Układ elektryczny
: Problem z podnoszeniem szyby w drzwiach kierowcy.
5,0
Całokształt
Stosunek komfort/cena na 6 gwiazdek stąd komplet gwizdek. Auto dobre do miasta, na trasę i na wakacyjne wypady. Świetnie wyposażony, wygodny, praktyczny, dynamiczny. Minusy to drobne usterki elektryczne i stosunkowo wysokie spalanie w mieście (Klasyczny automat Aisin).
Wrażenia
5,0
Silnik
Nieśmiertelny 2.0 HDI (136 KM). Bezawaryjny, dobry na trasy (bez problemów przy wyprzedzaniu ciężarówek). W mieście stosunkowo paliwożerny ( możliwe, że to kwestia automatu.
3,0
Skrzynia biegów
W moim aucie jest rzadko spotykany pełen automat 6-biegowy japońskiej marki Aisin. Po 140tys. km szarpie przy niektórych zmianach. Pomaga wymiana oleju co jakiś czas, ale jest droga, a uczciwy remont skrzyni raczej nie zamknie się w 5000pln.
4,0
Układ jezdny
Z przodu McPhersony, z tyłu zawieszenie pneumatyczne (wersja Exclusive). Jeśli chodzi o tłumienie nierówności, to "francuski standard" czyli komfortowo i przyjemnie za to bez bujania. Daleko tu do zawieszenia hydro-pneumatycznego, ale komfort na zadowalającym poziomie. Coś mi puka w przednim zawieszeniu, ale już kilku mechaników poddało się przy określeniu źródła hałasu. Nie jest to auto do dynamicznej jazdy w zakrętach, ale też pewnie nikt się tego po nim nie spodziewa. Tylne zawieszenie pneumatyczne pozwala na opuszczenie tyłu auta dla ułatwienia załadunku większych rzeczy do bagażnika.
5,0
Karoseria
Jeśli chodzi o stylistykę, to kwestia gustu. Mi się podoba i chyba nie starzeje się źle. Problematyczny może być przedni bardzo długi zwis. Po 12 latach brak problemów z korozją.
Komfort
4,0
Widoczność
Przednia szyba panoramiczna to jedna z największych zalet tego auta. Patrzy się na świat "bez górnej ramki" - bardzo przydatne przy obserwowaniu sygnalizatorów nad jezdnią. Widoczność do przodu i na boki bez zastrzeżeń. Problemy zaczynają się przy patrzeniu na skos-do tyłu. Widoczność ograniczają ogromne zagłówki i słupek B poszerzony jeszcze o osłonę rolety na tylne boczne szyby. Okienka przy słupkach C praktycznie bezużyteczne. Widoczność do tyłu ok nawet przy komplecie pasażerów - trzeba się tylko przyzwyczaić do wysokiej dolnej krawędzi tylnej szyby.
Duże lusterka boczne.
Świetne reflektory xenonowe z doświetlaniem zakrętów (skrętne). Plus za czujniki parkowania przód+tył.
5,0
Ergonomia
Dużo ułatwiaczy i uprzyjemniaczy: W desce rozdzielczej 3 duże schowki i czwarty klimatyzowany (butelka 1,5l wchodzi bez problemu i jest jeszcze miejsce na inne rzeczy) wszystkie schowki podświetlone, dodatkowo ogromne schowki w drzwiach i dużo półeczek, kieszonek, otwierana osobno szyba klapy bagażnika, stoliki z podświetleniem dla pasażerów z tyłu, indywidualnie regulowane tylne siedzenia (przesuw+kąt oparcia), Isofix na wszystkich siedzeniach pasażerów, składane i podgrzewane lusterka, roletki na szyby w tylnych drzwiach i na tylną szybę, brak tunelu środkowego, świetne podłokietniki (regulowane) i zagłówki z przodu, radio z bluetooth, automatycznie ściemniające się lusterko, podświetlenie ambientowe, kierownica wielofunkcyjna, czujnik zmierzchu, czujnik deszczu, szyba atermiczna, tapicerka typu alcantara, z przodu 2 gniazda 12v, jedno dla pasażerów z tyłu i jeszcze jedno w bagażniku, nawiewy dla tylnego rzędu, tempomat z ogranicznikiem prędkości, automatyczny hamulec ręczny i wyjmowana latarka w bagażniku. Jeszcze o paru "bajerach" na pewno zapomniałem a inne wymieniłem w pozostałych rubrykach.
Do tego świetne fotele, wysoka pozycja siedzenia i dobre wyciszenie.
Wakacyjne wypady za granicę w 5 osób bez problemu.
Oczywiście są też i minusy:
Bardzo niepewne uchwyty na napoje. Kubek kawy się jako tako trzyma w przednich, natomiast pozostałe "uchwyty" to zagłębienia w płaskich elementach bez żadnego podparcia bocznego. Odkręconej butelki nie da się odstawić nigdzie w bezpieczny sposób.
Brak na kierownicy klawisza "cofnij" stację radiową lub piosenkę. Można to zrobić jedynie z panelu radia.
Niefortunne umiejscowienie przycisku klaksonu poniżej poduszki powietrznej. Trzeba wykonać długi ruch ręką z pozycji "za piętnaście trzecia" i zazwyczaj zahacza się po drodze o poduszkę.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Latem chłodzi, zimą grzeje. Plus za podgrzewane siedzenia z przodu.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Wszyscy bez problemu się zmieszczą razem z bagażami.
4,0
Wyciszenie
Silnik słyszalny, ale nie przeszkadza. Szumy powietrza w normie.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Stosunkowo wysokie spalanie w mieście zabiera jedną gwiazdkę z kosztów.
5,0
Stosunek jakość/cena
W porównaniu z konkurencją (Ford C-max, Renault Scenic, Toyota Verso...) koszt zakupu raczej niski za bardzo udane auto (oczywiście nie pozbawione wad).
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Szwankuje głównie elektryka.
Najpoważniejszy problem, to przycisk podnoszenia szyby kierowcy, który nie zawsze "łapie" i trzeba wcisnąć kilka razy zanim się podniesie szyba. Fora są pełne informacji o tej usterce dla tego modelu.
Przestało działać podgrzewanie fotela kierowcy.
Nie działa czujnik zapięcia pasów.
Czujnik poziomu płynu do spryskiwaczy wskazuje niski poziom nawet przy pełnym zbiorniku.
Wymieniłem też ogranicznik otwarcia drzwi kierowcy, bo chodziły bez oporu i wiatr nimi poruszał.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
W perspektywie remont skrzyni biegów, ale z tym należy się liczyć w automacie przy około 150tys km przebiegu. Poza tym spokój.
On
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 HDi 136KM 100kW
[l/100km]