Inne
: Samochód jest niesamowicie niezawodny i tani w utrzymaniu
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Układ elektryczny
: W matizach psuje się kontrolka rezerwy paliwa - jest to wada fabryczna
5,0
Całokształt
Jeśli samochód jest środkiem transportu z miejsca A do B to matiz wpisuje się w tą definicję w 100%. Przede wszystkim jest to auto tanie w utrzymaniu, które mało pali, nie psuje się, zapala w zimie za pierwszym razem i pomimo miejskiego charakteru można nim przejechać 1500km udając się na wakacje, a jeśli trzeba wymienić np. żarówkę (każdą) to zrobimy to bez problemu przy użyciu zwykłego śrubokręta.
Wrażenia
4,0
Silnik
Auto w najsłabszej wersji - 51KM dobrze spisuje się w mieście. Jest zaskakująco dynamiczne w zakresie 0-60km/h (najpewniej ze względu na niewielką wagę). W przedziale 70-100km/h jest już nieco gorzej, ale nadal całkiem nieźle. Problem może stanowić dopiero wyprzedzanie pojazdów poruszających się z prędkością powyżej 100km/h, jednak samochód potrzebuje nieco miejsca, żeby nabrać prędkości. Jeśli chodzi o prędkość maksymalną to moje osiągnięcie to 155km/h i nadal z zapasem. Podejrzewam, że 165km/h jest tutaj całkiem realne. Na autostradzie ok. 140km/h nie stanowi jakiegoś szczególnego obciążenia dla silnika.
4,0
Skrzynia biegów
Nie mam zastrzeżeń odnośnie skrzyni biegów, w moim modelu jedynie pierwszy bieg wchodzi nieco trudniej niż pozostałe. Pozostałe bardzo lekko i precyzyjnie.
3,0
Układ jezdny
Auto na dobrych oponach całkiem nieźle trzyma się drogi. Brak wspomagania jednak daje się we znaki szczególnie jeśli dużo kręcimy w mieście - wymaga jednak nieco wysiłku.
Komfort
4,0
Widoczność
Widoczność jest świetna za sprawą dużej przedniej szyby, jedyny mankament to trochę za bardzo pochylone boczne słupki, przez co przy ciasnych zakrętach w mieście trzeba się lekko wychylić. Parkowanie i cofanie nie sprawia żadnych kłopotów.
4,0
Ergonomia
Nie ma się do czego przyczepić w samochodzie tej klasy. Jazda jest przyjemna, siedzi się wygodnie. Wszystkie przełączniki są pod ręką.
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Ogrzewanie jest niezłe, w kabinie zaczyna robić się ciepło już po kilku kilometrach. Mankamentem jest jednak wentylacja a konkretniej parowanie, szczególnie przy deszczowej pogodzie albo dużym mrozie, szyby lubią zaparować pomimo włączonego nawiewu.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Kierowca i pasażer z przodu mają dużo miejsca, fotele można daleko odsunąć do tyło, jest miejsce na nogi, a odsunięta przednia szyba tylko zwiększa wrażenie przestrzeni. Z tyłu jest już gorzej, ale dzieci czy osoby mniejszej postury nie mogą narzekać.
3,0
Wyciszenie
Wyciszenie to słaba strona tego samochodu, przy 100km/h staje się już uciążliwe.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Auto nie ma sobie równych jeśli chodzi o spalanie. W moim przypadku na trasie było to 5 - 5.5 litra / 100km, w mieście 6 - 6.5.
5,0
Stosunek jakość/cena
Matiza w dobrym stanie technicznym można dziś kupić za 4-5 tyś i takie auto posłuży nam co najmniej kilka lat. Stosunek jakość / cena musi być doskonały.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Ten samochód jest bezawaryjny, jedyne co mnie spotkało po 7 latach i 118.000km to konieczność przyspawania rury wydechu i wymiana linki sprzęgła na nową - wszystko z uwagi na rdzę, co jednak przy 11 letnim aucie ma prawo się zdarzyć. Jedyny minus to zdarzające się usterki kontrolki rezerwy paliwa - ale w matizach to standard. Żyję bez tego już kilka lat :)
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Niezawodność to podstawowy argument, który powinien być kryterium wyboru tego samochodu. Poza podstawowymi wymianami (rozrząd, klocki, olej, filtry, pasek klinowy, świece) ten samochód jest bezawaryjny. Dodam, że żadna z powyższych wymian nie została na mnie wymuszona przez usterkę. Przy 118.000km przebiegu tylko raz wymieniłem akumulator.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 0.8 i 51KM 38kW
[l/100km]