Bałem się fiata, bo poprzedni, jakiego miałem to "maluch" oraz tipo, croma jednak zachwyciła mnie wnętrzem (jasne kolory, funkcjonalne rozwiązania kokpitu. Po pięciu latach użytkowania i przejechaniu łącznie 130tys kilometrów (prawie całość na gazie) mogę powiedzieć, że to najmniej awaryjny samochód jaki miałem (w moim użytkowaniu były: VW, opel, peugeot, renault, honda, chrysler - każdy robiłem sporo kilometrów), nigdy mnie nie zawiódł (dojechałem zawsze do celu, laweta nie była potrzebna, nawet myśl o niej).
Wrażenia
4,0
Silnik
Jednostka napędowa to oplowski silnik z niepopularnym do gazu oznaczenie XER, zagazowałem go i nie mam jak dotąd żadnych problemów (130 tys), regulowałem dwukrotnie zawory, za drugim razem - przy przebiegu 165tys - mechanik jeden miał graniczny luz i mechanik zeszlifował osadzenie kielicha na zaworze; koszt 150zł Owszem, po zakupie szybko pojawił się problem z odpalaniem; trochę obracał, gdy zaskoczył, pracował nierówno kilka sekund po czym wszystko działało ok. Okazało się, że pompa paliwa w baku była wadliwa; mechanik wymienił gumowe pierścienie (pasowały z skraplacza gazu) i wystarczyło na 80tys, po czym znowu musiałem to zrobić. Silni ma przyjemną dynamikę, nie mam ciężkiej nogi, ale można z niego wiele wycisnąć.
4,0
Skrzynia biegów
Brakuje 6. biegu, ale jest ok. Przerzucanie biegów trochę toporne, jak to w oplowskich rozwiązaniach
5,0
Układ jezdny
Dopiero teraz przy przebiegi 195tys. diagnosta zasugerował zmianę drążków kierowniczych, dotąd nic nie było zmieniane.
5,0
Karoseria
Moja croma ma 12 lat i zero śladów korozji.
Komfort
5,0
Widoczność
W szystko w porządku.
5,0
Ergonomia
Mi odpowiada, jest dobrze.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Klimatyzacja elektroniczna działa doskonale, chłodzi lub grzeje tak jak trzeba
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Brakuje specjalnego miejsca na kubki lub butelki w przestrzeni kierowcy.
5,0
Wyciszenie
Jest bardzo dobrze.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Ceny bardzo przyzwoite, zamienników także sporo!
5,0
Stosunek jakość/cena
Dobry zakup w niskich cenach w porównaniu do innych modeli tej klasy.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Poza wspomnianą pompą paliwa w baku wymieniłem jeszcze (na 130 tys. mojego przebiegu):
- cewka zapłonowa,
- przy przebiegu 194 tys. rozciekła się chłodnica klimatyzacji,
- podnośnik lewej szyby przedniej odmówił posłuszeństwa (kupiłem używkę za 50zł)
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak! Jak dotąd :-)
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.8 16v 140KM 103kW
[l/100km]