Xsarę miałem od nowości - 3drzwiowa wersja SX Comfort z ABS ale bez klimatyzacji. Te 15 lat temu był bardzo eleganckim wozem o bardzo ładnym wnętrzu, dużym bagażniku ( 408l ). Nadal nieźle wygląda. Silnik 1.6i był optymalny - 180km/h bez problemu Xsara osiągała, podchodząc na długich odcinkach pod 200km/h. Przy normalnej jeździe spalanie było poniżej 7.5l . Wykonanie i parametry Xsary były wówczas lepsze od Golfa III lub Astry II. Sprzedałem samochód gdy miał 86 tys. km, zjeździłem nim pół Europy. W międzyczasie miałem tylko jedną drobną usterkę. Po 4 latach i tym przebiegu problemy z tylną belką nie pojawiły się. Po 4 latach zniekształciły się podłokietniki w drzwiach.
Wrażenia
5,0
Silnik
Optymalny silnik do Xsary pod kątem osiągi/spalanie. Prosta, 8-zaworowa konstrukcja, wystarczająco dynamiczna. Oczywiście wersją 1.8 16v jeździ się znacznie przyjemniej, ale 1.6i Citroena dawał lepsze osiagi niż podobne niemieckie konstrukcje.
4,0
Skrzynia biegów
Generalnie dobrze, średnio dokładna. Dwójka mogłaby mieć nieco krótsze przełożenie.
4,0
Układ jezdny
Wygodne zawieszenie, dobrze się prowadzi, chociaż tył jest nieco za miękki. Potrafi lekko zarzucić tyłem przy gwałtownym dohamowaniu na zakręcie.
Komfort
3,0
Widoczność
Bardzo dobrze do przodu, gorzej znacznie do tyłu ( grube tylne słupki)
5,0
Ergonomia
Duży bagaznik, wszystko pod ręką. Mnie akurat nie przeszkadzały przyciski do szyb umieszczone na desce i "francuski " klakson w kierunkowskazie. Dużo schowków jak na auto z lat 90-tych. Fotele mają znacznie dłuższe siedziska niż w ZX-ie, są nawet wygodniejsze niż w xantii, głównie przez długość siedziska.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
OK. Brakowało klimy w lecie na południu Europy
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
4 dorosłym osobom jest wygodnie
4,0
Wyciszenie
Całkiem dobrze jak na konstrukcję z lat 90-tych. Dużo lepiej niż w ZX-ie.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Zwykle przeglądy, benzyna i ubezpieczenie.
4,0
Stosunek jakość/cena
Obecnie to bardzo tanie auto, ale jak zwykle nie warte uwagi są wyeksploatowane egzemplarze.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Na początku awarii uległ tylko czujnik i falowały wolne obroty. Wymieniony na gwarancji. Nic się nie urwało, natomiast pofalowały się od słońca klapki w drzwiach na podłokietnikach. Po 4 latach na nierównościach nieco skrzypiały drzwi ( na uszczelkach )
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 i 88KM 65kW
[l/100km]