Silnik
: Dynamiczny i elastyczny turbodiesel. W połowie lat 90-tych robił duże wrażenie.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Układ elektryczny
: centralny zamek
Silnik
: mułowaty silnik przez pewien czas
Zawieszenie
: łącznik stabilizatora
4,0
Całokształt
Bardzo wygodny kompakt, o ciekawych rozwiązaniach. Była to wersja Aura z klimatyzacją - więc poziom wykończenia jak na lata 90-te był dość luksusowy. Przyjemne w dotyku welury, przesuwana tylna kanapa, turbodiesel 90KM podczas gdy przeciętna Astar czy Golf miały 60, co najwyżej 75. Solidność samochodu była jednak średnia. Następna Xsara była znacznie lepiej dopracowana. Awarie centralnego zamka, końcówka stabilizatora, ciężko działające biegi - i to w prawie nowym aucie.
Wrażenia
3,0
Silnik
1.9TD od PSA to sprawdzona konstrukcja. Dość silny, można było rozpędzić ZX-a aż do 190km/h. Do 2 tys. obr jeździł jak typowy, wolny diesel, potem było mocne kopnięcie. Przy przebiegu 45 tys. stał się mułowaty. Trwało to 1 miesiąc aż naglę wystrzelił chmurę czarnego dymu i zaczął jeździć jak rakieta. Być może to wina kiepskiego ON w tamtych czasach.
2,0
Skrzynia biegów
Od ok. 30 tys. pojawiały się problemy z przełączaniem - prawdopodobnie wina wodzików. Wrażenie, jakby drążek pracował w gęstym maśle.
4,0
Układ jezdny
Na tamte czasy prawie doskonale. Tyle, że przy 25 tys. poszedł łącznik stabilizatora. ASO tylko go reanimowało i zaraz po gwarancji trzeba było wymienić. Zawieszenie bardzo wygodne. Świetnie trzymał się w zakrętach. Ale uwaga, przy zacieśniającym się zakręcie, dużej prędkości i przyhamowaniu dwa razy zarzuciło mi tyłem. Raz na tyle mocno, że ZX-a obróciło o 180 st. Natomiast wejście w zakręt było dość ekstremalne. W Xsarze ten efekt też występował, ale już słabiej. To efekt tylnej skrętnej belki , polepszała trakcję, ale w ekstremalnych sytuacjach auto stawało się silnie nadsterowne.
Komfort
5,0
Widoczność
Bardzo dobra. Nawet do tyłu całkiem dobra.
4,0
Ergonomia
Fotele mają za krótkie siedziska. W wersji a klimą, brak zamykanego schowka. Plusy - przesuwana tylna kanapa, regulacja pochylenia oparć w tylnej kanapie w wersji Aura, kieszenie z tyłu w fotelach.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
bez uwag.
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Z przodu relatywnie mniej miejsca na nogi. Z tyłu całkiem dobrze.
3,0
Wyciszenie
ZX jest głośniejszy wyraźnie od Xsary.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Tanie części ale sporo drobnych awarii.
4,0
Stosunek jakość/cena
Niska cena ale auto nie jest bardzo trwałe.
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Problemy z centralnym zamkiem, połamało się cięgno od regulacji nawiewu, zaciął się zamek w drzwiach, i pewnie coś jeszcze - i to wszystko w 2-letnim wówczas aucie.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Poważnym usterek nie miałem - problemy z wodzikami skrzyni biegów jedynie.
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.9 TD 90KM 66kW
[l/100km]