Jestem zachwycony Fiatem 500L. Zdecydowanie spełnia większość moich (oraz mojej żony) oczekiwań i potrzeb. Samochód kupiłem nowy i dostosowałem do swoich potrzeb (zamówiłem kamerę cofania, Android Auto, podłokietnik, lusterko do obserwacji dzieci, podwójną podłogę w bagażniku, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, grzałkę PTC).
Poprzednio miałem Hondę City i Opla Astrę IV Kombi, więc nie jestem bardzo doświadczony i moja ocena w dużej mierze opiera się na porównaniu z poprzednikami.
Jeździmy 80% po mieście i 20% w trasie. Mamy dwójkę dzieci. Potrzebujemy więc auta, które nie będzie za duże (Astra to był mały krążownik 4.7 m długości i promień skrętu chyba z 1km) i będzie skrętne (aby nie było problemu z parkowaniem), a jednocześnie auta pojemnego na dalekie wojaże. I tu 500 L w pełni się sprawdza. Ma fantastyczny promień skrętu i z niespełna 4.3 m mieści się w ciasne miejsca. Zaś bagażnik (który można mocno modyfikować z uwagi na kilka położeń podłogi i ruchome tylne siedzenia) jest bardzo pojemny. Aż byłem zdziwiony, ile do niego wchodzi. Na pierwszy rzut oka nie sprawiał takiego wrażenia, gdyż jest dość krótki (w porównaniu do Astry Kombi), ale jest bardzo wysoki (wyższy niż w Astrze).
Pasażerowie z tyłu w nogach mają bardzo dużo miejsca. Nawet w wyższej klasie samochody mają mniej. To pewnie dlatego, że w samochodzie się wysoko siedzi. Tylna kanapa jest wyższa niż siedzenia z przodu, dzięki temu dzieci w fotelikach mają bardzo dobry widok.
Moja żona jest niska. Wiec potrzebowała auta, gdzie jest dobra widoczność. 500L jest jak akwarium, w koło wielkie okna, a siedzi się w nim wysoko. Nie jechałem autem, w którym byłaby tak dobra widoczność.
Jeżeli chodzi o wygląd, to auto mi i żonie po prostu się podoba i to bardzo. Ale spotkaliśmy się z opinią, że jest paskudny. Cóż. Rzecz gustu.
Auto ma też swoje wady.
Nie szarżujemy na drodze. Raczej jeździmy tak, jak przewidują znaki ograniczające prędkość. Nie wyprzedzamy za wszelką cenę. Więc nie przeszkadza nam dość mała dynamika i słabe przyspieszenie w 500L. Ale jeżeli dla kogoś jest to ważne, to niech szuka innego auta lub 500L z dużo mocniejszym silnikiem (jednak u Fiata nie zawsze jest dostępny).
Słabo zestopniowana jest skrzynia biegów. 6 bieg bierze już w okolicy 80-90 km/h.
Auto ma znakomity stosunek jakości do ceny. Jest bardzo solidne, ma swój styl. Nie czuje się w nim taniości. No i praktycznie nie ma konkurentów (został tylko Hyundai ix20, bo Kia Venga została wycofana). Niestety koncerny przerzuciły się na Crossovery i SUVy. Wielka szkoda, bo jak miałbym zmieniać w przyszłości auto, to ponownie na coś takiego jak 500L. Mam nadzieję, że za 5-6 lat będzie dalej w produkcji. Na razie nie przesiadłbym się na inny rodzaj samochodu i to dla mnie najlepsza recenzja 500L.
Wrażenia
3,0
Silnik
95 KM to mało na taką budę, ale dla kierowcy, któremu się nie śpieszy, nie potrzebuje co chwilę wyprzedzać, wystarczający.
Sam silnik jest prosty i liczę, że będzie bezawaryjny (więc tu akurat plus).
3,0
Skrzynia biegów
Plus, że jest 6 bieg, ale minus, że 6 bieg wchodzi jakby był biegiem 5. Innymi słowy skrzynia źle wystopniowana. Jednak chodzi płynnie, biegi zmienia się gładko.
5,0
Układ jezdny
Precyzyjny.Auto jest mega-skrętne, a ze wspomaganiem dodatkowym to aż za skrętny :).
5,0
Karoseria
Na razie nie mam zastrzeżeń.
Komfort
5,0
Widoczność
Nie spotkałem się z autem, które miałoby lepszą widoczność.
5,0
Ergonomia
Dużo schowków, genialna podwójna podłoga bagażnika.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Wentylacja działa elegancko, a grzałka PTC po 2 minutach nagrzewa zimny samochód.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Mam 180 cm i nie mam problemów z przestrzenią. Ktoś, kto będzie miał dłuższe nogi może (ale nie musi) mieć jakiś dyskomfort. Za to z tyłu pasażerowie mają mega dużo miejsca. Coś wspaniałego.
4,0
Wyciszenie
Myślałem, że będzie gorzej. Jechałem na trasie kilka razy i nawet powyżej 130 km/h nie jest zbyt głośno. Ale raz, jak wiał wiatr mocny z przodu, to było go słychać, jak przesuwa się po masce.
Przy małej prędkości auto jest bardzo ciche.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jest nowy, więc trudno to ocenić. Ale silnik sprawia wrażenie, jakby nie miało co się w nim psuć. Samochód zaś sprawia wrażenie solidnego.
5,0
Stosunek jakość/cena
Zupełnie nie czuje się, że to jakieś (dość) tanie auto. Jakość materiałów jest bardzo dobra. A konkurencji praktycznie nie ma w takim przedziale cenowym.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.4 16V 95KM 70kW
[l/100km]