Inne
: Właściwości użytkowe i przyjemność z jazdy przy mniejszych prędkościach.
4,0
Całokształt
Poszukiwałem samochodu z bagażnikiem dobrze powyżej 400l, ale krótszego od typowego kombi, z bardzo dobrymi ocenami użytkowników no i w określonym przedziale cenowym. Wiem, że konkurencja ma podobne samochody (nie SUV'y), ale odrzuciły mnie zawodne silniki i większy procent niezadowolonych użytkowników. Na początku w ogóle nie brałem go pod uwagę, ale w miarę czytania kolejnych artykułów i komentarzy zacząłem się coraz bardzie do niego przekonywać. Nie zależało mi na zbędnych bajerach, które bardzo rzadko się używa, a które mogą być źródłem kolejnej usterki. Podwyższone zawieszenie nie było dla mnie ważne, ale po pół roku stwierdzam, że dla kogoś kto używa tego samochodu głównie w mieście to bardzo dobre rozwiązanie (krawężniki, dziury, spowalniacze). Niestety nie jest to samochód do szybkiej jazdy po autostradzie - powyżej 120km/h wyraźnie maleje przyspieszenie i rośnie zużycie paliwa (opór powietrza robi swoje). Na szczęście takie trasy robię raz na kwartał, więc dla mnie to nie problem. W mieście pali mi ok. 10l/100km, w trasie gdzie 3/4 stanowi autostrada (jadę na niej ok. 130km/h) - 8.8l/100km. Trasa drogami krajowymi na pusto to 7l/100km, a z rodziną i z pełnym bagażnikiem to 7.5l/100km. Na dotarciu było więcej. Dodam, że na tych trasach mieściłem się w tej szybszej połowie kierowców. Zmieniłbym jednak opony na bardziej szosowe, bo te są dla SUV'a, na mokrej drodze czuje wyraźny opór i muszę mocniej wciskać pedał gazu (ja raczej nie będę poruszał się po drogach gruntowych).
Poleciłbym ten samochód tym , dla których tzw. "prestiż" nie jest ważny, którzy okres "piractwa" mają za sobą i którzy chcą mieć pojemny samochód przy niewielkiej długości.
Wrażenia
4,0
Silnik
Z tego co wyczytałem to już trochę wiekowa konstrukcja, ale sprawdzona (podobno bardzo dobra do LPG). Jak zwykle przydałoby się trochę mocy i mniejszego apetytu na paliwo. Jednak kupując ten samochód z góry przyjąłem, że będzie w trasie palił te 1,5-2 l więcej od Focus I 1.6.
4,0
Skrzynia biegów
Jak dla mnie to działa bez problemu, choć przydałby się VI-ty bieg. Rozumiem, że dla wersji 4x4 taka skrzynia jest zabudowywana z uwagi na to, że I-ynka zastępuje reduktor. Jednak dla wersji z napędem na jedną oś taki bieg byłby dobry na autostrady.
4,0
Układ jezdny
Bardzo dobrze wybiera nierówności, choć wysoko zawieszony środek ciężkości powoduje, że raczej nie wejdziemy w zakręt tak ostro jak kompaktem.
Komfort
5,0
Widoczność
Nie mam zastrzeżeń. Przy parkowaniu nie mam problemów, a podwyższone zawieszenie daje lepszą ocenę sytuacji na drodze.
4,0
Ergonomia
Nie wiem dlaczego sterownik radia pod kierownicą (w Renault tak samo) ma strojenie, a nie ma zmiany kanałów. W końcu najczęściej zmienia się głośność i kanały, a nie szuka nowych stacji radiowych.
Wyświetlacz komputera pokładowego w danej chwili pokazuje tylko dwie informacje - stan paliwa (zawsze) plus godzinę lub stan licznika lub chwilowe spalanie lub ... Dlaczego nie można było zrobić takiego jak w qashqai'u?
Aby umyć dach muszę wejść na opony.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Dla mnie manualna klima starczy. Latem nagrzany samochód dał się schłodzić do rozsądnej temperatury.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Nie jestem wysoki więc tutaj bez problemu. Na pewno więcej miejsca niż w poprzednim aucie. Żona bez problemu jest w stanie przejść na swoje miejsce na tylnej kanapie przez "drzwi syna". Nie trzeba tego robić na czworaka. Zapinając dziecko w foteliku nie trzeba się aż tak bardzo zginać.
4,0
Wyciszenie
Dobre, testy autocentrum potwierdziły, że Duster jest cichszy od wielu prestiżowych SUV-ów.
W porównaniu do qashqai'a nie widzę różnic.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Na razie na niekorzyść to spalanie, ale to typowe dla SUV'a. Ceny przeglądów wyraźnie tańsze niż w innym markach, części też.
Mam nadzieję, że usterki tego nie popsują.
5,0
Stosunek jakość/cena
Za tę cenę nie dostanie się SUV'a o takich możliwościach. W jego wyposażeniu nie widzę nic czego brakowałoby mu np. w stosunku do qashqai'a, którym jeżdżę służbowo i prawdę mówiąc nie potrzebuję więcej, bo to generuję większą cenę zakupu i dodatkowe usterki.
Dodatki są znacznie tańsze niż w innych markach np. czujniki cofania to koszt 650zł, a nie jak u innych 1100zł.
Dałem za niego tyle samo co za poprzedni samochód, a mam znacznie lepsze wyposażenie (pomijam brak ogrzewanej przedniej szyby).
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Jak na razie na gwarancji wymiana przełącznika świateł. W poprzednim samochodzie też nie było bez usterek, więc nie jestem zaskoczony.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Na razie brak i tak trzymać.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 16V 105KM 77kW
[l/100km]