Fantastyczne auto za tą cenę. Duże, ładne, wygodne, przyjemne do prowadzenia. Łatwo je polubić bo ma w sobie to ,,coś''... Nie oznacza to (oczywiście) że nie ma swoich ,,cech charakteru'', ale większość to drobiazgi, które łatwo przebaczyć (albo z nich nie korzystać - tryb ,,eco'', do ciebie mówię!). Poza tym: tanie utrzymanie, fabryczna instalacja LPG wspierana przez producenta i dobre warunki gwarancji. No, naprawdę, ciężko się do czegoś przyczepić...
Wrażenia
5,0
Silnik
Zadziwiająco dynamiczny, cichy i posiadający niezłą kulturę pracy jak na trzycylindrową jednostkę. Auto przystosowane do LPG i co ciekawe, ma na LPG lepsze osiągi niż na benzynie?! Na LPG auto przełącza się momentalnie - nie tankujcie całego baku benzyny bo nie spalicie tego w rok! W mieście, do 50km/h przyspiesza bardzo fajnie, na autostradzie trzeba trochę planować wyprzedzanie, ale jest spoko. Ogólne wrażenie z użytkowania silnika jest lepsze niż wynikałoby to z suchych parametrów.
Przy tym, dwie uwagi:
1. Auto ma system start-stop, którego nie da się domyślnie wyłączyć (trzeba to robić przy każdym uruchomieniu samochodu) i który jest... kapryśny. System uwielbia wyłączać silnik w chwili nieuwagi i nie zawsze włącza go na czas przy dynamicznej pracy sprzęgłem. Dla komfortu psychicznego, przez 90% czasu mam go wyłączony...
2. Auto ma też tryb ,,eco'', który - teoretycznie - obniża zużycie paliwa, ale w praktyce powoduje jedynie, że jazda staje się męczarnią porównywalną chyba tylko z noszeniem włosienicy. Duster na ,,eco'' zachowuje się jak zdezelowany tarpan z załadowanym z tyłu piecykiem typu ,,koza'' i zapasem węgla na zimę. Próbowałem, testowo, przejechać jeden bak aby ocenić tą oszczędność paliwa: ale dałem radę tylko 110km - potem wymiękłem. Wynik? 7.4 litra gazu na ,,eco'', vs ok. 7.7 bez niego - różnica, moim zdaniem, w granicy błędu statystycznego. Za to utrata punktów poczytalności - całkiem realna...
Oba powyższe systemy są ,,opcjonalne'' więc nie obniżam za to oceny.
4,0
Skrzynia biegów
Nie jest źle, ale jest drobny zgrzyt: skrzynia (6 biegowa) chodzi bez zarzutu, ale ma nieco dziwne przełożenia. Na niskich prędkościach trzeba często zmieniać biegi. Przy wyższych prędkościach trzeba czasem redukować bo 6tka jest nadbiegiem na autostrady i drogi szybkiego ruchu. Poza tym, wskaźnik zmiany biegów jest chyba sztywno ustawiony na prędkość, dzięki czemu często proponuje zmianę biegu na wyższy przy obrotach w okolicy 1.5k... zły pomysł, co słychać.
5,0
Układ jezdny
Bajka. Duster jest mistrzem podmiejskich dróg: nierówności, dziur, progów zwalniających i krawężników. Łyka je niemal nieodczuwalnie, jeździ się jak na kanapie. Tu po prostu nie ma się do czego przyczepić. Przy okazji, auto ma mocne wspomaganie - kierownica chodzi bardzo lekko, dzięki temu jazda jest bardzo przyjemna.
5,0
Karoseria
Na razie wszystko w porządku ale zobaczymy za rok lub dwa. Ładne kolory nadwozia :)
Komfort
4,0
Widoczność
Jest dobrze - ale nie bardzo dobrze. Widoczność do przodu i na boki jest ok, poza tym auto ma duże lusterka boczne.... z których przychodzi często korzystać, bo przez lusterko w kabinie i tylną szybę widać niewiele. Podobno to zły nawyk nadużywać lusterka kabinowego, ale byłem przyzwyczajony do aut z lepszym widokiem do tyłu. Poza tym, auto jest wysokie i widoczność pod linią maski jest, no, żadna. Parkowanie Dusterem byłoby bardzo nieprzyjemne gdyby nie multikamera (kamery z przodu i z tyłu). Z kamerami nie ma problemu.
4,0
Ergonomia
Jest ok: siedzenia są wygodne, kierownicę i siedzenie kierowcy można porządnie ustawić, w aucie jest dużo miejsca. Bagażnik jest ogromny. Poza tym auto ma sporo schowków, choć niektóre są nieco rozbrajające (aka, wgłębienie w miejscu gdzie w wersji 4x4 jest przełącznik napędu). Bardzo fajna obsługa klimatyzacji i multimediów. Mały minus za przełącznik tempomatu i ogranicznika pod hamulcem ręcznym - ale uwaga, w wersji 2021 to podobno poprawili i przenieśli na kierownicę :) Poprawiono też drugi mankament - brak podświetlania kierownicy. Przy okazji, podniesiono nieco ekran multimediów - w wersji z 2020 jest odrobinkę za nisko co trochę przeszkadza przy czytaniu mapy. Za to, z tego co widziałem, zabrano (niestety) bardzo wygodny, wielki guzik komend głosowych dla asystenta, umieszczony na kierownicy - więc coś za coś...
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
W porządku, ale automatyczna klimatyzacja lepiej chłodzi niż grzeje. W upały nie było problemu, ale gdy jest chłodno i deszczowo, szyby czasem parują na ,,auto'' i trzeba ręcznie przestawić nawiew na szybę. Klimatyzacja ma za to wygodny, dedykowany guzik do "szybkiego czyszczenia szyb", bardzo fajne choć głośne!
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Bardzo dobrze. Kierowca i pasażer z przodu mają dużo miejsca, z tyłu jest w porządku. Ok, gdyby odsunąć fotele na maximum, z tyłu zrobiłoby się mniej wygodnie, ale ja mam prawie 190cm i nie muszę tego robić.
5,0
Wyciszenie
Zaskoczenie - auto jest, moim zdaniem, świetnie wyciszone! Naprawdę, w połączeniu z tym silnikiem auto jest cichsze niż samochody którymi jeździłem w przeszłości. Czytałem różne opinie na ten temat, ale ja nie mogę się przyczepić. Dzięki temu dobrze słucha się muzyki, nawet na autostradzie :D
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
LPG (mimo ostatniego wzrostu cen :'( ), tanie przeglądy, tanie części, tanie przedłużenie gwarancji do 5 lat... Nie no, nie sądzę aby Dacię dało się tu pobić.
5,0
Stosunek jakość/cena
Jest super. Bardzo fajny i wygodny SUV, o połowę tańszy niż u konkurencji. Brakuje mu może trochę bajerów i nowoczesnej elektroniki, ale w tej cenie jest to chyba akceptowalne.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Na razie brak usterek, ale zobaczymy za rok-dwa :)
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Na razie brak, oby tak dalej!
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.0 TCe LPG 100KM 74kW
[l/100km]