Inne
: Pompy wspomagania padają za szybko, trzeba w nich zmieniać olej, mimo, że producent o tym nie mówi.
4,0
Całokształt
Bardzo fajne auto, gdy sprawne w 100% niczego mu nie brakuje, mimo, że ma już ponad 20 lat. Główną wadą auta jest dość wysoki koszt utrzymania, ale biorąc pod uwagę jaką mocą dysponuje to auto wcale nie jest najgorzej. Trudno jest znaleźć zadbany egzemplarz, a szczególnie bezwypadkowy z roku produkcji przed 1993 i ogólnie w serii. Silniki o mocy mniejszej, niż 140 KM nie mają sensu w aucie. Rzędowe szóstki są żwawsze i palą nie wiele więcej, a są przy tym dużo mniej awaryjne.
Wrażenia
5,0
Silnik
Silnik zachęca to dynamicznej jazdy, ma moc od dołu, świetnie brzmi. Bardzo dobrze współpracuje z LPG. Koszty utrzymania tego silnika we wzorowym stanie nie są duże jak na tę moc i pojemność. Wystarczy wymieniać olej częściej niż co 10000 km i świece co 30-40k km. Koniecznie trzeba pamiętać o wymianie płynu chłodniczego, najlepiej co roku! Po zakupie obowiązkowo trzeba wymienić pompę wody, termostat, płyn chłodniczy i opcjonalnie wiskozę. W innym przypadku auto może się grzać. Wymiana tych elementów (opcjonalnie też chłodnicy z racji wieku) eliminuje możliwość przegrzania silnika w normalnych warunkach. Warto zakupić kabel diagnostyczny do laptopa, który kosztuje śmieszne pieniądze i naprawdę sporo się można dowiedzieć.
4,0
Skrzynia biegów
Nie mam żadnych zastrzeżeń co do skrzyni biegów, warto w niej wymienić olej, ale trzeba pamiętać, że różne skrzynie były montowane w tym modelu i najpierw sprawdzić nalepkę na skrzyni, a dopiero potem zakupić olej.
5,0
Układ jezdny
Auto jest bardzo zwrotne, a układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny. Mimo, że nie jest to najmniejsze auto to manewrowanie w mieście nie sprawia, żadnego problemu. Częstą usterką jest zła praca pompy wspomagania - warto wymieniać w niej olej. Zawieszenie bardzo dobrze tłumi nierówności i jest całkiem wytrzymałe. Warto kupować zamienniki takich firm jak Bilstein/Sachs, które nie kosztują majątku, a są dobrej jakości. Jeśli chodzi o gumy zawieszenia to polecam poliuretanowe.
4,0
Karoseria
Auto z racji wieku koroduje. W kombi niesamowicie rdzewieje klapa. Przy zakupie trzeba koniecznie sprawdzić progi, podłogę i tylne błotniki. Naprawy blacharskie tych elementów będą kosztować najwięcej.
Przednie błotniki są normalnie dostępne w przystępnych cenach jako zamienniki. Najdrożej wyjdzie lakiernik. Zdarza się, rdzewieje tylny wózek,który potem się urywa, jednak nie słyszałem o tym w kombi. Rdzewieje również 'nosek' i spody drzwi, ale to raczej tylko ma wpływ na estetykę.
Komfort
4,0
Widoczność
Widoczność jest znakomita, cienkie słupki jak we wszystkich autach z lat 90. We wnętrzu jest jasno. Jedyne do czego można się przyczepić to dość małe lusterka boczne.
4,0
Ergonomia
Auto jest bardzo wygodne, fotel kierowcy i pasażera reguluje się w standardzie w trzech płaszczyznach. Przyciski są rozmieszczone intuicyjnie i w wygodnych miejscach. Np. przyciski otwierania szyb są dosłownie 'pod ręką' przy skrzyni biegów. Szyby otwierają się albo tyle ile się zechce albo można mocniej przycisnąć przycisk i otworzą/zamkną się wtedy do końca. Z tyłu jest znośna ilość miejsca jak na samochód tej klasy. Trzeba pamiętać, że auto jest robione głównie pod wygodę kierowcy i dla kierowcy. Niewygodne są przyciski zmiany temperatury w dwustrefowym klimatroniku. Moim zdaniem powinny tam być pokrętła.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Silnik w aucie nagrzewa się bardzo szybko i dlatego szybko można zagrzać auto. Wentylacja jest bardzo dobra, jednak zdarzają się usterki: rezystor dmuchawy, szczotki dmuchawy. Czasami w klimatroniku trzeba wymienić jeden kondensator. Z racji wieku przestają prawidłowo działać mechanizmy podnoszenia szyb.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Fotele z przodu reguluje się w 3 płaszczyznach w dużym zakresie, z tyłu miejsca jest całkiem sporo jak na klasę auta. Bagażnik całkiem pojemny. W dalekie trasy można bez problemu jechać w 4 osoby o ile nie wszyscy mają 2 m wzrostu.
4,0
Wyciszenie
Ciężko mi jest ocenić wyciszenie, bo auto nie jest nowe i po latach uszczelki już nie trzymają jak trzeba. Mimo tego nie jest najgorzej.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Koszty utrzymania są spore, ale praktycznie wyłącznie z powodu wieku auta i zaniedbań poprzednich właścicieli. Zadbane i odpowiednio serwisowane auto nie powinno być bardzo drogie w utrzymaniu, a odwdzięcza się niezawodnością.
4,0
Stosunek jakość/cena
Jeżeli szukamy zadbanego egzemplarza z silnikiem 2.5 to trzeba mieć ponad 10 tysięcy złotych budżetu. Poniżej tego kupimy auta do remontu, którego cena przekroczy wartość auta. Warto kupić samochody w jak najlepszym stanie, bo inwestując w to auto nie podniesiemy znacznie jego wartości.
Niezawodność
3,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Auto jest stare, więc zdarza się sporo drobnych usterek.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Mimo wieku, zadbane bmw e36 pojedzie na drugi koniec Polski i wróci bez problemu. Rzadko zdarzają się usterki uniemożliwiające dalszą jazdę. Jak występują to zazwyczaj przez zaniedbania: nie wymieniany od wielu lat płyn chłodniczy oraz termostat i pompa wody: auto może się przegrzewać. Zbyt rzadka wymiana oleju i nieodpowiednie traktowanie auta również może prowadzić do poważnych usterek. Auto nie jest wadliwe, jeżeli odpowiednio się je serwisuje to nie powinno zawieść. Trzeba pamiętać, że niektóre elementy w tym aucie są szczególnie wrażliwe i zadbać o nie.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 323 i 170KM 125kW
[l/100km]