Mam ten samochód od niedawna. Ogólna ocena bardzo dobra. Zalety to: 1. wyśmienite zawieszenie, które świetnie tłumi wszelkie nierówności; 2. bardzo elastyczny i oszczędny silnik dci; 3. dużo miejsca (w tym możliwość montażu trzech fotelików z tyłu!); 4. tanie części; 5. dzielność w terenie za sprawą dużego prześwitu i 4x4 z Nissana; 6. bezkonkurencyjna cena!
Wady: 1. trudność ze znalezieniem pozycji za kierownicą; 2. drobne niedoróbki typu brak pełnej regulacji kierownicy, czy kiepski mechanizm regulacji wysokości fotela; 3. wadą jest też marka, która kojarzy się z największym badziewiem (co ciekawe Duster na niektórych rynkach sprzedawany jest jako Renault i Nissan Terrano).
Wrażenia
5,0
Silnik
Ten sam silnik (euro6) jest montowany w różnych Renaultach (w tym Megane i Kajar), Nissanach (Qashqai), a nawet Mercedesach (klasa A, B, GLA, Citan) i Infiniti (Q30).
Silnik świetny: zaskakuje kulturą pracy i elastycznością. W testach elastyczności 80-120 km/h na 6 biegu podawane są wyniki 12.9 sekund (np. strona autosalon pomorski). Dla porównania Kia Sportage 1.6 (135 km benzyna) 23,3 s; Nissan Qashqai 1.2 (115 km turbobenzyna) 24,8 s; Sportage 1.7 CRDI (diesel 115 km) 16.1 s; Peugeot 508 2.0 HDi (diesel 140 KM) 13,8s; Honda CR-V 2.0L i-VTEC (benzynowy 155km) 21.9s; Honda Civic 1.8 i-VTEC 142 KM Sport - 15,6 sekund; Fiat Freemont Urban 2.0 MultiJet II 16V 170 KM - 13s.
Podsumowując: Duster ma na 6 biegu elastyczność nieporównywalną z benzyną i taką jak bardzo dobry diesel 2.0 170 km we Freemoncie! W dużym stopniu jest to zasługą krótkiego przełożenia (co ma też swoje wady).
4,0
Skrzynia biegów
Jest to przerobiona skrzynia aliansu Renault-Nissan z bardzo krótkim pierwszym biegiem. Wszystkie biegi są krótkie. A szczególnie krótkie przełożenia 1-4 (szczególnie jedynka co jest zaletą w terenie i korkach). W praktyce rusza się z dwójki. Szóstka też mogłaby być dłuższa bo przy 135 km/h jest 3000 obrotów! Przez to wzrasta spalanie. Ponadto ograniczona jest prędkość maksymalna - 168km/h (ten sam silnik w Mercedesie GLA 190km/h).
5,0
Układ jezdny
Fantastyczny układ jezdny. Uwielbiam jeździć dziurawymi drogami. Nie wiem jak samochód to robi, że nic nie przenosi do środka. Może to zasługa wielowahaczowego zawieszenia z Nissana X-traila. Fajny napęd 4x4 (też z Nissana) z możliwością zablokowania przeniesienia na 4 koła ( praktyce do 80km/h).
Komfort
4,0
Widoczność
Dzięki dużej przestrzeni i świetnej amortyzacji komfort bardzo dobry. Fajne radio z bluetoothem.
4,0
Ergonomia
Wszystko ok, prosto, solidnie, nie skrzypi, materiały na desce twarde ale na nich nie leżę.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Bardzo szybko się nagrzewa. Podobno ma nagrzewnicę.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Fajne auto rodzinne. Praktyczny bagażnik, który można załadować po dach. Mieszczą się 3 foteliki z tyłu (wprawdzie muszą być przypięte na pasy a nie isofix), co jest niespotykane w SUVach i crossoverach!
4,0
Wyciszenie
Po liftingu auto mocno wyciszono. Wg. autocentrum 69 decybeli przy 130km/h. Czyli mniej niż m. in. Honda Civic IX Tourer 1.8 i-VTEC 142KM; Seat Leon; Toyota Auris; Kia Optima; Toyota Avensis; Jeep Grand Cheeroke; Peugeot 5008; Kia Sorento; Mazda cx5; Mistubishi ASX i Outlander; Nissan Qashqai 1.6dci, Opel Mokka; Suzuki SX4 scross; Skoda Roomster.
Dokładnie tyle co Volvo xc60. Nie jest chyba źle wbrew temu co piszą niektóre pismaki.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jest dobrze. Stała jazda z prędkościami: 70km/h - 3,5l/100; 90km/h - 4,4l/100; 120km/h - 6,2l/100.
Powyżej 120 obroty silnika szybko rosną a wraz z nimi zużycie paliwa. Przy 140km/h jest 8-9l/100. W praktyce prędkość 140km/h daje 2 razy większe spalanie niż 90km/h!
5,0
Stosunek jakość/cena
Nie ma nic porównywalnego w tej cenie. Szukałem samochodu rodzinnego, z większym prześwitem, z dieslem i 4x4. Taki samochód nabyłem za 70tys złotych. Honda CRV i VW Tiguan były za ponad 130tys. zł. Kia Sportage za ponad 100 tys. Skoda yeti trochę tańsza ale z oszukanym silnikiem VW, mniejszym prześwitem i bez blokady 4x4, no i ten wygląd. Był jeszcze Sanyong Korando za ok 85tys ale ma bardzo słabe opinie, dramat z dostępem do części zamiennych. Chcę od czasu do czasu ciągać przyczepę kempingową - ponoć Duster robi to bardzo dobrze (dostał specjalne wyróżnienie w konkursie Caravaningowym w UK). Co istotne mieszczą się 3 foteliki z tyłu ! Pokażcie mi innego SUVa, który to potrafi!
Na mój wybór miała też wpływ ocena bezpieczeństwa - tu niestety tylko 3 gwiazdki. Ale świat nie jest czarno biały-gwiazdki odebrano za brak seryjnego ESP (teraz już jest seryjne), i słabe wyniki w zderzeniu z pieszym. To co mnie interesuje, czyli ochrona pasażera i dzieci wyszła ok, odpowiednio 74% i 78%, czyli na poziomie Mazdy cx-7.
Inne wyniki ze strony NCAP: Mazda 6: 77% i 81%; Citroen C3 picasso: 81% i 76%; Honda Civic: 79%i 76%; Subaru Legacy 79% i 73%; Toyota Urban Cruiser 58% i 71%; Citroen c5: 81% i 77%. Z resztą ochrona dzieci 78% jest na poziomie Citroena c4 Picasso, czyli rodzinnego VANa! Chyba nie jest zatem tak źle z tym bezpieczeństwem :) Nie patrzcie na gwiazdki tylko na procenty składowe. Gwiazdki są odbierane za ochronę pieszych i brak ESP.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Za krótko mam auto. Zakładam, że samochód jest prosty w budowie. Nie ma co się psuć, a naprawy tanie.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Za krótko mam auto. Zakładam, że samochód jest prosty w budowie. Nie ma co się psuć, a naprawy tanie.
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.5 dCi 109KM 80kW
[l/100km]