Silnik
: Pancerna jednostka. Polecam wszystkim. Przy prawidłowym użytkowaniu nie do zniszczenia.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Układ elektryczny
: drobne usterki ale dość uciążliwe - CAS itd
Zawieszenie
: wahacze, amortyzatory, poszuki NIVO
4,0
Całokształt
E60 z pewnością nie jest wolna od wad jest autem dość drogim i skomplikowanym w serwisowaniu. Nie naprawimy go U pana Tadzia w garażu, wymaga od mechaników odpowiedniej wiedzy technicznej, urządzeń diagnostycznych. Dlatego przed kupnem zalecamy dokładną weryfikację stanu technicznego. Ja sprawdziłem sobie cała historię serwisową i akcje serwisowe swojej E60 online na stronie WWW.BMW-CHECK.COM
Jeśli zdecydujecie się na zakup to warto sprawdzić stan rozrządu w silniku 2.0d (N47) wadliwe są koła na wałach: korbowym i rozrządu. Objawy to hałas z okolic rozrządu (odgłos tykania), ocieranie słyszalne na zewnątrz auta. BMW zaleca wymianę: wału z panewkami, oleju, uszczelki miski olejowej, uszczelek głowicy i rozrządu. Dotyczy to silników wyprodukowanych do 4 stycznia 2009 r. Na początku 2015 BMW ogłosiło akcję serwisową na sprawdzenie i ewentualną wymianę rozrządu w tym silniku. Warto sprawdzić czy samochód jej podlega.
Problemem bywają także samoczynne ruchy koła kierownicy po zatrzymaniu auta, lub co gorsza jej zblokowanie. Zawodzi elektronika, a ściślej moduł sterujący CAS. Czasami pomaga zmiana oprogramowania, ale nie należy też wykluczyć konieczności wymiany elektromechanicznej przekładni kierowniczej. W podświetleniu tablicy zegarów przepalają się diody LED. Objawy to brak podświetlenia połowy wskaźników na przykład obrotomierza. Nie jest to częsta awaria, ale zdarza się, radzę sprawdzić wszystko podczas oględzin auta. BMW przewiduje wymianę całego zestawu wskaźników.
W silnikach benzynowych w wersjach: 520i N43 i 523i, 525i oraz 530i N53 bywają problemy z falującymi obrotami na biegu jałowym, szarpanie i nierówna praca silnika.
W dieslach trzeba zwrócić uwagę na stan tłumika drgań skrętnych koła pasowego. Objawy to delikatne stukanie w komorze silnika, nierównomierne obroty jednostki. Ten problem dotyczy zazwyczaj wersji 2.0d, rzadziej 3.0d. Z czasem BMW zmieniło konstrukcję koła, ale problemu i tak nie wyeliminowano do końca .Koniecznie należy sprawdzić kondycję dwumasowego koła zamachowego. Problem najcześciej występuje w silnikach diesla. Objawy to niepokojące odgłosy na biegu jałowym (charakterystyczne stukanie), falowanie obrotów. Problem występuje w dieslach 4 jak i 6 cylindrowych. Powody to po pierwsze, nie najlepsza trwałość elementu, po drugie, nieodpowiednia eksploatacja.
Kolejną wadą e60 jest szyberdach. Problemy to przecieki wody, zawilgocenie górnych osłon słupków, głośna praca szyberdachu. Uszkodzeniu ulegają elementy mechanizmu otwierania, np. ślizgi. Zalecenia ASO nakazują demontaż i wymianę uszkodzonych elementów. Są dostępne zestawy naprawcze
BMW E60 to bardzo udany model, stylistycznie akurat mi jakoś specjalnie nie przypadł do gustu, choć z czasem zaczyna się jednak coraz bardziej podobać, szczególnie w mpakiecie.
Posiada udane, doskonałe zawieszenie zapewniające bardzo dobre prowadzenie, mimo sportowego charakteru jest to model wygodny i przestronny. Jeśli chodzi o wady to E60 jest naprawdę drogie w naprawach i serwisowaniu (jak większość nowoczesnych aut tej klasy), przykładowo- już drobna stłuczka może być bardzo kosztowna, bo sam zderzak z czujnikami i np. radarem kosztuje "majątek", nie mówiąc już o bi-ksenonowych aktywnych reflektorach i innych bajerach które często też ulegają uszkodzeniu przy nawet niewielkiej stłuczce.
E60 w rankingu TUV zajmuje niezłe, 37 miejsce, tuż przed Mercedesem W211. Praktyka różni się jednak od teorii, bo "okular" cierpi na przykład z powodu słynnej pompy SBC, za to Audi, które na liście plasuje się daleko z BMW w realnym świecie wykazuje się wysoką niezawodnością (oczywiście są wyjątki, jak np. 2.0 TDI). Oczekując maksymalnej niezawodności idealnym wyborem będzie benzyniak 3.0. Oprócz niektórych odmian układu napędowego, bawarska limuzyna nie należy do usterkowych aut. Na przykład zawieszenie, choć aluminiowe sprawdza się znakomicie nawet na polskich drogach i wytrzymuje spore przebiegi mimo wysokiej sztywności. Za to elektronika (jak we wszystkich współczesnych autach) często wariuję; tego rodzaju usterki usuwa się odczytując błędy na komputerze podłączonym do złącza diagnostycznego. Jeśli chodzi o przeniesienie mocy: polecam sztuki z manualnymi skrzyniami biegów (szybka i potęguje wrażenia z jazdy), natomiast odradzam SMG: jest równie szybka i pozwala cieszyć się jazdą niczym w bolidzie F1, ale nie należy ona do najtrwalszych i najtańszych w naprawie rozwiązań. Bynajmniej: nie należy się za to martwić o korozję: E60 jest całkowicie ocynkowane i bezwypadkowe egzemplarze nie będą rdzewieć jeszcze przez wiele lat.
Polecam Silniki 2.5d i 3.0d oba to turbodiesle R6 i są warte zakupu, jeśli będą zadbane, a ich przebieg mieści się w granicach zdrowego rozsądku. Benzyniaka 2.5 R6/192 KM oferta dla zdroworozsądkowych kierowców. To silnik starszej generacji. Nie jest przesadnie oszczędny, ale można liczyć na zadowalającą trwałość. Wersję 5.0 V10 M5 jest droga w zakupie i eksploatacji, ale dająca ogromne emocjonalne doznania podczas jazdy
Odradzam commonraila 2.0d po pierwsze, nie pasuje do gabarytów i prestiżu serii 5, a po drugie, to silnik podwyższonego ryzyka zarówno w wersji M47, jak i oferowanej od 2008 r. N47) Nowsze benzyniaki to nie są to złe silniki, ale zmagają się z usterkami cewek zapłonowych, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do unieruchomienia auta na drodze. Pewniejsze są benzyniaki starszej konstrukcji czyli silnik M54 . W autach z bardzo dużą liczbą komfortowych pomocników, które przechodziły poważne naprawy powypadkowe często szwankuje w nich elektronika. Diagnoza usterek i ich usunięcie często jest bardzo czasochłonne i kosztowne.
Wrażenia
4,0
Silnik
Tu wiele zależy od wybranej przez nas wersji silnikowej. Niestety są jednostki lepsze i gorsze. Właściwie czym nowsze tym bardziej awaryjne. Nie polecam benzyn z bezpośrednim wtryskiem. Polecam Silniki 2.5d i 3.0d oba to turbodiesle R6 i są warte zakupu, jeśli będą zadbane, a ich przebieg mieści się w granicach zdrowego rozsądku. Benzyniaka 2.5 R6/192 KM oferta dla zdroworozsądkowych kierowców. To silnik starszej generacji. Nie jest przesadnie oszczędny, ale można liczyć na zadowalającą trwałość. Wersję 5.0 V10 M5 jest droga w zakupie i eksploatacji, ale dająca ogromne emocjonalne doznania podczas jazdy
Odradzam commonraila 2.0d po pierwsze, nie pasuje do gabarytów i prestiżu serii 5, a po drugie, to silnik podwyższonego ryzyka zarówno w wersji M47, jak i oferowanej od 2008 r. N47) Nowsze benzyniaki to nie są to złe silniki, ale zmagają się z usterkami cewek zapłonowych, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do unieruchomienia auta na drodze. Pewniejsze są benzyniaki starszej konstrukcji czyli silnik M54 . W autach z bardzo dużą liczbą komfortowych pomocników, które przechodziły poważne naprawy powypadkowe często szwankuje w nich elektronika.
5,0
Skrzynia biegów
Zarówno automaty jak i manuale radzą sobie świetnie. Firma ZF i Getrag mają pojęcie o tym co robią. Jedynie wersja SMG potrafi sprawiać kłopoty. Dlatego wybierajcie automat lub manual.
5,0
Układ jezdny
Jak w każdym BMW jest perfekcyjnie. Zawieszenie jak i układ kierowniczy działają perfekcyjnie. Oczywiście pod warunkiem że wszystkie jest sprawne i bez luzów. Jest bardzo dobrze. Chyba że komuś przeszkadza twarde zawieszenie, ale prowadzenie rekompensuje wszystkie niedogodności. Polecam zawieszenie w wersji sportowej.
Komfort
5,0
Widoczność
W sumie nie ma się do czego przyczepić. Pomimo agabrytów, nie ma problemów z manewrowaniem czy parkowaniem. Dla mniej zaawansowanych jest parktronic i kamerki. Nawet kobieta sobie poradzi.
4,0
Ergonomia
Trochę brakowało mi schowków i uchwytów na napoje. Kupowałem auto używane i inne rzeczy typu navi professional czy kierownica m-tec przyjąłem jako kryterium. Wersja z uchwytami do napojów jest rzadko spotykana i trudno byłoby przyjąć za kryterium zakupu ten właśnie dodatek :). Ergonomia też tylko 4 a nie 5, bo fotele i kanapa z tyłu (czasami na trasach jeździ tam żona z synem) na pewno gorsze niż w modelu E39. Nie jestem też już fanem skóry. Jej jakość w BMW jest bardzo wysokiej klasy i chciałem mieć skórę, trafiłem na czarne wnętrze ze skórą w idealnym stanie, ale okazało się to pomyłką. Kłopotliwe dbanie o skórę, w zimie zimno, w lecie zanim klima ruszy skóra klei się do pleców, poza tym ten "poślizg" pośladków przy gwałtownym ruszaniu i hamowaniu...
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Niby wszystko ok, ale przy ustawieniach manual, wszystkie trzy kierunki nawiewu na kierowcę na max. + max zimne powietrze - dmucha zimnym tylko na strefę środkową, natomiast na "górę" i nogi dmucha znacznie cieplejszym powietrzem. Przy ustawieniu na ciepłe max dla wszystkich kierunków faktycznie nawiew na "górę" i nogi jest jeszcze cieplejszy jednak przy ustawieniu na zimne nie jest tak samo zimny jak na strefę środkową. Ogólnie jakby odpowiednia temperatura była podawana tylko na nawiew środkowy (zarówno ciepłe jak i zimne), górny i dolny jakby był w dużej mierze wymieszany z gorącym (czyli przy ustawieniu na gorące jest naprawdę gorące przy ustawieniu na zimne jest ciepłe).
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Bez względu na zainstalowane fotele (standardowe, sportowe i komfortowe), każdy kierowca znajdzie odpowiednią pozycję za kołem sterowym z grubym wieńcem. Z tyłu także nie powinniśmy narzekać na deficyt przestrzeni, choć piątka nie oferuje jej w nadmiarze - czego doświadczą koszykarze ;)
5,0
Wyciszenie
Tutaj jest dobrze. Wiele poprawiona w stosunku do poprzednich modeli. Wersja kombi sporo głośniejsza. Dużo zależy też od opona na których jeździmy, dlatego wybierajmy te cichsze.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
E60/E61 to nadal dość drogie w utrzymaniu auto, zwłaszcza jeśli zdecydujemy się na egzemplarz po przejściach lub z awaryjną jednostką napędową. Ci, którzy wybiorą odpowiedni silnik z pewnością będą cieszyć się jego trwałością. Niestety w każdy z egzemplarzy wcześniej czy później zawieść może elektronika bądź jeden z kosztownych elementów zawieszenia. Kogo jednak stać na to auto temu koszty utrzymania zrekompensują doskonałe własności jezdne, bardzo wygodne fotele oraz znakomite osiągi
3,0
Stosunek jakość/cena
Odradzam wariant 535d o mocach 272 lub 286 koni z dwoma turbosprężarkami, których uszkodzenie generuje bardzo wysokie koszty naprawcze. Eksploatacja 5er z motorami V8 lub jednostką napędową V10 nie będzie już taka tania to wersje dla prawdziwych koneserów.
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Elektryka to kolejny słaby punkt e60, tu najczęściej zawodzą: czujnik skrętu, wyświetlacz komputera pokładowego, radio oraz elektroniczna blokada kierownicy.Popularną usterką jest też awaria regulator napięcia, a jego uszkodzenie może spowodować zaburzenia w działaniu aktywnego układu kierowniczego bądź wariowanie kontrolek. BMW E60/E61 wprost naszpikowane jest elektroniką, w związku z tym musimy przygotować się na częstą wymianę akumulatora.
3,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
konwerter w automatycznej skrzyni biegów
koło pasowe
poduszka zawieszenia pneumatycznego
profilaktyczna wymiana kolektora, wiadomo... standardowa usterka ale bolesna jak juz się zdarzy
sparciałe przewody podciśnienia sterującego turbina - przecież to
pocący się uszczelniacz za kółkiem pasowym
On
- zużycie paliwa dla silnika 3.0 530d 218KM 160kW
[l/100km]