcej. Polecam wszystkim pod warunkiem, że był dobrze traktowany przez poprzednich właścicieli (regularne przeglądy i wymiany normalnie zużywających się części). Silnik optymalny do tego samochodu, pozwala wyprzedzić większość podstawowych wersji kompaktów, a nawet niektórych aut z klasy średniej. Przyspieszenie ok. 11-12s do setki to naprawdę nienajgorszy wynik szczególnie wśród dzisiejszych ekologicznych wozidełek, które i tak nie palą dużo mniej niż punciak. Zawieszenie powinno być albo bardziej komfortowe albo bardziej sportowe, a tak nie jest ani takie ani takie, no i nie można powiedzieć, że jest to złoty środek pomiędzy nimi (za mało tłumi nierówności i za bardzo przechyla się na zakrętach). Może warto wymienić zawieszenie na sztywniejsze.
Wrażenia
5,0
Silnik
Silnik o wystarczającej mocy, pozwalający na sprawne poruszanie się w mieście oraz na trasie. Kultura pracy na niskich obrotach dobra. Powyżej 3-3,5 tys. obr/min zaczyna być głośno. Silniczek powyżej 4 tys. pokazuje sportowego ducha z miłym dla ucha pomrukiem (jeżeli oczywiście komuś podwyższony hałas nie przeszkadza). Nie ma chyba mocniejszego silnika 2 zaworowego o tej pojemności w seryjnych samochodach - bardzo udana konstrukcja.
4,0
Skrzynia biegów
Krótkie przełożenia skrzyni są dość przyjemne jeżeli jeździmy po mieście - na piątym biegu można spokojnie przyspieszać od ok. 45 km/h. Gorzej na trasie - powyżej 100 km/h jest głośno (silnik łapie ok. 3,2 tys. obr/min). Takie zestrojenie skrzyni umożliwia jednak sprawne wyprzedzanie nawet przy prędkościach powyżej 140 km/h. Przydałaby się skrzynia 6 biegowa oferowana w tym modelu (ja niestety mam 5-cio biegową). Co do kultury pracy to bardzo wymagający mogą mieć jakieś zastrzeżenia do przełączania biegów (trochę dłuższy skok niż w innych autach), lecz nie zauważyłem żadnych większych problemów.
3,0
Układ jezdny
Mogło by być lepiej pod względem komfortu zawieszenia - trochę wychyla się na boki i nie tłumi dobrze nierówności. Na tle innych maluszków z tego rocznika nie jest najgorzej - np. w porównaniu do Opla Corsy, a nawet rewelacyjnie w stosunku do Hyundaia Atosa itp.
Komfort
4,0
Widoczność
Generalnie nie mam większych zastrzeżeń. Kobiety mogą narzekać, że nie widać końca maski.
4,0
Ergonomia
Również bez większych zastrzeżeń. Wszystko na miejscu. Jedynie do umiejscowienia zegarka trzeba się przyzwyczaić.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Silnik osiąga właściwą temperaturę dość szybko nawet w zimę. 4-stopniowa regulacja nawiewu ułatwia sprawę. Przy deszczowej pogodzie ciężko usunąć parę z szyb - często pozostaje para w okolicach lusterek na szybach bocznych oraz wewnętrznego lusterka na szybie przedniej.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Biorąc pod uwagę wielkość auta, ciężko narzekać na brak przestrzeni. Nawet przy 5-ciu osobach można pokonać niewielkie odległości bez większych niedogodności. Bagażnik jak na tą klasę sporych rozmiarów i dość ustawny.
4,0
Wyciszenie
Tak jak wspomniałem przy opisie silnika. Na wolnych obrotach ciuchuteńko. Do 3 tys. obr/min spokój, a powyżej głośno. Generalnie dźwięk silnika może przeszkadzać przy pokonywaniu dużych odległości z większą prędkością niż 100 km/h - polecam włączenie radia i wszystko będzie OK.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jestem mile zaskoczony. Biorąc pod uwagę żwawość punciaka apetyt ma naprawdę umiarkowany. Jeżdżę dużo po mieście jednak nawet w cyklu miejskim kręcąc silniczek do 5 tys. obr/min nie przekroczyłem 8 litrów benzyny! Spalanie w mieście przy normalnej jeździe do 3,5 tys. obr/min ok. 7 litrów, na trasie ok. 5 litrów.
5,0
Stosunek jakość/cena
Cena ok. 6,5 tys. to i nie można wiele wymagać, ale też i nie ma się do czego przyczepić. Jak dbasz tak masz. Denerwuje mnie narzekanie przez niektórych oceniających, że ktoś musiał wymienić świece, olej, paski, przewody itp. Przecież to jest normalne w każdym samochodzie, a w tym samochodzie nie wyda się na to majątku.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Co może troszkę denerwować (ogólnie takie tam duperele) to: - centralny zamek: o pilocie na podczerwień lepiej zapomnieć, szybciej wychodzi użycie kluczyka; - przy 2 osobach na tylnej kanapie trzeszczy tylna półka; - denerwuje w zimę trudność w otwarciu korka paliwa (trzeba pamiętać o nasmarowaniu przed zimą); - często uszczelki drzwi nie chcą łatwo odpuścić co utrudnia dostanie się do środka;
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Kupiłem samochód bezwypadkowy i nie wyjeżdżony od kobitki w Niemczech. Jak na swoje lata wszystko sprawuje się rewelacyjnie. Oby tak dalej.

Pb - zużycie paliwa dla silnika 1.2 73KM 54kW [l/100km]

Średnie zużycie
6,3
Minimalne średnie zużycie paliwa
6,0
Maksymalne średnie zużycie paliwa
8,0
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
4,8
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...
Fiat Punto I Hatchback