Produkowany był w latach 1998 – 2002 w kilku wersjach nadwoziowych – sedan, kombi (Touring), coupe oraz kabriolet. Stylistycznie seria 3 z przełomu wieku w dalszym ciągu wygląda bardzo atrakcyjnie. Linie auta nie zdezaktualizowały się zbytnio, a sylwetka jest zgrabna, lekka i nieco agresywna, co jest nieodłącznym elementem stylu marki.
Jazda BMW należy do przyjemności. Legendarne właściwości jezdne, doskonałe, sportowe zawieszenie, świetny układ kierowniczy to największe atuty serii 3. Pozycja za kierownicą jest poprawna, rozmieszczenie przycisków i ich obsługa nie sprawia żadnych problemów. Zegary i konsola środkowa uporządkowane. Skrzynia biegów działa precyzyjnie i ma krótki skok dźwigni. Szukając modelu E 46 zazwyczaj trafimy na dobrze wyposażone auto. BMW należy do marek prestiżowych, dlatego możemy liczyć na elektrycznie otwierane szyby, ABS, poduszki powietrzne, klimatyzację , grzane fotele itp.Samochód oferowany był z bogatą ofertą silnikową, poczynając od benzynowego 1,6 l/105 KM, 1,8 l/118 KM, 2,0 l/150 KM, 2,3 l/170 KM, 2,5 l/192 KM, 2,8 l/193 KM aż po sportowe 286-konne M3 i trzylitrowy silnik 330i osiagający moc 321 KM. Gamę uzupełniały jednostki wysokoprężne 2,0 l/136 KM i 3,0 l/184 KM. Dla oszczędnych szczególnie godny polecenia jest diesel z bezpośrednim wtryskiem. W tamtym czasie ostatnią serią 3 z napędem na wszystkie koła była wersja z lat 1991 jako 325ix (E 30). Dlatego BMW wprowadziło model z 3-litrowym silnikiem, zamieniając jednostkę 2,8 l na właśnie 3, 0 l/231 KM. Auto oznaczone było jako 330xd i dostępne jako sedan i kombi.BMW to auta drogie i choć nie należą do bardzo awaryjnych jednak w razie wizyty w serwisie można czasem chwycić się za głowę. Raport awaryjności Dekry na podstawie badań technicznych przeprowadzonych w Niemczech, wśród aut 5-letnich mówi, że 82 proc. aut w ogóle nie miało usterek, 18 proc miało nieznaczne usterki.Jedyne co może martwić, to wysoki poziom cen i zbyt małe dopuszczalne obciążenie. Cała reszta jest godna polecenia.W BMW E46 instalowano silniki znane z E36 a po face liftingu również bardzo nowoczesne silniki z systemem valvetronic. Spalanie tych silników jest praktycznie 20% niższe niż poprzednich bardzo ekonomicznych jednostek. Spalanie w trasie BMW 318i wynosi 5.5 litra na 100 km/h to znakomity wynik na auto które osiąga 100 km/h w 9,3 sekundy! Nie mniej jednak egzemplarze po 2001 roku (facelifting) są zazwyczaj znacznie droższe od tych starszych.BMW E46 to pierwsze BMW serii 3 w którym zastosowano serynie silnik 3 litrowy w układzie rzędowym (nawiązanie do starych dobrych dużych rzędowych szóstek BMW jak M30) o mocy 231 KM. BMW 330d osiąga 100 km/h po 6,5 sekundy a prędkość maksymalna tego pojazdu to aż 250 km/h! Średnie spalanie tego pojazdu oscyluje w okolicach 9 litrów benzyny. Nie jest to dużo z uwagi na bardzo dobre osiągi.BMW E46 to pierwsze BMW serii 3 które zostało wyposażone w bardzo szeroka gamę silników diesla. Trzeba pamiętać że pojazd wchodził na rynek w okresie w którym był boom na samochody z silnikami wysokoprężnymi. W BMW E46 dostępnych jest 5 różnych silników diesla o różnej mocy:
116 KM - 318d/td
136 KM - 320d do 2001 roku
150 KM - 320d po 2001 roku
184 KM - 330d do 2003 roku
204 KM - 330d po 2003 roku
Można więc powiedzieć że w BMW E46 miłośnicy diesli znajdą model bardzo ekonomiczny lub ale nie pogardzą także nim wielbiciele szybkich diesli.
Tak więc myśle że seria e46 to dopracowany samochód oraz naprawde ze świetną stylistyką...
Wrażenia
5,0
Silnik
5,0
Skrzynia biegów
5,0
Układ jezdny
Komfort
5,0
Widoczność
5,0
Ergonomia
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
5,0
Wyciszenie
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
5,0
Stosunek jakość/cena
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 2.2 320i 170KM 125kW
[l/100km]