Inne
: Auto odporne na polskie warunki drogowe za nieduże pieniądze.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Układ elektryczny
4,0
Całokształt
Pierwsze auto i od ponad 10 lat oraz 80 tys.km w ciągłym użytkowaniu, gdyż po prostu generalnie nie sprawia kłopotów. Jeśli już awarie, to ponad połowa z nich z powodu kiepskich zamienników oraz partactwa mechaników, które trzeba było poprawiać w kolejnym warsztacie. Na szczęście są mechanicy, którzy znają się na tych samochodach i potrafią je dobrze i niedrogo zrobić.
Wrażenia
4,0
Silnik
trwały i odporny (w trzecim roku wyciekł cały płyn chłodzący z winy mechanika który źle zapiął rurki nagrzewnicy - dało się przejechać przez miasto do mechanika i silnik to zniósł spokojnie), elastyczny, wystarczający do sporej masy auta.
5,0
Skrzynia biegów
bezproblemowa, raz wymieniony olej aby zabezpieczyć się na przyszłość niż z bieżącej potrzeby.
5,0
Układ jezdny
zdecydowanie najmocniejszy punkt auta: jazda kilkaset km nie powoduje zmęczenia. po zakupie układ przeczyszczony specjalną odmianą oleju i potem praktycznie bezawaryjny, raz na 1-2 lata zadbać trzeba o ciśnienie w gruszkach (2017: nabicie (nie każda wymaga) 50zł, nowa 120zł), raz czyszczenie tylnego regulatora no i czy pompa nie za często się włącza - jak zwykle musi być mechanik co wie gdzie sprawdzić. Plus zawieszenia jest taki, że jeśli gruszka strzeli (raz się zdarzyło), to można dalej jechać lecz nie za szybko (max. ~70km/h), gdyż układ poziomuje auto ale resorowanie tylko na oponie. Druga zaleta, to opuszczenie auta zabezpiecza przed lawetowaniem
Komfort
4,0
Widoczność
dobra, wysokim kierowcom, mimo regulacji wysokości fotela, może przeszkadzać nieco zbyt nisko ustawione lusterko wewnętrzne, które trochę zasłania widok na drogę
4,0
Ergonomia
ogólnie wszystko pod ręką i bez udziwnień (poza ręcznym hamulcem działającym na przód), regulacja wysokości kierownicy i fotela, regulacja podparcia lędźwiowego dla kierowcy. trochę brakuje poręcznych schowków i profili (np. okrągłego wycięcia w kieszeni bocznej drzwi na kubek). Wymiana żarówek dowolnych świateł - praktycznie bezproblemowa.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
działa dobrze, ogrzewanie i klimatyzacja bez zarzutu, choć oczywiście jest odczuwalny spadek mocy przy włączonej
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
b.duża i komfortowa dla 5 osób, bez dużej straty dla pasażerów tylnych siedzeń można odsunąć przednie fotele i pasażer zmieści przy nogach spore torby np. za zakupami
4,0
Wyciszenie
diesel jest nieco za słabo wytłumiony ale to i tak jest lepiej niż diesel w kompakcie. Nagłośnienie i akustyka kabiny jedna z lepszych.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
silnik praktycznie bezawaryjny, niskie koszty części zamiennych (uwaga na niektóre zamienniki), niepotrzebny autoalarm gdyż tych aut nie kradną
5,0
Stosunek jakość/cena
niska cena z powodu braku zaufania do zawieszenia hydropneumatycznego, co sprawia że Xantię można kupić za niższą kwotę niż za odpowiednik marki Audi czy Mercedesa
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
układ elektryczny - zdarzały się problemy z obwodem ABS czy poduszki powietrznej, ale do usunięcia
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
generalnie brak, jak dotąd zwykle z powodu złej jakości zamienników oraz mechaników-partaczy
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.9 TD 90KM 66kW
[l/100km]