Inne
: Największe zaskoczenie, choć do przewidzenia to komfort i wygoda jazdy. Autem aż chce się jechać w dłuższe trasy!
4,0
Całokształt
Trzeba przyznać, że Citroen się postarał przy nowym C4. Auto nie jest może tak awangardowe jak poprzednia wersja (ocenia się, że stało się golfo-podobne) ale mnie to nie przeszkadza.
Wykonanie i użyte materiały są dobrej jakości. Komfort i wygoda, jak na Francuza przystało.
Ocena ogólna to +4.
Wrażenia
4,0
Silnik
Jednostka 120 KM rodem z BMW jest bardzo elastyczna. Nie wymaga wkręcania wysokich obrotów do zmiany biegu na wyższy, Silnik dobrze radzi sobie na 4-biegu w mieście, w zakresie prędkości 40-50 km/h, ale trzeba 4-kę szybko wrzucić. Elastyczność jest odczuwalna, bo wymaga od kierowcy redukcji przy mniejszych prędkościach. Silnik pracuje bardzo cicho, co jest też zasługą dobrego wyciszenia kabiny. Podczas jazdy silnika niemalże nie słychać do 3000 obrotów. Jednakże w trasie brakuje 6-go biegu. Przydatna jest informacja wyświetlana na obrotomierzu informująca o konieczności zmiany biegu na wyższy. Przydała by się jeszcze informacja o redukcji biegu.
Ogólnie jednostkę napędową oceniam na 4.
4,0
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów 5M, zauważyłem dwa mankamenty: pierwszy to brak 6-biegu, który w trasie przy większych prędkościach znacząco poprawiłby komfort i estetykę (ekonomię) jazdy; drugi mankament to nienajlepsza precyzja pracy - biegi nie wchodzą tak płynnie jak chociażby w nowym Focusie czy Civicu. Przełożenia zostały dobrane prawidłowo, a 5-tka jest na tyle elastyczna, że w trasie przy wyprzedzaniu nie wymaga redukcji do wyprzedzania, co jest również zasługą elastycznego silnika 1.6 VTi 120 KM. Minus za wsteczny, który czasem nie wskakuje i zgrzyta.
Ogólnie skrzynię biegów oceniam na 4.
5,0
Układ jezdny
Układ jezdny i prowadzenie są perfekcyjne. Układ kierowniczy jest precyzyjny, co jest niewątpliwie zasługą progresywnego wspomagania. Dopełnieniem pełnego komfortu jazdy jest zawieszenie - bardzo dobrze zestrojone, dla wygody i komfortu jazdy, jak w samochodach wyższej klasy.
Ocena układu jezdnego na 5.
Komfort
5,0
Widoczność
Widoczność wzorowa za sprawą panoramicznej szyby przedniej i wysokiej pozycji za kierownicą. Regulacja położenia fotela na wysokość umożliwia dopasowanie pozycji do wzrostu. Dodatkowo jest regulacja położenia kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach. Duże lusterka boczne ułatwiają prowadzenie i obserwowanie pola za pojazdem. Widoczność we wstecznym lusterku przez tylną szybę bez zarzutu, ale i bez rewelacji. Szyby przyciemniane i lusterko wsteczne fotochromatyczne nie powodują oślepienia przez światła pojazdów jadących z tyłu - tutaj duży plus.
Ocena widoczności na 5.
4,0
Ergonomia
Wszystko doskonale rozmieszczone, przełączniki i pokrętła są na swoim miejscu. Po nabraniu wprawy można obsługiwać konsolę środkową bez odrywania wzroku od drogi. Duży plus za pokrętła regulujące pracą klimatyzacji i pracą zestawu multimedialnego. Podstawowe funkcje związane z tempomatem, ogranicznikiem i radiem obsługiwane z kierownicy. Zadowalająca liczba schowków, kieszonek i uchwytów, choć przydałby się zamykany schowek w konsoli centralnej. Dobrze, że jest chociaż ten w podłokietniku.
Ocena ergonomii na 4.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Climatronic działa sprawnie, utrzymując zadaną temperaturę. Dobrze reguluje pracą wentylatora, pozwalając w krótkim czasie dogrzać lub schłodzić wnętrze. Duże uznanie za 3-stopniową regulację nawiewu w trybie auto. Dodatkowo płynna regulacja nadmuchu w trybie manualnym. Funkcja odparowania/odmrażania przedniej szyby bez zarzutu. Dopełnieniem są ogrzewane lusterka powiązane z ogrzewaną tylną szybą. Minus za dość głośną pracę dmuchawy w trybie Auto.
Ocena wentylacji i ogrzewania na 4.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Z przodu nie można narzekać na brak miejsca. Kierowca ma wystarczająco dużo przestrzeni. Z tyłu jest nieco gorzej, a przy odsunięciu przednich foteli do tyłu robi się ciasno na kanapie. Duży plus za bardzo wygodne fotele, dobrze wyprofilowane i miękkie. Po dłuższej jeździe z auta wysiadam bardziej wypoczęty, niż przed podróżą. Krótko mówiąc - wygodnie i komfortowo. Jednak minus za składanie tylnej kanapy, robi się schodek - brak płaskiej podłogi.
Ocena przestrzeni na 4.
5,0
Wyciszenie
Wyciszenie doskonałe jak na tą klasę auta. Praca silnika niemalże niesłyszalna na postoju i przy mniejszych prędkościach. Głośność w kabinie pojawia się dopiero po przekroczeniu 120 km/h, ale barwa dźwięku jaka wydobywa się z silnika jest bardziej przyjemna niż męcząca. Brakuje 6-go biegu, który wyciszyłby auto przy wyższych obrotach. Auto nie huczy od opływającego go powietrza. Nie słychać też odgłosów toczenia, nawet przy założonych oponach zimowych.
Ocena wyciszenia na 5.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Silnik 1.6 120 KM ma swoje prawa i nie należy do jednostek ekonomicznych. W mieście spalanie na poziomie 9-10 L/100km nie jest zaskoczeniem, w trasie spalanie spada do 6 L/100km ale przy ekonomicznej jeździe. Przekroczenie 120 km/h niestety znacząco podnosi spalanie. Ekonomika jazdy więc raczej przeciętna. Auto nowe, więc trudno powiedzieć coś o kosztach napraw.
Ocena kosztów utrzymania na 3.
4,0
Stosunek jakość/cena
Auto za 60 tyś. zł z z salonu z bogatym wyposażeniem to bardzo dobra propozycja w tym segmencie.
+ Jeżeli szukamy auta komfortowego, ładnego stylistycznie i dobrze wykonanego to polecam nowe C4.
- Dla osób szukających oszczędności w codziennym użytkowaniu, C4 z tym silnikiem 1.6 120 KM może być rozczarowujący.
Stosunek jakość/cena na 4.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Brak
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Brak
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 16v VTi 120KM 88kW
[l/100km]