Samochód niedoceniany w Polsce (standard ma porównywalny z MB, Audi, BMW) dlatego cenę (w stosunku do "wypasu" jaki ma fabrycznie) ma umiarkowaną. Godny polecenia, bo zapewnia komfort i bezpieczeństwo. A i złodzieje go nie biorą... Ceny części nie wyższe niż do popularnych (!!!) samochodów francuskich czy np Seata (np. poduszka silnika: Chrysler - 413 zł, Seat Ibiza - 388 zł), są też zamienniki, np pasek rozrządu - 174 zł (w ASO - 525 zł...), końcówki drążków czy wahaczy - po 99 zł. Niektóre prace trzeba jednak robić w ASO - np wymianę paska rozrządu (nietypowe mocowanie koła pasowego wału), niektóre części muszą być oryginalne (np pasek napędu klimy i wspomagania - zamiennik nie wytrzymuje). Resztę zrobi dobry mechanik. Dużo porad jest też w Internecie.
Wrażenia
4,0
Silnik
Dynamiczny, rozkręca się dopiero od 3000 obrotów, potem idzie już ostro. "Gang" też ma miły dla ucha.
4,0
Skrzynia biegów
Mam automat 3-biegowy, trochę tych biegów za mało jak na tak dynamiczny silnik, tak że do 3000 obrotów zbiera się mułowato. Przy spokojnej jeździe zmiana 1-2 następuje przy 40 km/h, a 2-3 przy 70 km/h. Ale przy ruszaniu full-gaz zmienia na 3-kę dopiero przy 130 km/h...
4,0
Układ jezdny
Na szczęście zawieszenie zestrojono na modłę europejską a nie amerykańską - "kanapową". Dobry kompromis między sprężystością a komfortem jazdy.
210 km/h (licznikowo) osiąga bez problemów. Przy tej prędkości auto idzie jak po sznurku (np Fiat Bravo ´myszkował" już przy 180 km/h i to na obniżonym i utwardzonym zawieszeniu!). W koleinach i na zakrętach trzymanie bez zarzutu, dzięki wielowahaczowemu tylnemu zawieszeniu (jak w Focusie czy Alfie 156). Lekko nadsterowna charakterystyka samochodu np na szuterku, rzecz rzadko spotykana w autach z przednim napędzie i świadcząca o dopracowaniu zwieszenia.
Komfort
3,0
Widoczność
Siedzi się bardzo nisko, prawie że sportowo, widoczność do tyłu kiepska, nie widzi się kufra, zalecam założenie sensorów cofania (wystarczą 2 sensory).
4,0
Ergonomia
Trudno się do czegoś przyczepić. Auto ma różne amerykańskie "bajery": Oświetlenie świeci się 30 sekund po otwarciu drzwi, lusterka w daszkach są oświetlone, itp
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Klimatyzacja działa już w minutę po włączeniu - jak w BMW. Ciekawe że po skierowaniu nadmuchu na szybę też włacza się zawsze klima, ale odmglenie szyb następuje błyskawicznie (z kolei też szybko zachodzą mgłą)
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Auto ma nadzwyczaj duży rozstaw osi, więc przestrzeni nie brakuje. Amerykanie narzekają w Neonach na mało przestrzeni, ale oni jeżdzą platformami kolejowymi, a Neon u nich to odpowiednik Matiza u nas...
4,0
Wyciszenie
Silnik cichy, ale powyżej 120 km/h wyraźny świst powietrza z bocznych szyb - kwestia uszczelek, bo drzwi nie mają ramek (podobnie jak np w Subaru...)
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Z automatem w mieście z klimą - ok 10 l/100 km, bez klimy - 9,3. Poza miastem przy spokojnej jeździe na "zakopiance" (górki i korki) wypadło 7,3. Jak na 2-litrowy silnik to nieźle (porównajcie ile palą np Lanosy, czy... Matizy).
5,0
Stosunek jakość/cena
Długo szukałem samochodu który by mnie satysfakcjonował (a pracuję w motoryzacji 25 lat!) i wreszcie znalazłem! W porównaniu do produktów "czołowych" wytwórców europejskich (Fiat, Renault, Peugeot, VW) - niebo i ziemia.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Fiat Bravo kórego szczęśliwie się pozbyłem, po 100 tys km był rupieciem (co tydzień usterka - jak w Syrence!), a Neon jest - przy podobnym przebiegu - prawie bez zarzutu: amory w lepszym stanie niż w nowym Bravo, drobne usterki to brak kontaktu we wtyczkach kabli centralnego zamka i mechanizmu lock-up skzyni biegów, obie usunięte bez wymiany części. Po 100 kkm była też zerwana górna poduszka mocowania silnika. W ASO części dostępne "z półki" lub na następny dzień z W-wy (dostawa wspólna MB i Chrysler).
3,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Wada fabryczna (dotyczy wszystkich silników do 2000 r) - wyciek oleju spod uszczelki głowicy w okolicach 4-go cylindra. Trzeba zmienić uszczelkę na zmodernizowaną. Inna fabryczna wada to gąbczasty (oryginalnie "spongy") pedał hamulca w autach z ABS - ma pomóc wymiana pompy h-ca. Ale jeśli komuś to nie przeszkadza może tak jeździć bo hamulec jest OK.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 2.0 16V 133KM 98kW
[l/100km]