Ocena kierowcy - BMW Seria 3 E90-91-92-93 Limuzyna E90
Fan BMW,
6 lat temu
Silnik 318i 143KM 105kW
Rok produkcji 2009
Przebieg:
100 tys. km
Okres użytkowania:
1 rok
4,43
5% lepiej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Zawieszenie
4,0
Całokształt
Samochód mam równo rok, ma teraz równo 100,000 km na liczniku, przejechałem ok. 12,000 km. Niemal od nowości jest w rodzinie (kupiony z programu Premium Selection w 2011 z przebiegiem 6500 km - samochód demo). Ogólna ocena jest dobra. Poprzednio miałem E36 316i 1.9 Compact 1999 r., w stosunku do niego E90 318i jest lepsza w zasadzie pod każdym względem (nie licząc braku szyberdachu). Auto znakomicie się prowadzi, rewelacyjnie wygląda, ergonomia jest super, wygoda jest okej, silnik jest w porządku. Koszty utrzymania jednak nie są niskie, szczególnie w tym roku sporo rzeczy wymagało wymiany, ale to chyba standard taki duży serwis dla 9-cioletniego auta. Reszta szczegółów do znalezienia po kliknięciu w moją opinię.
Wrażenia
4,0
Silnik
N43B20 ma sporo negatywnych opinii, ja jednak ich nie podzielam póki co. Grunt to zmieniać olej co 10 max 15 tysięcy km, nie pałować na zimnym i dbać o auto. Przykładowo: co 80 tysięcy km warto profilaktycznie wymienić napinacz łańcucha rozrządu oraz świece, koło 120k km warto oczyścić elektrozawory Vanosa. Kultura pracy silnika jest świetna, jest on bardzo cichy na co zwraca uwagę prawie każdy kto tym autem ze mną jechał. Dźwięk silnika jak na R4 jest świetny, szczególnie dźwięk zasysania powietrza przy 2000 rpm, bardzo podobnie jak to było w starych R6stkach. Czasem jednak zdarzy mu się lekkie przydławienie przy 2000 rpm podczas przyspieszania. Dlatego warto od czasu do czasu przegonić po autostradzie z prędkością co najmniej 130 km/h oraz ponad 50% baku i tak przez 25-30 min co najmniej, bo tylko wtedy będzie miało miejsce wypalenie siarki z katalizatora. Inaczej ten będzie zasiarczony, może to też mieć wpływ na katalizator NOx, a jeśli ten będzie zapchany, to silnik nie będzie chodził w trybie uwarstwionym (air to fuel ratio powyżej standardowego 14.6:1), co stanowi tak naprawdę całą ideę wtrysku bezpośredniego, który ten samochód posiada. Bez tego nie będzie oszczędności na paliwie. Te rzeczy (przede wszystkim potencjalna możliwość awarii czujnika NOx bądź też zapchanie się katalizatora) to coś, na co trzeba zwrócić uwagę, ale nie należy też się tego przesadnie obawiać. Trzeba po prostu wiedzieć, że ten samochód nie może jedynie cały czas jeździć po mieście, należy go czasem puścić na trasę i też nie zamulać za bardzo.
Odwdzięczy się przyjemną jazdą i rozsądnym spalaniem.
Dynamika jest w porządku podczas jazdy w pojedynkę. Auto rusza bardzo gładko, płynnie i spokojnie, daj mu jednak buta to zacznie stabilnie przyspieszać. Raczej wystarczająco sprawnie, by przy zmianie biegów przy 2700-3000 wyprzedzić każdego spod świateł. Komputer podpowiada kiedy zmieniać biegi, by ekonomia była jak najlepsza. Póki silnik zimny, to każe kręcić go do 2600-2800, później stopniowo coraz mniej aż do 2000 i zmiana. Powyżej 4000 rpm (max moment 190 Nm @ 4250) zaczyna się lekki wgniot.
W 3 osoby+klima mocy zaczyna już trochę brakować. Na trasie powyżej 120 ładnie przyspiesza z 6stego biegu.
Także ogólnie jest dobrze, a jedną gwiazdkę należy odjąć za parę problematycznych rozwiązań i osiągi, które mogłyby być ciut lepsze.
5,0
Skrzynia biegów
Biegi się wklikują na miejsce, jest okej, choć przy zmianie z 2 na 3 czasami nie jest łatwo idealnie trafić. Sprzęgło posiada jednak samoregulator (łapie zawsze w tym samym momencie), a do tego wszystkiego jest koło dwumasowe, także wszystko jest ładnie wygładzane, dobrze się zmienia biegi.
5,0
Układ jezdny
Jest bardzo dobrze, prowadzenie jest znakomite, elektryczny układ wspomagania spisuje się świetnie, w życiu bym nie wrócił do hydraulicznego. Przy ostrych manewrach czuć lekki body roll, ale tu podejrzewam sprawę rozwiązałoby M-pakietowe zawieszenie. Ogólnie samochód jest super stabilny przy 160-170 km/h i niższych prędkościach oczywiście też.
5,0
Karoseria
Bardzo dobra. Wygląda świetnie, jest odporna, póki co zero śladów rdzy.
Komfort
5,0
Widoczność
Rewelacja. Mniejsze auta kompaktowe nie mają takiej. Widoczność wstecz też jest niezła, w reszcie pomagają czujniki parkowania.
5,0
Ergonomia
Wzór do naśladowania. Wszystko pod ręką, rewelacyjny projekt deski rozdzielczej, jest taka "na szerokość", co daje wrażenie większej przestrzeni.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Jest doskonale. Temperatura jest szybko osiągana, wnętrze jest dobrze ogrzewane bądź też chłodzone (klima jest przyjemna i skuteczna), a szyby odparowują się naprawdę sprawnie.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Mam 190 cm, przestrzeń jest wystarczająca jak dla mnie. Jestem w stanie usiąść sam za sobą. Pewnie na dłuższą trasę mogłoby trochę brakować, ale zasadniczo jest dobrze.
5,0
Wyciszenie
Wspomniałem o tym przy ocenie silnika - bardzo cicho.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Spalanie po 11,500 km to 8.86 l/100 km, z czego blisko 90% to miasto i to dość zakorkowane (jeżdżę 14 km do pracy i z powrotem). Reszta to okazjonalne wypady poza miasto i jakieś krótkie odcinki obwodnicą. Styl jazdy z reguły bardziej spokojny, ostatnio jednak normalny (czasem dam buta). Na trasie spokojnie dałoby się zrobić okolice 7 lub poniżej.
4,0
Stosunek jakość/cena
Dobry. Mogłoby być ciut taniej, ale to tyle.
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Trochę tego było, dźwigienki od sterowania kratkami nawiewu się pourywały, jakaś listwa po prawej stronie też lekko odstaje, spasowanie plastików mogłoby być nieco lepsze, ale nie skrzeczy na nierównościach. Odpadł wkład prawego lusterka.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Trzeba było zrobić zawieszenie i hamulce, które się przegrzały przez to, że hamulec ręczny nie do końca puścił, a żeby zresetować inspekcję hamulców, to trzeba jeszcze dokupić czujnik klocków hamulcowych.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 318i 143KM 105kW
[l/100km]