Inne
: Praktyczność, komfort, niezawodność, przyjemność prowadzenia i przestrzeń wewnątrz
5,0
Całokształt
Aktualnie przejechałem autem od zakupu 30 tyś i ma ono teraz ok 100tys km przebiegu. Czyli juz cos można konkretnego powiedzieć o tym aucie. Rozważania dotyczące oceny auta trzeba prowadzic a jkaimś kontekście a ewentualne porównania prowdzic wsórd aut tej samej klasy, więc kilka słów na poczatek co dla mnie było ważne przy wyborze auta: miejsce dla 7 osób z przyzwoitą przestrzenią bagażową, wygodny i praktyczny , niezawodny, przyjemny w prowadzeniu i bezpieczny. Istotny jest komfort podróżowania na wszystkich miejscach – właczająć w to ostatni rząd siedzeń. Wybór nie był łatwy i przed zakupem rozważałem zakup następujących aut: Toyota Sienna i Previa, Honda Odyssey, Renault Espace IV, Peugeot 807, Mazda MPV, Mistubihi Grandis, VW Sharan/Ford Galaxy II no i Chryslersa Town&Country 3,3/3,8 lub Voyagera 2,5/2,7 CRD. Dość dużo czasu spedziłem przeglądajać listy dyskusyjnei odwiedzająć komisy samochodowe. Doś szybko wyeliminowałem z listy samochody z silnikiami Diesla, które nie dużo palą ale ciągle są zbyt hałaśliwe (Espace 2,2 DCi) i czasami potrafiące zaskoczyć awariami które wiążą się z dużymi kosztami naprawy – wtryskiwacze, pompy wtryskowe czy turbosprężarki. Mając na uwadze co powyżej doszło jeszcze jedno kryterium – możliwa przeróbka na LPG w prefesjonalny sposób tak by silnik pracował bez zakłóceń i obniżenia trwałości silnika i osiagów. A wiec studiowanie list zwiazanych z tematem LPG i konsultacje w kilku warsztatach montujacych instalacje LPG. Biorąc pod uwagę co powyżej lista szybko skróciła sie do minivanów produkowanych na rynek amerykański, które są bardzo praktyczne i trwałe a duże silniki wolnobrotowe dostowane do paliwa 78 oktanowego (tak w USA takie używają) świetnie pracują na LPG. Czyli Toyota Sienna, Honda Odyssey lub Crysler Town and Country. Po ogledzinach okazało się, że równiez ich wielkosc jest świetnym kompromisem pomiędzy poręcznościa a przestrzenią wewnątrz a z wyglądu ciągle bardziej przypominają duże kombi niż auto dostawcze (VW Multivan). Niestety Honda i Toyota okazały się poza zasięgiem finansowym jeśli chodzi o zakup i utrzymanie (drogie częsci) a wiec został Chrysler Town and Country. Wybrałem wersję EX ze silnikiem 3,8 220Km, skórzana tapicerka, DVD ze zmieniarką na 6 płyt, 3 strefowa klimatyzacja, AIRBAB, ACS, ABS, odsuwane elektrycznie tylne drzwi i klapa bagażnika, wersja z fotelami nie chowanymi w podłogę, które są znacznie wygodniejsze. Ostania moja uwaga dotyczy bezpieczeństwa biernego tego pojzadu dla wszystkich, którzy czytają te opinie zastanawiając się nad zakupem. W testach EURONCAP Voyager dostał 2 gwiazdki, ale dotyczyło to auta z kierownicą po prawej stronie czyli takich, które nie maja racji bytu u nas. Dla anglojęzycznych wycinek ze strony EURONCAP: The LHD car performed significantly better than the RHD car in the frontal impact, scoring 9 points, giving a potential four star adult occupant rating. The main reason for this was the lower extent of deformation of the passenger compartment, which remained stable). Czy w przypadku samochodu z kierownicą po lewej stronie mamy 4 gwiazdki a to juz jest wynik przyzwoity zważywszy na masę auta wynoszącą ok. 2,1tony. W testach amerykańskich auto z silnikiem benzynowym IIHS – 5 gwiazdek.
Wrażenia
5,0
Silnik
Miłe głebokie brzmienie V6, równo i zdecydowanie wchodzi na obroty. Ma zabezpieczenie uniemożliwiające wejście powyżej 3500 rpm na biegu jałowym. Bardzo szybko się nagrzewa co ma znaczenie przy LPG - wczesne przejście na gaz. Silnik prawie bezobslugowy - łańcuch rozrządu i zawory praktycznie bezobsługowe.
4,0
Skrzynia biegów
4 biegi wydają się wystarczające do spokojnej jazdy – skrzynia przełącza płynnie zaś zmiana biegów jest niezauważalna dla pasażerów. Zmiana oleju co 30-40tyś km – koszt ok 300-400PLN. Wychodzi taniej albo tak samo jak wymiana tarczy sprzęgła co jakiś czas w „manualu”.
5,0
Układ jezdny
Bardzo dobre tłumienie nierówności, różnych drgań i rewelacyjny komfort ale na dobrych drogach. Spokojna jazda autostradą z prędkością ok 140km/h to relaks i brak zmęczenia po prejechaniu 1000km. Auto płynie po drodze. Ale na dziurawych drogach a takich w Polsce sporo jest już gorzej – krótkie nierówności i dziury są mocno odczuwalne nadwozie wpada w kołysanie. Również hamulce to nie mnistrzosto świata - wymaga to przyzywczajenia i poprostu ograniczenia prędkości. Tu myślę, że Europejska konkurencja wypada lepiej – szczególnie nowe Galaxy ostataniej generacji. Z drugiej strony nie jest to tragedia i nie przyćmiewa to poztywnego obrazu tego auta. Poprostu trzeba uważać i czasami jechać zwyczejnie wolniej ale to w końcu rodzinne auto pomyślane do spokojnego, komfortowego podróżowania a nie szybkiej jazdy. Wspomaganie kierownicy działa skutecznie – prowadzenie i manewrowanie bardzo wygodne. Dobre utrzymanie kierunku jazdy, mimo wszystko niezłe tryzmanie drogi, bardzo mała wrażliwość na koleiny. Seryjne alufelgi 16” dopełniają w gruncie rzeczy pozytywny obraz o ładny wygląd.
Komfort
5,0
Widoczność
Bardzo dobra widoczność we wszystkich kierunkach jak i w lusterkach. Nawet cofanie jest łatwieksze niż w Focusie combi czy Omedze sedan, zaś porównywalne z Megane Combi.
5,0
Ergonomia
Wszystko pod ręką, dzwignia biegów rodem z betoniarki pod kierownicą przypomina wartburga czy trabanta ale jest bardzo praktyczna i wygodna. Pokrętła i przyciski czytelne, na swoim miejscu. Sterowanie radiem w kierownicy. Fotel kierwcy z elektryczną regulacją. Boczne drzwi i klapa otwierane elektrycznie na pilota - wygoda. Ludzie starsi i dzieci wsiadają bez stresu jak zamknąć drzwi. Diodowe oświetlenie środkowej konsoli – drobiazg ale bardzo miły. Ponadto duża liczba praktycznych uchwytów na kubki – niektóre regulowane na różny rozmiar kubków jak i wieszaki na siatki z zakupmi – bradzo praktyczne. Schowki – w sumie 7 – nie tak dużo ale w miare praktyczne. Łatwe wyjmowanei foteli – wyjęcie 2 rzędów tylnych siedzeń zajmuje nie wiecej niż 5 minut. System audio ma wejscia do audio / video, wbuodwane DVD na 6 płyt. Wszyscy mogą słuchać lub oglądać video bądź tylko pasażerowie tylnych siedzeń mogą oglądać film słuchajać sciezki audio na słuchawkach (komunikacja poodczerwień) a w tym samym czasie kierowca i pasażer z przodu mogą sobie słuchać muzyki albo poprostu mieć cicho.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Klimatyzacja i ogrzewanie jest bardzo wydajna z regulacją 3 strefowa: przód – lewo prawo i tył. Każde siedzenie ma oddzielny wylot powietrza z dachu i przy podłodze. 2 wymienniki ciepła – jeden z przodu, drugi z tyłu powodują, że schłodzenie lub ogrzanie dużej kabiny jest szybkie i skuteczne.
System można łatwo wyregulować tak by wszyscy mieli komfortowa temperaturę.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Moja 6 osobowa rodzina ma aż nadto miejsca. Koniec kłótni między dziećmi \"posuń się, nie przeszkadzaj, nie rozpychaj\"- po prostu każdy ma swoje oddzielne siedzenie. Wreszczie w czasie jazdy można wyciagnąć nogi. Pojemnosć bagażnika przy 7 miejscach ok 480 litrów – tyle co Megane kombi. Po wyjęciu tylnych siedzień i 5 miejsc – bagażnik ogromny – pojemność pewnie ze 2000litrów
5,0
Wyciszenie
Potrójne uszczelki w drzwiach, grube szyby i masywna karoseria powodują, że do środka dociera mało hałasu z zewnątrz. Silnik V6 do 5tyś cichutko mruczy – powyżej już głośniejszy. Hałasy z drogi nawet przy jeździe po mokrej nawierzchni są dobrze tłumione. Jeżeli porównać Previę diesel czy Espace Diesel – takimi jeżdziłem to porównanie jest jak szokujące – w Chryslerze z benzyną 3,8 V6 na LPG cisza jak w Lexusie.. ;)
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Z instalacja sekwencyjna 4 generacji LPG – przyzwoicie. Przy cenie benzyny 4,4 (potrzebna rozruch) i LPG 1,8 Koszt przejazdu 100km za miastem 24-26PLN , w mieście ok 30PLN. Czyli odpowiada to zużyciu oleju napędowego na poziomie 6-7l / 100km
5,0
Stosunek jakość/cena
Jeżli auto sprowadzone z USA to bardzo dobrze. Nowy koszt ok 30000USD. Ceny w polskich salonach powyzej 200 tyś – bez sensu.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Auto ma 100000km do tej pory, 6 lat. Wymienione – korek wlewu chłodnicy i piasta przednia. Reszta to eksploatacja. Klocki przednie starczają na 30-40Kkm., Wymiana świec przy LPG co 30000km. Z przekonaniem mogę poeiedzieć, że to auto niezawodne porównujac do moich wcześniejszych – Megane, Focus, Opel Omega, Renault 19 czy Fiat Tipo
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
BRAK na przestrzeni 100000km
LPG
- zużycie paliwa dla silnika 3.8 i V6 215KM 158kW
[l/100km]