Zawieszenie
: Niestety jest za delikatne na polskie drogi :(
4,0
Całokształt
Po ponad 9 latach eksploatacji tego auta nie żałuje że się na niego zdecydowałem - jak na moje potrzeby jest całkowicie wystarczający - to chyba wystarczające jeśli idzie o podsumowanie.
Aktualnie (od początku 2008 r.) pełni role drugiego auta w rodzinie - zastąpił go Hyundai i30.
Wrażenia
5,0
Silnik
Silnik naprawdę ok, elastyczny, żwawy, powyżej 4000 rpm głośny. Ostrzejsza jazda jest okupiona dużym zużyciem paliwa.
3,0
Skrzynia biegów
Skrzynia - czasami są problemy z włączeniem wstecznego, po ok 90 tyś km nieraz pojawia się problem z włączaniem jedynki.
4,0
Układ jezdny
Wersja GT - dosyć twarde, ale dobrze trzyma auto w zakrętach, niestety głośno pracuje. Na większych dziurach lubi dobijać.
Komfort
4,0
Widoczność
Trochę ograniczona do tyłu, zwłaszcza przez grube tylne słupki. Kwestia wyczucia (jak w każdym aucie).
5,0
Ergonomia
Jak na auto zaprojektowane w połowie lat dziewięćdziesiątych to super :) Moim zdaniem wielu producentów do tej pory może się dużo nauczyć z układu deski rozdzielczej, wszystko jest pod ręką.
Są spore kieszenie w drzwiach, kieszenie w oparciach przednich foteli.
Niestety przeszkadza trochę mała ilość zamykanych schowków.
W wersji GT bardzo wygodne prawie kubełkowe fotele, w tej wersji obite welurem i czymś w rodzaju sztruksu.
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Ogrzewanie działa ok, klimatyzacja mogła by być wydajniejsza - w upale dni trochę trwa zanim schłodzi wnętrze auta.
I największa wada - w wilgotne dni jest problem z parowaniem szyb.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Auta klasy C, połowa lat 90 a miejsca więcej niż w nie jednym dzisiejszym kompakcie. Z przodu super, z tylu 2 osoby jak już wejdą do środka to również będą miały ok :)
Bagażnik ma 280l jak na 2 osoby wystarczający.
4,0
Wyciszenie
Wyciszenie - silnik wyraźnie słychać powyżej 4000 rmp, niestety zawieszenie pracuje głośno.
Plusem przy większych prędkościach jest to, ze nie słychać szumu wiatru.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Zużycie paliwa przy tym silniku trzeba liczyć na poziomie 8-10 litrów. Ceny napraw nie są wysokie, ASO też zabójczych cen nie ma. Są części zamienniki w atrakcyjnych cenach. Z reszta mój egzemplarz jest praktycznie bez awaryjny, więc kupować trzeba tylko elementy ekspolatacyjne.
4,0
Stosunek jakość/cena
Jak auto kupiłem w 1998 roku to kosztował ponad 60 tyś zł jednym słowem dużo - w zamian miałem bardzo bogate jak na tamte czasy wyposażenie (w mojej wersji pełne, bez skórzanej tapicerki i podgrzewanych siedzeń).
Jakość ok, jest to jeden z bardziej udanych modeli Fiata. Koszty eksploatacji (pomijając paliwo) nie są wysokie, poważnych usterek też nie ma.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Zaraz na początku, jeszcze na gwarancji wymieniono: podnośnik fotela kierowcy (sam się podnosił), oraz głośnik (charczał). Po jakimś czasie nie można było otworzyć bagażnika kluczykiem - robię to wajchą z wnętrza samochodu. Po za tym i elementami wymienionymi niżej (poważne usterki) wymieniane były tylko elementy ekspolatacyjne typu filtry, świece, rozrząd itd. Dodatkowo trzeba uważnie zwracać uwagę na stan zawieszenia - niestety jest za delikatne jak na polskie drogi. Po za tym ok - elektryka działa bez problemu (centralny zamek, szyby, lusterka). Wiatraczek od wentylacji jak jest zimno lubi trochę popiszczeć - jak się nagrzeje to problem znika.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Mam ten samochód od nowości, czyli już 9 lat, nie jeżdżę dużo bo zrobiłem przez ten czas 110 tyś km.
Samochód nigdy nie zawiódł, zawsze był gotowy do drogi, w największe mrozy zapala bez problemu.
Fabryczny akumulator (Bosch) wytrzymał 6 lat, teraz mam Centre, która trzyma już 3.5 roku.
Auto w ogóle nie rdzewieje, latem robiłem gruntowe porządki i nigdzie na nadwoziu nie ma śladów korozji, nawet w takich miejscach jak okolice koła zapasowego, błotniki itd.
Przez cały czas jest serwisowany regularnie, wymiana oleju, innych płynów, filtrów.
Fabryczny tłumik był ok przez 6 lat - pojawiły sie przedmuchy, a po jakiś kolejnych 6 miesiącach po prostu odpadł ;) Wymieniłem na zamiennik - mam go do dziś.
Podczas eksploatacji pojawił się problem z falowaniem obrotów na biegu jałowym (plus na luzie silnik miał nawet 1200 obrotów) pomogła wymiana silniczka biegu jałowego - koszt ok 400 zł z robocizna w ASO.
Niedawno, czyli po 8 latach eksploatacji zapaliła sie kontrolka airbagu - po diagnostyce w ASO okazało się że trzeba wymienić jakiś przekaźnik - koszt ponad 1000 zł - więc sobie podarowałem.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.8 GT 113KM 83kW
[l/100km]