Kwintesencja samochodu rodzinnego. We fiacie jest to, co podnosi wygodę podróżowania, a nie ma tego, co powinno być w standardzie: ABS, klimatyzacja. Wiem jednak,że to oferta kierowana do statecznych ojców rodzin i jako taka doskonale się sprawdza. Poszukując wehikułu na rodzinne wyprawy i do pracy, Albea jest autem dla Ciebie! Trochę zaniedbano jej promocję, ale to już wina specjalistów od marketingu Fiat Poland SA.Stylistycznie to radykalny postęp w stosunku do Sieny, auto podoba się szczególnie facetom po 40.U młodszych budzi mieszane uczucia. Nie jest to komfort Passata - chociaż oba to sedany, próżo szukać tutaj wyszukanych materiałów stosowanych w kompaktach. Jest to, co powinno być w aucie rodzinnym i nic więcej. Samochód budzi jednak moją sympatię pomimo swych niedociągnięć. Choćby światła Follow Me Home, czy lampka włączająca się przy otwieraniu drzwi - małe rzeczy, a cieszą! Ponadto doskonałe światła jakich nie miałem ani w Golfie, ani w Lagunie. Takich "xenonów" nawet Honda nie miała. Gdybym nie miał porównania do innych samochodów z wyższych segmentów, to dałbym piątkę i nie mógł wyjść z zachwytu, a tak jest trochę słabiej. Ocena oddaje jednak moje czysto subiektywne odczucia
Wrażenia
2,0
Silnik
Jak dla mnie silnik jest mało elastyczny. Przy wyprzedzaniu należy zredukować do III biegu, ale wtedy jednostka niemiłosiernie zawodzi i przy takim stylu jazdy spala niemało paliwa. Silniczek powoli się rozkręca,szczególnie zimny. Kiedy się rozgrzeje - co na szczęście dzieje się szybko - jest znacznie lepiej. Doskonały silnik do spokojnej jazdy dla "statecznego tatusia".Zbyt mała pojemość do szybkiego przemieszczania się po autostradach.
4,0
Skrzynia biegów
Biegi wchodzą miękko i pewnie,drążek dobrze usytuowany i wyprofilowany.Czasami szukałem biegu wstecznego.Biegi są jednak nieodpowiednio zestrojone.Zbyt krótkie przełożenia biegów:I,II i III wymuszają częste sięganie do lewarka.Pamiętajmy jednak,że przy spokojnej jeździe,nie ma podstaw do zarzutów.Na tle konkurencji,to wzorcowa skrzynia biegów.
2,0
Układ jezdny
Przy tak mocnym wspomaganiu,zawieszenie musi być twarde,aby móc w miarę pewnie prowadzić - staram się to zrozumieć.Na gładkim asfalcie sunie się niczym limuzyną.Czułem jednak każdy kamyk na gruntowej drodze.Zdaniem mechaników to bardzo trwałe zawieszenie doskonałe na polskie drogi.Trwałość kosztem wygody i jakości prowadzenia.
Komfort
3,0
Widoczność
Słupki przednie to koszmar na rondach.Dwa razy "schował" się za nimi samochód.Nie pomogła regulacja fotela.Widoczność na prawo w stronę pasażera równie fatalna.Zasłania centralny słupek.Do tyłu kilka metrów "strefy śmierci" dla małych dzieci i piesków-zasłania kufer.Pochwalę lusterka-można je prezyzyjnie regulować i zapewniają niespotykaną jak dla mnie sferę widoczności.Pomagają w cofaniu.
4,0
Ergonomia
Wnętrze zapewnia bardzo dużo miejsca jak na auto klasy B.Nawet roślejsi podróżni nie mieli kłopotów z zajęciem miejsc.Dobre auto na dalsze wypady.Na tylnej kanapie można posadzić 3 osoby,ale na dłuższą trasę,może to być dla nich męczące.Dzięki elektryce auto zyskuje-łatwiej wyregulować lusterka,podnośnik szyb pracuje sprawnie, a przyciski są w dobrym miejscu.Dobrze wyprofilowane fotele z doskonałym trzymaniem bocznym.Mało schowków,brakuje podstawek pod kubki-trzymam je w popielniczce.Wieniec kierownicy słabo wyprofilowany.Małe przyciski w radio.Nie mogę wychylać zagłówków w poziomie.Brakuje podłokietnika,co jest męczące w dłuższej trasie.Korektor położenie reflektorów oraz regulacja podświetlenia zegarów są niemożliwe do znalezienia nocą-nie są podświetlone,a przecież wtedy głównie się po nie sięga.To spore niedopatrzenie.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Ogrzewanie działa skutecznie zapewniając szybkie przewietrzanie wnętrza.Słabo radzi sobie z mocna zaparowanymi szybami tylnych bocznych drzwi.Wentylator działa zdecydowanie za głośno i nie sposób wytrzymać jego pracę na wyższych przełożeniach-zagłusza nawet radio.Czasami czułem zapach silnika swojego samochodu,co miało miejsce przy dynamicznej jeździe.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
W klasie B, to potencjalnie najlepszy wynik.Miejsce pracy kierowcy dobrze zorganizowane - oprócz wspomnianych mankamentów. Instrumenty pokładowe rozmieszczono logicznie w rozsądnych miejscach. Fiatem może podróżować czterech wyrośniętych facetów bez narzekania na brak przestrzeni.Nawet z tyłu bez kłopotu pomieściłem ludzi o wzroście 190cm.
2,0
Wyciszenie
Fiatowski silnik, to nie żaden "boxer" czy rasowy diesel,których dźwięk mógłbym znieść, ale motorek o pojemności 1249ccm wydający żałosne dźwięki na wyższych obrotach. Można jednak polubić jego brzemienie na niższych. Przy prędkościach powyżej 140km/h rozmowa w kabinie jest utrudniona przez buczenie jednostki oraz szumy wiatru-słuchanie radia praktycznie niemożliwe.Jazda z taką prędkością może być męcząca.Optimum przy akceptowalnym u mnie poziomie hałasu to 120 km/h, tylko że wtedy ten samochód nie nadaje się na autostrady.
Ekonomiczność
2,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Silnik w ruchu miejskim bardzo paliwożerny: nieraz łykał po 12 litrów,ale to efekt małej pojemości i mojego stylu jazdy. W trasie bardzo oszczędny. Bez wątpienia można tak jeździć,aby spalał mniej niż podaje producent, tylko że wtedy nie można mówić o dynamicznej jeździe.Przegląd z własnymi materiałami wyniósł około 260PLN w woj.podkarpackim, doliczając do tego koszty oleju,filtra paliwa zamykał się kwotą 380 PLN.To rozsądna cena.Podzespoły nie są tanie- szczególnie owe "odnowione zamienniki". Fiat oczekuje zbyt dużo jak za tak standardowe dodatki jak ABS czy klimatyzacja albo też jest w stanie ściągnąć taki pojazd w 3 miesiące!
5,0
Stosunek jakość/cena
Wersja HL+metalik ze zniżką branżową, kosztowała około 36.000 PLN, za te pieniądze dostaje się w miarę bogato wyposażony pojazd.Wyróżniający się jakością wykonania na tle konkurentów w swojej klasie.W Renaulcie Clio-wyrwałem kierunkowskaz oraz podrapałem deską, w Fabii czułem fatalnie za sprawą ton plastiku.We fiacie jest przytulniej, a materiały nie są najgorszej jakości-nie odbiegają od tych, jakie stosuje się w miejskich samochodach. Po 1,5 roku jeżdżenia nic nie trzeszczy, porysowany jest jedynie uchwyt do zamykania drzwi kierowcy. Jeżeli szukasz rodzinnego samochodu z wielkim bagażnikiem, to polecam Albeę, na tle konkurencji to najlepsza propozycja.Poza tym stylistycznie nie mam wrażenia,że ktoś na siłę doczepił kufer jak w Thalii, albo że tylne światła odpadają jak w Fabii.
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Wyrwana osłonka lewarka skrzyni biegów.Dowiedziałem się,że to częsta przypadłość. Klejenie ząbków nie pomaga,po kilku dniach znowu się wyrywają.Nowy kosztuje około 45 PLN,tak więc wyjeżdżając z salonu polecam się w niego zaopatrzyć,albo też kontrolować,jak się chwyta gałkę przy wbijaniu wstecznego. Pęknięta uszczelka w bagarzniku-tą jednak można skutecznie skleić.Z niewiadomych przyczyn "schował" się ten sprytny sznureczek do otwierania wlewu na paliwo-udało się go jednak wyłowić.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Odczepił się kabel sterownika poduszki powietrznej kierowcy-dwa dni świeciły się kontrolki,ale fiatowski serwis zapewniał,że wszystko jest pod kontrolą i następnego dnia roboczego po świętach, młody mechanik wpiął go raz jeszcze wspomagając taśmą izloacyjną. Poważniejszych usterek nie ma, a auto jest eksploatowane w na prawdę ciężkich warunkach. Raz w tygodniu pokonuje gruntową drogę,w czym pomaga mu wysokie zawieszenie.Co jakiś czas aplikuje się mu wypady po 3500 km i nie widać oznak zurzycia. DObra konstrukcja
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.2 i 16V 80KM 59kW
[l/100km]