Ocena kierowcy - BMW Seria 1 E81/E87 Hatchback 5d E87
mekanik,
9 miesięcy temu
Silnik 1.6 116i 115KM 85kW
Rok produkcji 2006
Przebieg:
270 tys. km
Okres użytkowania:
4 lata
4,29
5% lepiej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Zawieszenie
: Prowadzi się jak gokard. Zawieszenie i przeniesienie napędu jest fenomenalne zwłaszcza w swojej cenie.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Silnik
: Jeśli nie był odpowiednio serwisowany i olej nie zmieniany na czas mogą wystąpić problemy z silnikiem. Na szczęście naprawy nie są drogie, a w ostateczności cały silnik na wymianę również. Nie mniej jednak 1.5 115KM N45 z lpg razem z 118d i 120d M47 uważam że są to najlepsze motory w tym modelu.
5,0
Całokształt
Świetnie prowadzące się auto, dające dużo radości z jazdy, ale jednocześnie przy tym ciasne i mało praktyczne. Przed lifty są dość słabo wykonane w środku, moim zdaniem gorzej niż choćby Golf V. Po lifcie już poprawiono większość słabszych elementów i powiedzmy że czuć ,,premium''.
Wrażenia
5,0
Silnik
Silnik najmniej skomplikowany z gamy. Nie posiada systemu valventronic, ani dodatkowych wałków wyrównoważających. Oczywiście nie jest wolny od wad (które pochodzą w większości od zbyt rzadkiej wymiany oleju), ale wszystkie da się tanim kosztem wyeliminować. Rozrząd znajduje się z przodu silnika (koszt części to 300-400 zł), uszczelniacze zaworowe to koszt 50-100 zł + wymiana i w większości to tyle z typowego serwisu w kilkunastoletnim aucie :) Do tego dobrze znosi instalacje LPG (pośredni wtrysk, hydrauliczne popychacze zaworowe i brak wspomnianego valvetronica - mniejszy koszt montażu instalacji). Do jazdy po autostradach należy wybrać koniecznie wersję od 2006r. (z 6 biegową skrzynią), zdecydowanie odciąża to silnik i powoduje sporo mniejsze spalanie.
5,0
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów działa pewnie i precyzyjnie, czuć kiedy i jaki bieg został wrzucony. Przy większym przebiegu czasami ciężej wrzucić 1 bieg, podobno pomaga wymiana oleju + ewentualny dodatek np. MOS2. Ja nie stosowałem, nie było takiej potrzeby. Przy zakupie auta warto zwrócić uwagę na to jaka wersja skrzyni biegów została zastosowana (od 2006r. montowano 6 biegowe zamiast 5). Zdecydowanie warto dopłacić do nowszego egzemplarza z dodatkowym przełożeniem.
5,0
Układ jezdny
Układ jezdny jest fenomenalny i znakomicie dobrany do tej karoserii, wagi. Daje ogromną przyjemność zjazdy, prowadzi się znacznie lepiej i pewniej od dawnych modeli BMW (np. e46, e39). Wyważone jest niemal idealnie 50:50. Zawieszenie nie jest przesadnie sztywne, da się komfortowo podróżować.
5,0
Karoseria
Karoseria nie ma problemów z korozją, poza tylną belką zawieszenia. Już w niektórych egzemplarzach (po 15-20 latach) wymaga wymiany, ale to nie jest bardzo duży koszt. Na rynku części używanych można kupić w bdb stanie za 400-600 zł + wymiana. Do tego warto tutaj wspomnieć o bezpieczeństwie konstrukcji. Auto jak na swoja klasę czuć że jest ,,mocne'' i bezpieczne. Potwierdza to 5 gwiazdek NCAP.
Komfort
4,0
Widoczność
Widoczność jest przeciętna. Do przodu i w lusterkach widać co trzeba, jednak odwracając głowę do tyłu widać mało co. Auto posiada duże słupki między (małą) szybą w pokrywie bagażnika i drzwiami z tyłu. Zdecydowanie przydają się tylne czujniki parkowania.
2,0
Ergonomia
Auto zdecydowanie nie praktyczne. Kierowcy wsiada się ciężko (zwłaszcza jeśli są na wyposażeniu fotele tylu sport), pasażerowie z tyłu przy wchodzeniu niemal zawsze obijają butami o kanapę/plastiki. Kieszenie w boczkach drzwi symboliczne, na konsoli środkowej również minimalne schowki, cup holder i podłokietnik wymagał dopłaty. Bagażnik rozmiarami nie powala + brak koła zapasowego (z instalacją LPG staje się to uciążliwe). Niestety, ale tylny napęd + silnik przesunięty maksymalnie do tyłu (wyważenie i miejsce na 6 cylindrów) daje o sobie znać we wnętrzu. Jako plus dodam że z fotelami sportowymi przyjemnie jeździ się na długie trasy. Jest zaawansowana regulacja nawet z pompowanymi boczkami i opcjonalnie lędźwiami.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
W lato klimatyzacja mocno chłodzi, w zimę mocno grzeje. Czego chcieć więcej :) Na plus zastosowanie dodatkowej pompy wody - jeśli mamy automatyczną klimatyzację można włączyć sobie odzysk energii cieplnej na postoju + dzięki temu szybciej nagrzewa się kabina po odpaleniu. Jedynie do czego mógłbym się przyczepić to nieco głośne nawiewy (szum), ale to drobnostka, zwłaszcza w tej klasie pojazdu.
2,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Przestrzeni jest bardzo mało. Wsiada się ciężko i niewygodnie. Z przodu da się wytrzymać, jeśli ktoś jest drobniejszych rozmiarów i nie lubi wozić powietrza :) Z tyłu niestety tylko na krótkie wycieczki. Miejsca jest bardzo mało, nie bez powodu po liftingu zaczęto produkować równolegle wersję 4 osobową.
4,0
Wyciszenie
Jak na swoją klasę jest ok - bez cudów, ale da się wytrzymać. Niemniej jednak polecam zastosować dodatkowe wygłuszenie nadkoli - po wygłuszeniu całego auta stwierdzam, że to element przepuszczający najwięcej hałasów.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Pod warunkiem zakupu egzemplarza w dobrym stanie technicznym auto jest tanie w eksploatacji. Części niewiele droższe od aut typu Golf, Corolla, A3, Leon itd. Silnik lubi się z LPG, a to już w tym wieku nie jest takie oczywiste (coraz mniej aut z tych lat miało pośredni wtrysk).
5,0
Stosunek jakość/cena
Jeśli radość z jazdy i prowadzenie jest dla nas na pierwszym miejscu to zdecydowanie najlepszy wybór. Nie ma innego auta w tej cenie z takim prowadzeniem (poza e90, bliźniacza konstrukcja z nieco wyższą masą).
Sprawa ma się jednak inaczej gdy cenimy sobie komfort, wygodę i praktyczność. Zdecydowanie lepiej będzie poszukać innego auta w takim przypadku.
Warto się przejechać, obejrzeć na żywo to auto i podjąć decyzję czy jest dla nas odpowiednie.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 116i 115KM 85kW
[l/100km]