Samochód dla osób, którym kombi jest potrzebne. Dużo miejsca, ilość pasażerów nie odczuwalna zbytnio przez silnik, wszystko tam gdzie być powinno, małe zużycie paliwa. Jedynym problemem jest znalezienie miejsca na parkingu bo nie w każdą dziurę się wciśnie...
Wrażenia
5,0
Silnik
Jak na Diesla jestem pozytywnie zaskoczony. Samochód jest dobrze wyciszony w środku jak na ten przedział cenowy auta (nie jeździłem nigdy Mercedesem klasy S dlatego piszę o przedziale cenowym :)) Przy prędkości 140 km/h można rozmawiać bez podnoszenia głosu. Jak dla mnie bardzo dobrze. W zimie nie ma najmniejszych problemów z paleniem. Warunkiem jest oczywiście sprawny akumulator. Przy mrozach -15 zapalał po 2-3 sekundach kręcenia. Wymieniłem w nim świece żarowe bo dwie były spalone (koszt jednej ok. 30zł). Bez świec żarowych palił równiez bez najmniejszych problemów przy temperaturze wyższej niż ok. 5 stopni. Jeżeli chodzi o elastyczność i ogólnie o osiągi to już raczej subiektywna ocena. Silnik lubi obroty >1500 szczególnie na biegach wyższych niż 3. Przyspieszenie ma dobre ale po wciśnięciu pedału gazu do dechy (jeździłem wcześniej toyotą corollą benzyniakiem więc tam było inaczej dlatego jak wyżej napisałem to subiektywna ocena). Nie ma problemów z wyprzedzaniem pod górę, po prostu gaz do dechy i odjazd. Co ciekawe czy jadę sam czy w 3 osoby z pełnym bagażnikiem nie ma wielkiej różnicy. Samochód po prostu odjeżdża. Kwestia dość wysokiego momentu obrotowego. Podsumowując silnik oceniam na 5 ze względów wyciszenia, kultury pracy i niskiego spalania. Dynamika na 4.
4,0
Skrzynia biegów
Rajdowcem nie jestem więc ciężko mi ocenić skrzynię biegów. Biegi wchodzą bez problemów (może odrobinę ciężej niż w Corolli). Nie zdarzyło mi się, żeby mi bieg wyskoczył (w Corolli kilka razy jedynka). Biegi dobrze zestrojone.
4,0
Układ jezdny
Zależy jaką jazdę kto lubi. Moja Marea ma dość sztywne zawieszenie. Sprawdza się to bardzo dobrze na zakrętach i równych drogach. Nie wychyla się na bogi, dobrze trzyma się drogi. Ale jak jeżdżę po mieście (Kraków) to wtedy jestem troche zły, że zawieszenie jest twarde. Dziury (i nierówności) okropne, każdy dołek czuć niestety. Dużo lepiej jest przy pełnym obciążeniu. Wtedy się płynie jak statkiem po wiśle. Poza tym nic nie ściaga, jedzie jak po szynach.
Komfort
3,0
Widoczność
Tu jest troche problem. Przesiadłem się z mniejszego hatchbacka i widać róznice. Mimo, iż do tyłu widac całkiem dobrze i na boki niby też to jednak w Corolli cała droga była jak na dłoni a w Marea czasami trzeba przesunąć głowę żeby się wychylić zza zagłówka albo słupka przedniego. No i najgorsza rzecz - lusterka boczne. O ile w lewym jeszcze coś tam widać bo jest bliżej to prawe jest straszne. Dużo za małe. Trzeba uwazać przy zmianie pasów ruchu żeby kogoś nie przyrysować.
4,0
Ergonomia
Ja nie narzekam. Wszystko pod ręką. Do tego ciekawy design. Nie miałem z niczym problemów. Schowki podświetlone.
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Szyby trochę parują. Mówie o zimie. A jak zaparują to bez włączonej klimatyzacji ciężko sobie poradzić szczególnie z szybami z tyłu. Przednią jeszcze przedmucha jakoś. Ogólnie mogłoby być lepiej. Długo się też nagrzewa w środku ale to kwestia silnika. Trzeba nim zrobić z 8km po mieście, żeby się nagrzał tak jak trzeba.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Tu jestem bardzo pozytywnie zaskoczony. Miejsca dużo zarówno z przodu i jak i z tyłu. W 4 osoby można jechać dookoła świata :) Jeżdże trasy rzędu 1000km przez weekend i jest bardzo wygodnie.
5,0
Wyciszenie
Jak napisałem wyżej, dla mnie bardzo dobre. Silnik śłychac ale bardzo cicho. Dla mnie to nawet lepiej bo nie lubię jak silnika w ogóle nie słychać. Ale słychać go tak cicho, że rozmawiać można bez podnoszenia głosu przy każdej prędkości.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Tu mnie powalił bo w 3 osoby z bagażem sporym i prędkościami 90-140 spalił jakies 5l. Pod większość wzniesień starałem się nadrobić i wyprzedzałem dlatego spalanie rewelacja. W mieście na zimnym silniku trochę gorzej ale to ze względu na warunki.
5,0
Stosunek jakość/cena
Za taką cenę samochód klasy nie wiem czy wyższej czy wyższej średniej czy jakiej tam, w każdym razie taki komfortowy to bardzo dobry wybór.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Z \"upierdliwych\" rzeczy to klamka bagażnika, która lubi się zaciąć. Poza tym nie stwierdziłem nic.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Na razie kompletnie nic. Podobno zawieszenie stosunkowo szybko leci ale u mnie na razie się trzyma. Jak ktoś dba to pojeździ. To się tyczy chyba większości samochodów. Do tej pory jeździłem toyotami. Fakt, przez 10 lat wystarczyło lać benzyne i robić okresowe wymiany płynów, pasków itd. Nic się nie psuło. Mam nadzieje, że w Fiacie będzie to samo. Póki co tak jest.
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.9 JTD 105KM 77kW
[l/100km]