Bardzo pozytywne zaskoczenie. Za nieduże pieniądze dostajemy kawał dobrze zrobionego, bardzo komfortowego samochodu.
Wrażenia
5,0
Silnik
Brak uwag, mocy ma wystarczająco dużo, przy spokojnej jeździe tak do 120-130 mam średnie spalanie na poziomie 5,6-5,7l/100km. Jak na samochód ważący ponad 1700kg to jest ogromne zaskoczenie. Przejechane ma już ponad 300.000km i dalej nie widać jakichś specjalnych oznak zużycia. Jedyne co jest może trochę "in minus" to dość skomplikowany EGR zintegrowany z wymiennikiem ciepła - koszt nowego w granicach 2000zł.
4,0
Skrzynia biegów
Trochę mało precyzyjna. Zestopniowanie jest jak najbardziej w porządku, szóstka na autostradach spisuje się świetnie. Mimo wszystko denerwuje ten brak precyzji - biegi nie wchodzą z zauważalnym "kliknięciem" tylko z takim pewnym wręcz oporem. Może kwestia zużycia mechanizmu - nie wiem, ciężko mi ocenić.
5,0
Układ jezdny
Poezja. Hydro jest całkowicie bezkonkurencyjnym zawieszeniem. Koszty napraw też nie są jakoś specjalnie ogromne, w porównaniu z konwencjonalnymi amortyzatorami powiedziałbym że jest wręcz całkiem podobnie. Koszt oryginalnego siłownika na tył w ASO to jakieś 700zł. Dla porównania - za oryginalny amortyzator do Audi A4 z zawieszeniem 1BV ASO chciało zdecydowanie więcej.
4,0
Karoseria
Rdzy brak. Drobne ubytki lakieru w miejscach narażonych na odpryski, ale wytrzymałość jest jak najbardziej ok. Jedyna rzecz in minus - pojawiły mi się w tym roku małe bąble na zgrzewie przednich drzwi od wewnętrznej strony. Zarówno prawa jak i lewa strona tak samo. Mimo wszystko patrząc na całą resztę - nie ma się czego czepiać.
Komfort
4,0
Widoczność
Słupki A trochę duże. Oprócz tego jest bardzo dobrze. W zimę auto ma problem z odparowywaniem dolnego odcinka przedniej szyby. Nadmuch jest skonstruowany w taki sposób że nie obejmuje swoim obszarem kilku centymetrów od deski rozdzielczej. W samej jeździe może nie przeszkadza jakoś zbytnio, ale fakt faktem jest irytujące.
4,0
Ergonomia
Na brak schowków specjalnie nie narzekam, ten pod deską rozdzielczą jest bardzo głęboki. Brakuje może schowka na okulary? ale to już takie szukanie na siłę. Denerwujący jest za to cupholder w podłokietniku - rozwiązanie kompletnie beznadziejne. Mimo wszystko zdążyłem się już przyzwyczaić, bo w poprzednim aucie nie miałem wcale - Alfa Romeo wychodziła z założenia że w samochodzie się nie pije.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Tu jest bardzo ok. Ciepłe powietrze zaczyna lecieć praktycznie natychmiast, klimatyzacja też działa bardzo sprawnie. Drobna uwaga do samego panelu klimatyzacji - nie ma możliwości sprzęgnięcia regulacji między obiema strefami, tzn. tak żeby robić to jednym pokrętłem. Chcąc zmienić temperaturę trzeba najpierw zrobić to lewym pokrętłem, a potem to samo prawym.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Bardzo ok, jadąc w cztery osoby nie można w żadnym wypadku narzekać na brak komfortu. Nawet przy dość wysokich pasażerach z przodu zostaje dużo miejsca na nogi na tylnej kanapie. Na szerokość też jest bez żadnych zastrzeżeń, dorosłe osoby mają odpowiednio dużo przestrzeni. W pięć osób też można pojechać bez większych problemów
5,0
Wyciszenie
Bajka. W tej klasie i za te pieniądze to jest kompletnie bezkonkurencyjne. Mając porównanie do A4 B8, Octavii 3 FL, Megane IV, Mondeo mk5 i kilku innych aut - żadne nie ma nawet podejścia do Citroena w tej kwestii. W wersji Exclusive dwuwarstwowe szyby robią na tyle dobrą robotę że można się zakochać w tej ciszy. Gorzej się za to potem odzwyczaić jak się jedzie czymś innym.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jak na samochód tej klasy - jest na prawdę bardzo dobrze. Ceny części nie zabijają nawet w ASO, nie licząc kilku wyjątków które można ogarnąć w inny sposób - regeneracja albo zamienniki innych firm. Spalanie jak na tak duży samochód jest też bardzo małe, dochodzi jeszcze jedynie tankowanie AdBlue raz na jakiś czas, ale to też nie są specjalnie wielkie koszty.
5,0
Stosunek jakość/cena
Za na prawdę niewielkie pieniądze dostajemy kawał porządnego samochodu z bezkonkurencyjnym komfortem i wyciszeniem w tej klasie. Obecnie używane C5 z tych roczników można kupić za 30-40 tysięcy złotych. W tej cenie można zapomnieć o samochodzie oferującym coś podobnego np. ze stajni Audi. Za A6 z 2015+ trzeba zapłacić co najmniej dwa razy tyle.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Z drobiazgów - uszkodzone podgrzewanie przedniego fotela. Prawdopodobnie przepalona mata w fotelu, albo ewentualnie jakiś wypalony pin w kostce po drodze do fotela. Nie miałem czasu jeszcze sprawdzić, ale i tak uważam że taka usterka to zupełnie nic poważnego. Warto przy zmianie kół przesmarowywać cięgna korektorów wysokości zawieszenia.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Tutaj odjęta jedna gwiazdka, bo miałem dyskusyjną przyjemność doświadczyć awarii alternatora odwracalnego. Twór robiony przez Valeo, dostępny w sumie tylko w ASO albo jako aftermarket Valeo. Cena w ASO to 5100zł, za Valeo jeden ze sklepów chciał prawie 10000zł. Sprawę rozwiązała regeneracja za ~1500zł. Oprócz tego odpukać - nic poważnego.
On
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 BlueHDi 150KM 110kW
[l/100km]