Bardzo dobry samochodzik. Jego wygląd budzi na początku mieszane uczucia jednak jest dopracowanym autkiem. Jest typowym miejskim samochodkiem (do tego celu miał służyć i służy znakomicie) jednak i na trasie nie będzie zawalidrogą.
Dość dynamiczny i ekonomiczny silnik, precyzyjny układ kierowniczy, skuteczne hamulce, obszerne wnętrze i malutki bagażnik. Troszku zbyt miękkie zawieszenie. Nieco ubogie wyposażenie seryjne.
Wrażenia
4,0
Silnik
Silniczek żwawy, ekonomiczny, do tego samochodu wystarczająco mocny i w miarę elastyczny. 3 cylindry sprawiają, że wydaje charakterystyczny warkot. Przy wyższych prędkościach obrotowych zbyt głośny.
3,0
Skrzynia biegów
Biegi dość dobrze zestopniowane (dwójka zbyt krótka). Do zmiany przełożeń nie trzeba używać siły, lecz precyzja pozostawia nieco do życzenia. Czasem słychać zgrzyty przy włączaniu 2 i 3 biegu (sporadycznie przy zimnym oleju w skrzyni).
4,0
Układ jezdny
Układ kierowniczy mimo braku wspomagania pracuje lekko i precyzyjnie. Auto reaguje na każdy ruch kierownicą. Miękkie zawieszenie zapewnia przyzwoity komfort jazdy lecz jednocześnie powoduje dość duże przechyły nadwozia na zakrętach. Samochodzik bardzo zwinny i przyjemny w prowadzeniu.
Komfort
4,0
Widoczność
Niemal doskonale! Siedzi się dość wysoko (na początku odniosłem wrażenie, że prawie jak na stołku) i z widocznością nie ma problemów. Niestety całość psują lusterka z dość sporą martwą strefą.
4,0
Ergonomia
Wszystko na swoim miejscu. Obsługa przełączników i regulatorów nie nastręcza trudności. Jak dla mnie brak kontrolki włączonych świateł to absurd. Przecież taka rzecz kosztuje grosze. Brak obrotomierza też czasem doskwiera.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Silniczek nagrzewa się dość szybko i na ogrzewanie nie narzekam. Jednak przewietrzanie samochodu jest niewystarczające, często trzeba używać dmuchawy.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Tu dałem maksymalną ocene, gdyż uważam że przy długości samochodu 3,5 metra uzyskano maksimum przestrzeni. Czwórka dorosłych podróżuje bez ścisku a i przestrzeń na nogi i nad głowami jest wystarczająca. Ten wizerunek psuje jednak mikroskopijny bagażniczek...dlatego tu dam minusik.
4,0
Wyciszenie
Wyciszenie jest całkiem dobre. Jedyny hałas pochodzi od silnika, który przy wyższych obrotach nieco hałasuje.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jak dla mnie 4 z plusem! Jeżdżąc po Krakowie Matizek spala od 7,1 litra w lecie do 7,8 (czasem się zdarza) w zimie. W mieszanym trybie (1/3 trasa, 2/3 miasto) zużycie spada do 6,2 litrów.
4,0
Stosunek jakość/cena
I tu też dam 4 z plusem. Kupując Matiza często można dostać spory rabat i wtedy jego zakup jest dość atrakcyjny.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
W ciągu trzech lat eksploatacji Matiz okazał się samochodem niemal bezawaryjnym. Jedyne co przytrafiło się mu to...dwa razy spadł zatrzask przy wewnętrznej klamce w drzwiach. Serwis uporał się z tym w 30 sekund.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Na przeglądzie przy 20 tyś. km. okazało się, że przy klockach hamulcowych odklejała się okładzina cierna. Aha...pękła jeszcze przednia szyba ( te dwie usterki często spotykane w Matizach).
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 0.8 i 51KM 38kW
[l/100km]