Karoseria
: świetnie zabezpieczona antykorozyjnie, dobrej jakości lakier nie odpryskuje i nie odbarwia się
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Przeniesienie napędu
: za słabe sprzęgło do masy auta z obciążeniem
5,0
Całokształt
Mam ten samochód 13 lat, kupiłem jako 7-mio latka z przebiegiem 67tys. km. Obecnie auto ma 21 lat i 272 tys. przebiegu a nadal jeździ mimo "garażowania pod chmurką". Ogólnie świetne auto, dla tych którzy nie szarżują (nie ma mowy o zrywaniu asfaltu przy ruszaniu ze świateł). Na pozytywną ocenę składają się następujące cechy:
1. Karoseria bardzo dobrze zabezpieczona a lakier metalik nadal błyszczy. Pomimo odprysków lakieru spowodowanych uderzeniem drobnych kamyków na masce i drzwiach nie ma korozji - widoczne jest w tych miejscach cynkowe pokrycie galwaniczne a korozja nie wchodzi, mimo że niektóre odpryski mają już ponad pięć lat.
2. Silnik - owszem po przebiegu ponad 180 tys. należy spodziewać się większego wydatku w związku z wymianą uszczelki pod głowicą ale jest to w dzisiejszych warunkach dość prosta naprawa oczywiście w dobrym warsztacie najlepiej powierzyć to ASO CITROEN, jest to jednocześnie okazja do sprawdzenia stanu całego silnika oczyszczenia gniazd zaworów i wyregulowania rozrządu.
3. Hamulce - przy naprawie nie należy zgadzać się na części z niższej półki ponieważ szybko będziemy musieli ponownie odwiedzić warsztat, tarcze z przodu i cylindry z tyłu oraz klocki i cylinderki tylko dobrych marek i hamulce długo będą służyły
4. Tylna belka to również większy wydatek związany głównie z korozją tulej w których są osadzone łożyska kół tylnych. U mnie wymiana belki miała miejsce po 200 tys. przebiegu. Uważam że odpowiednio wcześnie wykonane zabezpieczenie antykorozyjne podwozia i powtarzanie tego zabiegu co 5 lat skutecznie wyeliminuje konieczność wymiany belki.
5. Wentylacja u mnie nie wytrzymała wyjazdu do Chorwacji ponieważ jazda przez wiele godzin z nawiewem ustawionym na maksymalną moc nadmuchu w warunkach 35 st. C spowodowała przegrzanie nie tylko rezystora dmuchawy ale również zapieczenie się kluczyka w stacyjce co uniemożliwiło jego wyjęcie, dopiero po ostudzeniu wyszedł. Tą dolegliwość można łatwo wyeliminować poprzez dodanie przekaźnika na zasilaniu dmuchawy tak aby duże prądy nie były załączane bezpośrednio w stacyjce.
6. Jeśli chodzi o zawieszenie to uważam że jest komfortowe, nigdy nie zwalniałem poniżej 30 km/h przy przejeżdżaniu przez spowalniacze budowane tak często w miastach (na każdym osiedlu) a podczas jazdy na drogach ekspresowych czy autostradach samochód dosłownie płynie. Niektórzy twierdzą, że mają wrażenie że samochód wypadnie z trasy kiedy podskoczy na wybojach ja uważam, że ważną rolę przy takim zawieszeniu elastycznym pełnią opony, stosowałem zawsze Michelin albo Nokian i przyczepność była naprawdę dobra oczywiście prawidłowo napompowane. Jedyny mankament takiego zawieszenia to ryzyko utraty przyczepności po znacznym wybiciu auta na wybojach i spadek skuteczności hamowania ale ponowny kontakt z jezdnią powoduje, że znów auto płynie, skuteczność hamowania poprawia ABS dobrze działający.
Jeździłem tym samochodem przez 13 lat nie dlatego, że nie stać mnie było na inny, tylko dlatego, że jeżdżąc okazyjnie innymi samochodami odczuwałem mniejszy komfort niż w Xsarze.
Ogólnie jestem zadowolony i myślę, że wielu użytkowników kupiłoby to auto gdyby nowe egzemplarze pojawiły się na rynku.
Wrażenia
5,0
Silnik
po 180 tys. wymiana uszczelki pod głowicą
5,0
Skrzynia biegów
niezawodna
4,0
Układ jezdny
chronić przed korozją podwozie, inaczej wymiana tylnej belki po 200 tys.
5,0
Karoseria
SUPER, niech inni producenci biorą przykład z Xsary jak zabezpieczać antykorozyjnie karoserię
Komfort
4,0
Widoczność
przydałoby się lusterko elektrochromatyczne
5,0
Ergonomia
wygodne dla osób bez dolegliwości kręgosłupa ponieważ siedzenie jest niskie
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
brak klimy w moim aucie, są egzemplarze z klimą
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
bardzo duży bagażnik 420 litrów
4,0
Wyciszenie
słychać wyraźnie silnik po przekroczeniu 130km/h
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
niskie spalanie, niskie ceny części zamiennych
5,0
Stosunek jakość/cena
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
w starszych rocznikach elementy plastikowe ulegają łatwo uszkodzeniom
3,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
tylna belka, uszczelka pod głowicą silnika
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.4 i 75KM 55kW
[l/100km]