Za całokształt daję ocenę dobrą. Samochód jest bardzo specyficzny. Jest twardy, głośny, szybki. Mniej w nim komfortu niż w słabszych wersjach lub wyższych modelach (np seria 5), stąd jest mniej wszechstronny. Auto idealne na dobe drogi, szczególnie w trasy i na kręte trasy, dla małej i średniej rodziny.
Wrażenia
5,0
Silnik
Najlepszy punkt w tym samochodzie. W relacji moc-pojemność-osiągi-spalanie nie ma sobie równych. Pali średnio 10 litrów przy - umówmy się - sportowych osiągach. Mega elastyczny już od najniższych obrotów i najmniejszego wciśnięcia gazu, co po przesiadce ze słabszego auta (Vectra B 2,0) powoduje ciągłą konieczność gapienia się na drogę i uważanie, by nie wjechać komuś w tyłek, szczególnie w mieście. Ma jedną małą wadę, która dotyczy wszystkich silników M54 - delikatne opóźnienie w reakcji na gaz spowodowane obecnością elektronicznej przepustnicy. Można się przyzwyczaić, ale stare rozwiązania pracowały jakoś milej. Piękny dźwięk w pełnej skali obrotów, szególnie po otwarciu pełnego wydechu pow. 2000obr/min! Można nie słuchać radia wogóle :)
4,0
Skrzynia biegów
Bez zarzutów. Dobrze postopniowane biegi, jedynka 70, dwójka 110, trójka 160. Na piątce przy 100kmh jest coś nieco ponad 2200obr/min. Ale, kto jeździ dużo po autostradach ten pewnie tęskniłby za szóstym biegiem bo auto ma pary na piątce w trasie aż za nadto.
4,0
Układ jezdny
I doskonale, i nie.
Auto mimo seryjnego zawieszenia i dużej masy jest twarde, co dodatkowo przy niskim profilu seryjnych opon daje dyskomfort w jeździe po dziurawych miastach. Komfort w porównaniu do e36 328i jest słabszy. Co jest wadą, jest i zaletą. Auto przy każdej prędkości jest stabilne i jedzie jak po szelkach, nawet w łukach na autostradzie przy prędkościach pow.200. Generalnie sprawia wrażenie - im szybciej jedziesz tym lepiej się trzyma. Gdzieś to już spotkałem, w niejednym BMW...
Co do reszty, 330i e46 ma zauważalnie lepsze hamulce niż choćby e36 328i. To po prostu brzytwy, większe niż w pozostałych modelach. No i mają specjalne chłodzenie kanałami jak w sportowych bolidach (nigdy nie wiedziałem dlaczego 3.0 ma innne atrapki z przodu - to autentyczne wloty powietrza do chłodnic hamulców!)
Komfort
4,0
Widoczność
Widoczność jest dobra, nie jakaś rewelacyjna.
5,0
Ergonomia
Ergonomia jest bez zastrzeżeń.
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Szczerze - najsłabszy punkt tego auta.
Mimo klimatronika i nowego filtra przewietrzanie jest średnie, ogrzewanie w poprzeniej Vectrze B czy chociaż e36 było na bardzo dobrym poziomie. Tutaj średnio i tyle, zawsze albo wieje tu za zimno, albo tam za ciepło, a wogóle to jakoś tak słabo
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Jak na gabaryty auta to i we wnętrzu jest OK (2 dorosłych + 2 dzieci) i bagażnik ustawny i głęboki mino pozornie niewielkiej pojemności 400l
5,0
Wyciszenie
Daję ocenę doskonałą, bo oprócz pięknego dźwięku tłumika i silnika dochodzi tylko szum zimówek. No i trochę stukot opon na dziurach...
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jak na auto o sportowych osiągach, to i koszty ubezpieczenia, i paliwa, i części są na niezłym poziomie.
4,0
Stosunek jakość/cena
Za zdrowe e46 w sedanie i manualu, z dobrym wyposażeniem można kupić 2 lub nawet 3 podobne e46 (diesel lub mała benzyna). Więc stosunek jakości do ceny w danym modelu jest chyba najgorszy. Ale - jeśli weźmiesz auto innej marki, podobne mocą, wyposażeniem i walorami to sprawdź sam, jak jeżdżą, ile palą, ile kosztują i okaże się, że nie ma nic za darmo. Chcesz mieć sportowo-cywilną perełkę w dobrym stanie i wyposażeniu - płać. Nie ma za darmo.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Mam go za krótko i na razie nie ma żadnych zastrzeżeń.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Jak na razie uszkodzenie regulatora w alternatorze. CHyba na własne zyczenie bo odpalałem auto z wózka rozruchowego chwilę wcześniej. A tak, to jak na przebieg 200kkm większość części oryginalne, włącznie z amorami, wahaczami, sondami lambda itp. Więc dobrze rokuje na przyszłość.
LPG
- zużycie paliwa dla silnika 3.0 330i 231KM 170kW
[l/100km]