Jeśli fiat - to dla większości użytkowników innych samochodów tandeta. Ja zaryzykowałem i nie żałuję. Bardzo ładny, ergonomiczny, w miarę ekonomiczny, w środku przytulny i elegancki, zwalczyłem nawet skrzypienia i stuki. Bardzo duże i wygodne wnętrze oraz bagażnik (380 litrów - nieco płaski). Nie wiem co oznacza słowo rdza - nie rozumiem, jak w autach kilkuletnich i bezwypadkowych może rdza występować. Zdarza się kilka wad i ewidentnych niedoróbek (rozłażące się klamki zewnętrzne (na szczęście to tylko estetyka, szybciej niż w innych autach padające zawieszenie, trzeci stop - polutowałem żarówki i jest od lat 7 OK). Silnik po 140 tys. km bez zarzutu. Osiągi dobre. Zdecydowanie polecam.
Wrażenia
4,0
Silnik
Troszkę głośny, elastyczność dobra - wyprzedzanie wymaga redukcji.
4,0
Skrzynia biegów
U mnie bez najmniejszego problemu. Działa pewnie i lekko. Bardzo rzadko (w zimie) delikatne problemy ze wstecznym.
4,0
Układ jezdny
Bezproblemowe trzymanie się drogi. Hamulce OK. Zawieszenie raczej twarde, ale bardzo pewne i przewidywalne.
Komfort
4,0
Widoczność
Podobnie jak w większości aut - grube słupki przednie, do tyłu dość dobrze. Wolałbym lusterka asferyczne - mam ręczna regulację i jest to niekiedy drażniące - duża szerokość wnętrza - ledwie sięgam do regulacji prawego lusterka.
5,0
Ergonomia
Dużo lepiej niż w większości samochodów. Wszystko dobrze zrobione, pod ręką. Nie trzeba pamiętać o światłach - włączam je kiedy trzeba i wyłączam po zimie. Obsługa wszystkich włączników i urządzeń bardzo wygodna.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Bez zastrzeżeń. Szybko odparowuje wnętrze, wentylator powyżej dwójki głośny. Ogrzewanie wydajne. Przy pięciu osobach jest słabiej, ale jeszcze daje sobie radę.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Żaden samochód tej klasy nie ma tyle miejsca z przodu i z tyłu - szczególnie z tyłu (Golf, Toledo, Corolla, Octavia, Almera, Astra I i II).
3,0
Wyciszenie
Nie jest najgorzej, mogłoby być lepiej. Da się jechać i przy dużych prędkościach nawet spokojnie rozmawiać, ale są lepiej wyciszone samochody.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Zużycie paliwa do przyjęcia w tej klasie, w mieście (w zimie) 10 , w trasie 6,5, średnio 8,5-9. Ceny części na średnim poziomie. Ceny przeglądów z czasów ASO - astronomiczne, bez ASO - jak w innych samochodach.
5,0
Stosunek jakość/cena
W tej kategorii trudno znaleźć cokolwiek zbliżonego. Kosztuje mało - oferuje bardzo dużo. Koszty utrzymania są zbliżone do innych tej klasy samochodów.
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Złamane: przełącznik elektrycznych szyb, klamka wewnętrzna. Klamki zewnętrzne jakościowo tragiczne (złazi z nich zewnętrzna guma). Przepalony włącznik świateł; często pada tłumik - krótkie trasy, sprzęgło - miasto, urwana linka sprzęgła, wszystko z zawieszenia - wahacze, amortyzatory, łączniki, końcówki. Większość wymian i problemów wynikało z eksploatacji w Polsce - na naszych wspaniałych drogach. Jak na 10 lat - to nie jest tego dużo, finansowo wychodzi też nie najgorzej (miałem kilka samochodów i wiem, że nie istnieją bezawaryjne samochody).
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Silnik OK, niezbyt wytrzymałe zawieszenie, pęknięty alternator (130 tys. km). Nigdy nie miałem żadnej przerwy w podóżach i bliższych i dalszych.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 16V 103KM 76kW
[l/100km]