Zawieszenie
: Mimo iż auto komfortowo wybiera nierówności, to jest stabilne i z niezużytym układem kierowniczym i zawieszeniem bardzo szybko i precyzyjnie reaguje na ruch kierownicą.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Układ elektryczny
5,0
Całokształt
Jeżdżę E30 od 3 lat i jest to mój pierwszy samochód, który kupiłem niedługo po maturze. W zimę stoi w ciepłym garażu i użytkowany jest tylko w sezonie wiosenno-letnio-jesiennym. Auto świetnie nadaje się dla młodego kierowcy, bo może nauczyć się jeździć prawdziwym samochodem - bez ABS-u (w późnych rocznikach był od fabrycznie), kontroli trakcji czy innych elektronicznych ****reli. 113 KM przy wadze ok. 1100 kg sprawia że autem można poruszać się dynamicznie, ale nie czyni to z niego demona prędkości. Touring staje się coraz ciekawszym klasykiem, bowiem większość egzemplarzy została zajeżdżona lub po prostu służyła do pracy. Kolekcjonerską wartość nabiorą tylko auta w oryginale, choć polski rynek starych aut jest dziwny, to kundle (po swapach np. na M50) powinny trzymać tą samą cenę i nie przybierać ani trochę na wartości.
Wrażenia
4,0
Silnik
Mimo iż opinie o M40 są raczej negatywne, to regularny serwis i łagodne traktowanie są receptą na jego długowieczność.
4,0
Skrzynia biegów
5,0
Układ jezdny
Opinie o jeździe bokiem również nie są jednoznaczne. Na nowych, solidnych oponach auto słucha się kierowcy, a na śniegu może dać wiele frajdy. Bez szpery na asfalcie odradzam latać bokiem.
Komfort
5,0
Widoczność
Widoczność jest świetna, niewiele czasu trzeba aby dokładnie wyczuć auto i parkować nim na centymetry. Dodatkowo klapa w Touringu ułatwia parkowanie.
5,0
Ergonomia
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Co prawda brak klimy, ale szyberdach doskonale to rekompensuje.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
O ile z przodu miejsca jest pod dostatkiem, to z tyłu go wyraźnie brakuje. Miejsca na nogi jest raczej na styk, chyba że z przodu siedzi niska osoba. Nad głowami podobnie, miejsca na styk, dodatkowym utrudnieniem jest problem zwisającej podsufitki (niedroga w naprawie).
4,0
Wyciszenie
Auto ma już swoje lata, a ówczesne standardy stały na niższym szczeblu niż dzisiaj. Mimo wszystko przy autostradowych prędkościach nie trzeba do siebie krzyczeć.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Pracujący student (ja) bez problemu jest w stanie go utrzymać, i to nawet bez gazu (nie uznaje go w BMW). Największym problemem jest wysokie ubezpieczenie, ale taki już mamy kraj.
5,0
Stosunek jakość/cena
Ceny z biegiem czasu zaczynają piąć się w górę, więc jest to ostatnia okazja by kupić zadbany egzemplarz za rozsądne pieniądze. Wrażenia z jazdy i klimat lat 80./90. jest bezcenny.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Materiałowa tapicerka lubi się pruć, a podsufitka odklejać. O ile drugie da się szybko i bezproblemowo naprawić, o tyle dobranie oryginalnych materiałów (lub podobnych do oryginału) może okazać się trudne.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Wiadomo, BMW z lat 70., 80. i 90. nie grzeszą dobrym zabezpieczeniem antykorozyjnym. W Touringach szczególnie lubią gnić tylne pasy oraz klapy, a we wszystkich E30 - doły progów. U mnie tego problemu w zasadzie nie ma. Rzekomo awaryjne silniki M40 - sprawdza się stare przysłowie "jak dbasz, tak masz".
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 318 i 113KM 83kW
[l/100km]