Szukaj

Ocena kierowcy - Cupra Leon II Sportstourer

Damian, 2 dni temu
Silnik 2.0 TSI 310KM 228kW
Rok produkcji 2022
Przebieg: 50 tys. km
Okres użytkowania: 3 lata
Cupra Leon II Sportstourer 2.0 TSI 310KM 228kW 2021-2024 - Oceń swoje auto
4,71
15% lepiej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Silnik
Przeniesienie napędu
Zawieszenie
5,0
Całokształt
Stosunek ceny do osiągów w tym aucie jest po prostu rewelacyjny. W momencie zakupu oferowało najtańsze konie mechaniczne na rynku. Po przejechaniu niemal 50 tys. kilometrów w ciągu 3 lat wciąż dostarcza mi ogromną radość i niesamowitą frajdę z jazdy. Przed zakupem testowałem przez weekend Audi S3, aby porównać oba modele – ostatecznie wybrałem Cuprę i ani przez chwilę tego nie żałowałem (po prostu poczułem, że Audi nie oferuje absolutnie nic, w zamian za sporo wyższą cenę). Jeśli chodzi o zawieszenie, w trybie komfort w mojej opinii nie jest zbyt twarde, wbrew opiniom niektórych użytkowników. Natomiast w trybie Cupra zawieszenie staje się wyraźnie sztywniejsze, co sprawdza się szczególnie na trasach, gdzie auto prowadzi się wtedy jeszcze pewniej. Generalnie wydech jest stosunkowo cichy jak na ten segment aut, jednak z biegiem czasu „wypalił się” i stał się nieco głośniejszy. Szczególnie na drogach ekspresowych da się zauważyć większy hałas w kabinie, zwłaszcza na tylnej kanapie. Dla mnie osobiście jest to minus, ponieważ przy dłuższych trasach może być to męczące dla pasażerów z tyłu. Mimo wszystko, przy prędkości około 130 km/h auto wciąż oferuje przyzwoity komfort, a stosunek spalania do hałasu pozostaje na zadowalającym poziomie. Z drobnych minusów: zdarza się, że dwa razy do roku pojawiają się błędy systemowe, które po około 15 minutach same znikają. Do tego z wyrównawczego zbiorniczka płynu chłodniczego minimalnie ubywa płynu – to znana przypadłość w autach grupy VAG, ale serwis nie traktuje tego jako problem, dopóki ubytek nie jest znaczący. A ich próby szczelności niczego nie wykazały. Napęd to atut tego auta – czuć, jak tylna oś się aktywuje i pomaga wyciągnąć pojazd z zakrętu. Koła nie buksują przy intensywnym starcie z zera. Auto prowadzi się bardzo pewnie i trudno wyprowadzić je z równowagi. Na plus możliwość pełnego wyłączenia kontroli trakcji, co pozwala na trochę zabawy, np. kręcenie bączków na śniegu. Podsumowując, jestem bardzo zadowolony z tego samochodu i bez wahania zdecydowałbym się na jego zakup jeszcze raz.
Wrażenia
5,0
Silnik
Samochód odpycha się znakomicie. W zupełności wystarcza mu mocy. Ktoś powie, że apetyt rośnie w miarę jedzenia, ale ja powiem, że to zależy od jedzącego. Miałem okazję jeździć zmodyfikowanym 620-konnym BMW M3 i nie wzbudziło to we mnie chęci przesiadki na coś mocniejszego.
4,0
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów jest generalnie świetna i zasługuje na wysoką ocenę, choć daję jej 4/5. Powodem jest oprogramowanie, które zostało wyraźnie zaprojektowane z myślą o spełnieniu unijnych norm. W trybie komfort skrzynia utrzymuje obroty w zakresie 1000-1500 obr./min, co czasami skutkuje wjazdem pod górkę przy zaledwie 1100 obr./min. Alternatywą jest tryb sportowy, w którym obroty są utrzymywane na poziomie 2000-3000 obr./min, co bywa męczące podczas codziennej jazdy. Zdecydowanie brakuje trybu pośredniego, który utrzymywałby obroty w przedziale 1500-2000 obr./min, zapewniając lepszy balans między ekonomią a dynamiką jazdy. Dlatego na co dzień jeżdżę głównie w trybie komfortowym. W sytuacjach takich jak zbliżająca się górka, często zrzucam bieg ręcznie za pomocą manetki. Niestety, zdarza się, że auto w połowie podjazdu wraca do trybu Drive i ponownie wrzuca najwyższy możliwy bieg, co bywa irytujące. Alternatywnie można przełączyć się na chwilę w tryb sport, ale jeśli silnik jest jeszcze zimny i olej nie zdążył się rozgrzać, wjazd pod górkę przy prawie 3000 obr./min wydaje się niekorzystny dla jednostki napędowej. Stąd wg mnie brak idealnego kompromisu w ustawieniach skrzyni biegów. Niby można ją przeprogramować, ale wiąże się to z utratą gwarancji, dlatego nigdy z tym nie kombinowałem.
5,0
Układ jezdny
Auto wykazuje pewną tendencję do podsterowności przy bardziej agresywnej jeździe, co jest wyczuwalne szczególnie w momentach, gdy napęd przekazuje większą moc na tylną oś. Jednak mimo tego drobnego mankamentu, napęd robi świetne wrażenie – zapewnia doskonałą trakcję i pozwala pewnie pokonywać zakręty. Generalnie oceniam go bardzo pozytywnie.
5,0
Karoseria
Jeśli chodzi o karoserię, po tak krótkim czasie użytkowania nie mam żadnych zastrzeżeń. Zaraz po zakupie okleiłem auto folią PPF i nałożyłem powłokę ceramiczną. To była świetna decyzja – na froncie nie ma ani jednego odprysku, a samo mycie auta jest wyraźnie łatwiejsze. Mam porównanie z drugim nowym samochodem, który nie ma ani ceramiki, ani folii, i różnica w utrzymaniu czystości oraz ochronie lakieru jest naprawdę zauważalna. Jestem z tego rozwiązania bardzo zadowolony.
Komfort
5,0
Widoczność
Brak zastrzeżeń. Kamera czytelna, czujniki działają (choć czasami z lekkim opóźnieniem), widoczność dookoła auta normalna.
4,0
Ergonomia
Pod względem ergonomii, mimo licznych narzekań na brak fizycznych przycisków, postanowiłem dać temu rozwiązaniu szansę. Początkowo wydawało się, że jest w porządku i można się do tego przyzwyczaić. Jednak po 3 latach użytkowania muszę przyznać, że fizyczne przyciski są zdecydowanie bardziej praktyczne i znacznie mniej odciągają uwagę kierowcy od drogi. Obsługa tabletu jest po prostu mniej bezpieczna, szczególnie podczas jazdy. Na początku uważałem, że opinie krytykujące to rozwiązanie są przesadzone, ale z perspektywy czasu zgadzam się z nimi w pełni.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Brak zastrzeżeń. Dla mnie podgrzewane fotele w dzisiejszych czasach to tzw. „Must have”. Z podgrzewanej kierownicy korzystam dużo rzadziej, choć działa to świetnie. Grzeje się cały wieniec, a nie tak jak np. w Maździe tylko niektóre części kierownicy.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
4,0
Wyciszenie
Nie jest tragicznie, ale mogłoby być lepiej – czuć, że oszczędzono na wyciszeniu. Szczególnie dokuczliwy jest hałas dobiegający z nadkoli, a duże koła dodatkowo potęgują ten efekt. Miałem okazję jeździć Proceedem, w którym nadkola, drzwi i bagażnik były dodatkowo wyciszone, i różnica była naprawdę zauważalna. Sam jeszcze nie zdecydowałem się na takie modyfikacje, ale szczerze polecam rozważyć wyciszenie auta – znacząco podnosi to komfort podróżowania, zwłaszcza na dłuższych trasach.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Wymiana oleju i filtrów w ASO to koszt rzędu 1,5k PLN. Czy dużo, czy mało, to już sami sobie oceńcie.
5,0
Stosunek jakość/cena
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Z ostatnich usterek, które się pojawiły to zepsuty spryskiwacz tylnej szyby. Nie korzystałem z niego zbyt wiele razy i prawdopodobnie się przytkał.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak.

Pb - zużycie paliwa dla silnika 2.0 TSI 310KM 228kW [l/100km]

Średnie zużycie
10,7
Minimalne średnie zużycie paliwa
10,0
Maksymalne średnie zużycie paliwa
14,0
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
8,0
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...
Cupra Leon II Sportstourer