Układ elektryczny
: Po tylu latach używania padają moduły.
4,0
Całokształt
Za całokształt samochód dostaje mocne 4. Nie jest idealny, ma swoje kaprysy, ale wynagradza to wygodą i wyglądem.
Wrażenia
5,0
Silnik
Posiadam M60B40, stare i proste V8 na żeliwnym bloku, bez vanosów. Przy regularnej wymianie oleju nie ma co się martwić o stan rozrządu. Ale po zakupie warto zdjąć miskę i dokręcić śruby pompy oleju, bo lubią się same odkręcać.
Oraz trzeba dokładnie przyjrzeć się układowi chłodzenia, żeby nie doprowadzić do przegrzania silnika.
Wycieki w standardowych miejscach dla BMW.
Silnik mega prosty w serwisie.
4,0
Skrzynia biegów
5HP30, toporny, wolny automat, biegi zmienia, ale do sportowej jazdy absolutnie się nie nadaje. Jeśli zajedziemy skrzynie, nie opłaca się jej remotnować. Taniej wrzucić sprawną używaną i jeździć dalej.
4,0
Układ jezdny
Samochód z przekładnią kierowniczą. Prowadzenie nie jest zbyt precyzyjne, ale przy większych prędkościach nie ma problemów z utrzymaniem toru jazdy.
3,0
Karoseria
Najsłabszy punkt samochodu. Rdzewieją doły drzwi (pod listwami zgarniającymi), tylna klapa, tylne nadkola, końcówki progów (przez zatkane odpływy), oraz podłoga w miejscach otworów technologicznych.
Komfort
5,0
Widoczność
Bardzo dobra widoczność z kabiny, nie narzekam w czasie jazdy.
4,0
Ergonomia
Ergonomia na plus, wszystko łatwo dostępne z pozycji kierowcy.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Posiadam podstawową wersję z automatyczną dwustrefową klimatyzacją. Największy problem całego układu to awarie elektrozaworów. (Nie daje ciepła na którąś kratkę). Oraz padające "jeże" od siły nadmuchu. W przypadku tej awarii trzeba wytargać całą deskę rozdzielczą.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
W wersji krótkiej kierowca i pasażer z przodu nie mogą narzekać na brak miejsca. Natomiast pasażerowie na tylnej kanapie już tak. Niestety jest dość mało miejsca na nogi dla dorosłej osoby 180cm+
5,0
Wyciszenie
Seryjne wygłuszenie kabiny jest na bardzo wysokim poziomie, biorąc pod uwagę, że to konstrukcyjnie prawie 40 letni samochód. Dla bardziej wymagających można to jeszcze poprawić wygłuszając drzwi.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Mówię to z perspektywy osoby, która wszystkie naprawy wykonuje sama. E38 wtedy nie jest drogie w utrzymaniu. Ceny części są na akceptowalnym poziomie, ale wiele części trzeba montować oryginalnych, albo OE. Ponieważ samochód nie akceptuje zamienników. Np. Czujnik wału tylko ASO, czujniki ABS, tylko takie które były na pierwszy montaż, czyli ATE (ok. 300 zł sztuka).
5,0
Stosunek jakość/cena
W moim przypadku stosunek jakość cena mógłby być oceniony 10/5, ponieważ kupiłem auto w śmiesznej cenie. A silnikowo było w super stanie. Dzisiaj za takie pieniądze ciężko znaleźć nawet zajechany egzemplarz.
Za swoje 740iA w 2022 roku zapłaciłem 11,5 tysiąca złotych.
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
E38 jak to E38 lubi płatać filge z elektroniką. Padające moduły, świrujące zegary, zjadanie prądu. To są typowe tematy dla tych samochodów.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Najbardziej newralgicznym punktem w tym samochodzie to rozrząd, pompa oleju i układ chłodzenia. Jeśli zajmiemy się tym odpowiednio wcześnie, to nie ma mowy o awarii silnika.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 740 i B40/1 286KM 210kW
[l/100km]