Silnik
: aparat zapłonowy, kondensator, przerywacz
5,0
Całokształt
Znakomity samochód za małe pieniądze, eksploatacja bardzo tania, gdy się o niego dba, to się nie psuje. Polecam domorosłym mechanikom, bo prostota tego samochodu umożliwia samodzielne naprawy. Niskie koszty eksploatacji: Nie ma filtra oleju, pompy wody, chłodnicy wodnej, to zmniejsza ilość awaryjnych elementów i koszt płynów do silnika. Wystarcza najtańszy olej mineralny 20w40 , kosztuje 5 zł / l
Wrażenia
5,0
Silnik
Gdy o niego dbasz i uregulujesz, to pali mniej niż fabryczny. Silnik prosty i dobry, szczególnie modele z elektronicznym zapłonem EL i ELX tzw. eleganty lata 90te. Stare modele mają bardziej awaryjny aparat zapłonowy , który może unieruchomić ten samochód podczas jazdy, trzeba wozić kondensator , przerywacz i w razie problemów jak silnik gaśnie, przerywa, to wymienić na trasie. W modelach z elektronicznym zapłonem usterki zapłonu praktycznie nie spotykane.
5,0
Skrzynia biegów
Chodzi idealnie , gdy nie są uszkodzone podkładki metalowo - gumowe i tzw lizak - ciągadło do zmiany biegów. Skrzynia nie do zajechania. Jak nie wchodzi wsteczny to znaczy że uszkodzenie jak wyżej.
5,0
Układ jezdny
Bardzo dobry, jednak trzeba pilnować aby nie wygniły wsporniki na odbojnikach gumowych, wtedy układ jezdny się pogarsza. Dolewać olej do ślimaka kierownicy i smarować zwrotnice smarem na warsztacie, chyba że masz smarownicę w garażu, to zrobisz sam. Układ jezdny dobry, gdy o niego zadbasz.
3,0
Karoseria
Duża korozja szczególnie niektórych roczników tych nowszych. Na karoserii z lat 90 było kilka kilogramów szpachli nakładanej w fabryce, aby zaokrąglić kształty blach! Dosyć solidne blachy posiadały roczniki komunistyczne, ale ich wada jest bardziej awaryjny układ zapłonowy oparty o przestarzały aparat zapłonowy.
Komfort
4,0
Widoczność
Dla osób średniego wzrostu widoczność była bardzo dobra. Gdy ktoś jest bardzo duży, to ma głowę trochę wyżej ale też da radę. Na pewno istnieją bardziej komfortowe samochody, ale od maluch nie można tego zbyt wiele wymagać.
1,0
Ergonomia
Trudno o bardziej ciasny samochód. Podczas projektowania nie uwzględniano żadnych zaleceń ergonomii, zatem nie ma się czego spodziewać po tym samochodzie. Jak ktoś chce się czuć komfortowo to lepiej niech kupi sobie cinquecento - to pojazd ergonomiczny w przeciwieństwie do malucha. W maluchu w miarę wygodnie można siedzieć tylko z przodu. Tylne kanapa przypomina rozmiarami samochody sportowe 2+2
2,0
Wentylacja i ogrzewanie
Ogrzewanie tłoczy ogrzane powietrze bez filtra, wprost z silnika , co może powodować dodatkowe poczucie dyskomfortu, albo smrody w kabinie. Należy zatem dbać o stan silnika, gdy jest na nim olej, to smród oleju znajdzie się w kabinie. Użyteczne były małe okienka z przodu - trójkąty bo dobrze wentylowały kabinę, niestety zrezygnowano z nich w nowszych modelach na rzecz uchylnych tylnych okien, które są trudniej dostępne dla otwierania, ale też wentylują skutecznie.
Zdarzało się że w wersjach 650 E ogrzewanie działało bardzo słabo albo nie działało prawie wcale.
2,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Dla osób siedzących z przodu przestrzeni jest wystarczająco, gorzej dla pasażerów z tyłu. Wygodnie będzie tylko dzieciom. Samochód jakby 2+2 podobnie jak niektóre samochody sportowe.
1,0
Wyciszenie
Jeśli pożądasz wyciszenia - nie jest to samochód dla ciebie. Bardzo hałaśliwy w środku, może boleć głowa od hałasu w kabinie zwłaszcza po dłuższej jeździe. Bardziej wyciszone były modele z elektronicznym zapłonem EL i ELX. W starszych modelach trzeba sobie wyciszyć samodzielnie poprzez naklejenie płyt pilśniowych , dźwiękochłonnych w kabinie za tylnym oparciem kanapy, albo gąbki.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Bardzo tani w eksploatacji, jeździ na oleju 20w40 nie wymaga wymiany filtra oleju, bo go nie ma w tej konstrukcji. blachy są tanie, jak ktoś umie spawać, to sobie sam naprawi. Części silnikowe bardzo tanie, opłaca się remontować we własnym zakresie. Spalanie po obniżeniu poziomu w gaźniku jest bardzo małe, nawet mniejsze niż fabryczne.
5,0
Stosunek jakość/cena
Nigdzie nie kupisz tańszego wozidełka jak maluch, ale musisz sam go sobie naprawić, bo sprzedawane są bardzo zaniedbane egzemplarze. Zdarza się, że użytkownicy nigdy nie serwisowali samochodu i nigdy nie naprawiali hamulców, wiec są zapowietrzone.
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Częste są drobne awarie, bo ludzie nie utrzymywali tego samochodu w należytym stanie: nigdy nie odpowietrzali hamulców, nigdy nie wymieniali płynu hamulcowego , nigdy nie dolewali oleju do przekładni kierowniczej, nigdy nie czyścili wirnika z nagaru itp. Żaden samochód tego nie wytrzyma, ale winę ponosi użytkownik.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Ten samochód jest wyjątkowo trwały silnikowo jak czołg. Przy złym traktowaniu wytrzyma bardzo wiele, nawet w porównaniu z innymi wiodącymi markami. Nie trzeba wymieniać w nim oleju , wystarcza dolewać do poziomu olej mineralny 20w40. Nie posiada filtra oleju jak inne samochody, tylko wirnik oddzielający nagar i zanieczyszczenia . Poważne usterki mogą zdarzać się z powodu korozji podwozia - może urwać się koło , jak skoroduje wahacz. Ale do tego użytkownik nie powinien dopuścić poprzez malowanie farbą antykorozyjną bezpośrednio na rdzę.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 0.65 24KM 18kW
[l/100km]