Silnik
: Bardzo udana konstrukcja. Silnik nadspodziewanie cichy, oszczędny i dynamiczny. Błyskawicznie się uruchamia, nie drży i ładnie pracuje.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Przeniesienie napędu
: szumiące łożysko podpory półosi
4,0
Całokształt
Auto całkiem niezłe, zdecydowanie łamie słabą opinię francuskich pojazdów. C4 ma ciekawą ponadczasową linię i nietuzinkowe rozwiązania, które jednak nie sprawiają kłopotów. Jestem zadowolony z tego auta. Jak na segment C jest wygodny i przestronny. Napędzany dynamicznym i oszczędnym silnikiem nadaje się zarówno do miasta jak i na dalekie wyjazdy np. do Włoch. Bardzo cichy diesel. Dużo praktycznych schowków, bardzo bogate wyposażenie, masa elektroniki daje wiele satysfakcji z jazdy. Tylko bagażnik mógłby być większy.
Wrażenia
5,0
Silnik
Bardzo udana konstrukcja stosowana w citroenach, peugeotach, fordach i volvo. Silnik dynamiczny, oszczędny i bardzo cichy. Jeżdżę głównie w mieście i nie mam lekkiej nogi. Autko pali mi w mieście 6,5 l/100km - o litr mniej niż 1.9 JTD fiata, mimo, że citroen jest o 100kg cięższy. Na autostradach w trasie 1500km przy 130km/h średnie spalanie wyszło 5,3 l/100km z obciążeniem 400kg. W różnych opiniach straszą dwumasą, FAP-em i turbiną o zmiennej geometrii. Fakt, że dwumasa kiedyś padnie (w fiacie wymieniałem przy 230 kkm). Za to przy właściwej eksploatacji i regularnej wymianie oleju turbina jest trwała. Należy pamiętać, że jest zamontowana bardzo wysoko i olej dochodzi do niej najpóźniej - dlatego trzeba stosować się do zaleceń producenta. Co do mokrego filtra cząstek stałych, to wystarczy raz w tygodniu przejechać się kilkadziesiąt kilometrów za miasto i wypalić sadzę. Szczególnie podoba mi się rozruch - silnik diesla pali na dotyk. Fiatowski musiał wykonać 2 obroty wału zanim zapalił. Cytrynka zapamiętuje położenie wału i odpala. Świece żarowe włączają się poniżej -5 stopni, jak jest cieplej - pali bez świec.
4,0
Skrzynia biegów
Precyzyjna i dobrze zestrojona. Biegi wchodzą lekko, drążek nie drży na wolnych obrotach. Jedyny mankament - na autostradzie powyżej 160km/h brakuje "szóstki".
4,0
Układ jezdny
Zawieszenie dość sztywne, ale znakomicie zachowuje się na zakrętach - auto jedzie jak po szynach. Mogą drażnić odgłosy tylnej belki zawieszenia przy pokonywaniu progów zwalniających - ten typ ponoć tak ma. Szerokie opony zapewniają megaprzyczepność. Układ kierowniczy precyzyjny, wspomaganie dobrze dopasowane. Hamulce bardzo mocne (tarcze na 4 kołach), na uwagę zasługuje układ zwiększający siłę hamowania awaryjnego.
Komfort
4,0
Widoczność
Ogromna przednia szyba zapewnia dobrą widoczność. Gigantyczne (i bardzo drogie) wycieraczki pracują jak w autobusach - zgarniają od środka na boki - rewelacja. Jak dla mnie trochę za szerokie słupki A zmniejszają pole widzenia. Tylna szyba jest niewielka, ale zapewnia wystarczającą widoczność. Znakomitym uzupełnieniem są czujniki cofania.
5,0
Ergonomia
Dobrze wyprofilowane i regulowane we wszystkich płaszczyznach fotele, podłokietnik przedni i tylny ze schowkami. Kilka praktycznych schowków na drobiazgi w desce rozdzielczej. Jest nawet uchwyt na okulary, szfladka pod fotelem pasażera, wieszak na torebkę przy desce i zamykany schowek na np.apteczkę w bagażniku. Wielofunkcyjna regulowana w 2 płaszczyznach kierownica umożliwia sterowanie większością funkcji bez rozpraszania kierowcy. Ciekawy zestaw przyrządów na środku konsoli. Najważniejszy - obrotomierz - tuż przed nosem. Tempomat i ogranicznik prędkości ułatwiają jazdę. Dwa gniazda 12V na tunelu pomiędzy fotelami pozwalają na wygodne zasilanie np. tableta dla dziecka z tyłu. Auto bardzo wygodne zarówno do miasta jak na długie trasy.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Nawiew ma 8 stopni regulacji. Klimatronik dwustrefowy zapewnia doskonałe chłodzenie. Tryb auto utrzymuje zadaną temperaturę. Jest jeszcze funkcja odparowania i odszronienia przedniej szyby z wykorzystaniem klimy. Działa bardzo szybko.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jak na segment C, bardzo dużo miejsca w kabinie, zarówno z przodu jak i z tyłu, niestety kosztem bagażnika. 320 ltr nie wystarcza mi na wakacje. W bravce było odwrotnie mniej miejsca z tyłu ale bagażnik był większy o 60 ltr.
5,0
Wyciszenie
Na wolnych obrotach silnika nie słychać, nic nie drży i nie czuje się diesla w aucie. Do 2800 o/min silnik cicho i przyjemnie mruczy, później robi się coraz głośniejszy. Powyżej 160km/h jest już głośno, ale fabryczne radyjko automatycznie się podgłaśnia i jest spoko. Słychać za to opony - 205/55R16 zdecydowanie głośno szumią. Może powinienem założyć jakieś ultraciche, ale mnie nie stać...
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Opłaty i ubezpieczenie w normie. Pali niewiele, w ciągu roku wyszło mi 35zł/100km. Części zaskakująco tanie, np.: kpl rozrządu z pompą wody - 330zł; kpl. 4 filtrów + olej total quartz 5w30 - 260zł; łącznik stabilizatora 46zł. W mojej ocenie zbyt drogie są wycieraczki szyby przedniej (bosch 260zł), ale można zdobyć niezły zamiennik za 50zł oraz opony w fabrycznym rozmiarze - 300zł za sztukę - można zmienić felgi na 15" i koszt spada o połowę.
5,0
Stosunek jakość/cena
W 2014 roku kupiłem 9-letniego C4 z przebiegiem 140kkm za 15 tys. złotych. Za te pieniądze otrzymałem w miarę nowoczesne auto rodzinne w nienagannym stanie i z bogatym wyposażeniem. Model jest nadal produkowany. Nowy kosztuje około 70 tys. zł. Uważam, że to był dobry zakup.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Przełamany przewód elektryczny zamka tylnej klapy. Szumiące Łożysko podpory półosi napędowej - hałasuje już 8 tys. km po wymianie. Ponoć to błąd konstrukcyjny - jest za słabe. Mimo smarowania piszczą ograniczniki otwarcia tylnych drzwi. Mało sztywne podszybie przez które woda dostaje się do komory silnika - opracowałem mały patent, aby usunąć tę usterkę.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Spalona świeca żarowa generowała stały błąd w ECU. Podczas demontażu urwała się - aby ją wyjąć musiałem zdjąć głowicę. Mogło się to zdarzyć w każdym dieslu...
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 HDi 110KM 81kW
[l/100km]