Karoseria
: Najpiękniejsza w tym aucie jest linia, która (jak dla mnie) rekompensuje mi straty w mocy silnika ;) i to ujęło mnie najbardziej, gdy wszedłem do salonu Fiata.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Silnik
: słaby i nie eokonomiczny
Inne
: elementy układu kierowniczego felerne (obrotnica, pompa wspomagania)
4,0
Całokształt
Wrażenia
5,0
Silnik
Silnik pracuje cicho i równo. Przy takim stosunku masy do mocy nie ma co narzekać na przyspieszenie, jednak Fiat mógł w tej samej cenie dać minimalny silnik benzynowy około 95 KM. Szkoda...Przy jeździe 50 km/h i wpiętym 5-tym biegu motor nie \"podskakuje\", delikatnie ale przyspiesza, także elastyczność oceniam na 5.
3,0
Skrzynia biegów
Na skrzynię biegów można jawnie ponarzekać i oby producenci Fiata coś z tym zrobili! Od nowości problem z wrzuceniem \"jedynki\" jak i wstecznego! Najlepsza metoda: wrzucić \"dwójkę\" i później \"jedynkę\" i dopiero ruszyć (to metoda, by nie wrzucać pierwszego biegu \"na chama\". Wsteczny nawet po całkowitym zatrzymaniu się i odczekaniu 2-3 sekund potrafi ostro zazgrzytać :/... Ogólnie przełożenia skrzyni dobrze dobrane do tegoż silnika.
5,0
Układ jezdny
Autko prowadzi się doskonale po prostych i równych drogach, jak i po dziurawych, nieutwardzonych drogach (zasługa rozstawu osi i dobrze dobranego zawieszenia).
Komfort
3,0
Widoczność
Linia przede wszystkim, później funkcjonalność - z takiego założenia wyszli designerzy Fiata. Potężne przednie słupki oraz niezbyt dobra widoczność przez tylną szybę. Na wstecznym najlepiej jechać na lusterkach (rekompensują słabą widoczność do tyłu).
3,0
Ergonomia
Zbyt wysoki próg bagażnika. Po podniesieniu klapy bagażnika owszem mamy do dyspozycji 500 l pojemności, lecz otwór, przez który mamy cokolwiek załadować jest stanowczo za mały i nie ma nic wspólnego z pojemnością bagażnika!!!
Koło zapasowe jest pod warstwą podłogi, jest to koło pełnowymiarowe ze wszystkim co potrzebne do wymiany koła, także tutaj duży plus dla Fiata!
w każdym bądź razie na wakacje, nawet w 4 osoby (2 dorosłe+2 dzieci) nad morze nie trzeba zakładać \"trumny\" na dach. Wszystko się zmieści do bagażnika (torby, reklamówki, byle by to były w miarę małe pakunki;)
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Klimatyzacja manualna mało wydajna! Jak na tę kubaturę auta, to trzeba przejechać około 10-15 km, by auto dobrze się schłodziło po postoju w letni, upalny dzień! Ogrzewanie rewelacja! Zimą nie używam skrobaczki, wystarczy max. nawiew na przednią szybę i zmienić obieg powietrza na wewnętrzny, odczekać 5-7 minut i po kłopocie!
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Oceniłem przestrzeń na 5, dlatego, że mam 176 cm wzrostu. Osoby do 180 cm wzrostu czują się w tym aucie rewelacyjnie! Wyższe osoby - proponuję się nawet nie przymierzać do kupna tego auta... Komfort jazdy na odcinkach 300-500 km dla czterech osób, wtedy jedzie się elegancko! 5 osób na krótszych dystansach.
4,0
Wyciszenie
(Silnik) Przy eko jeździe wyciszenie daje rade, jednak przy agresywniejszej jeździe trzeba podnieść ton głosu i to znacznie...Zawieszenie słychać bardzo delikatnie (na niespodziewanej \"polskiej\" wyrwie w jezdni). Szumu opon praktycznie nie ma. Zatem wina leży na wyciszeniu pomiędzy silnikiem a pasażerami.
Ekonomiczność
2,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jak już wspomniałem przy silniku - stosunek masy do mocy silnika jest nie do przyjęcia! Mała moc motoru pod maską nadrabia wirem w baku. Jakoś trzeba przecież rozpędzić te 1200 kg. Najmniej spaliło mi auto w mieście, przy średnim natężeniu ruchu - 7.4 l/100 km (wierzcie mi - tak długo się nie da jeździć=zawalidroga). Przy normalnej miejskiej jeździe (zmiana biegu przy 3500-4000 obr./min to 8.2-8.8 l/100 km. W trasie nie tak wcale rewelacyjnie - 6.3-6.8 l/100 km! Do takiego spalania pasował by właśnie silnik 1.4 95KM, wtedy takie spalanie było by do przyjęcia! Za drogie przeglądy gwarancyjne! Jeszcze nie robiłem, ale doszły mnie słuchy, że koszt, to około 800 pln, jak w salonie Toyoty, gdzie auta są lepszej jakości i mniej awaryjne! Naprawy w ASO Fiata są na poziomie cen z Mercedesa!!! Głupia wymiana żarówki (tylny, lewy stop w tym przypadku=50 pln!!! SKANDAL!!!)
4,0
Stosunek jakość/cena
Ten nieszczęsny silnik zaważył na tym, że jest 4 a nie 5 gwiazdek... 51 tys. dałbym z czystym sumieniem, gdyby tylko motor miał około 95 KM...teraz to się można w d... ugryźć :/
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Jako ciekawostka - pierwsza przepalona żarówka pojawiła się równiutko gdy wskoczyło 20 tys. km przebiegu :) sławetny tylny lewy stop za 50 pln wymiana żarówki :( (od teraz wymieniam sam;)
Po około 21 tys. zaczęło przerywać podświetlenie środkowej konsoli (część w której jest sterowanie nawiewem, lewa strona), oraz zapalniczki. Przy lekkim puknięciu w konsole świeci się ponownie - zrobią na gwarancji :)
3,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Po około 10 tys. km wymiana lewej obrotnicy amortyzatora (a ostrzegali, że Fiat a zwłaszcza Alfa ma problemy w tej dziedzinie...). Po wymianie jest jak na razie OK. Wadą było akurat w tym przypadku zbyt mała ilość smaru na łożysku.
Niedawno zauważyłem ślady po jakimś wycieku na wsporniku silnika. Podejrzewam, że jest to wyciek z pompy wspomagania, bo są to ślady akurat pod tym urządzeniem. Widoczne ślady wilgotnych zabrudzeń na pompie. Oczywiście zrobią to na gwarancji - łaski nie robią!
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.4 8v 77KM 57kW
[l/100km]