Ocena kierowcy - Audi A1 I Sportback 5d Facelifting
Croft,
3 lata temu
Silnik 1.4 TFSI 125KM 92kW
Rok produkcji 2017
Przebieg:
23 tys. km
Okres użytkowania:
niecały rok
4,64
16% lepiej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Inne
: Wygoda kierowcy, komfort jazdy - spodziewałem się jakiś kompromisów, a tu żadnych - jest super.
Z takich subiektywnych zaskoczeń to wciąż urzeka mnie uroda tego auta.
5,0
Całokształt
Jak napisano w jednej z publikacji „…najbardziej szlachetny w segmencie B” i przyznam, że to bardzo trafne podsumowanie. Klasa premium, z jednej strony raczej konserwatywna, bez lunaparków, ale też z odrobiną szaleństwa i zadziornego design-u. Co niepowtarzalne - to połączenie jakości, najlepszych materiałów i
…małych gabarytów (a właśnie te gabaryty w klasie luksusu to już rarytas sam w sobie). Ekskluzywne i bez kompromisów - taka „wisienka na torcie” (chociaż wiele zależy od atrakcyjnej konfiguracji i personalizacji).
Wrażenia
5,0
Silnik
1400ccm, 125KM, 200Nm, benzyna, 4 cylindry : to wg mnie najbardziej optymalna (dla moich potrzeb) jednostka. Wystarczająco szybka, oszczędna, i można liczyć, że trwała. Przy tej wadze - bez żadnych kompleksów, świetne osiągi, oszczędne spalanie, wysoka kultura pracy. Do miasta gdzie spędza większość czasu - super, na trasie i autostradzie - 125 KM w takim maluchu - robi swoje.
5,0
Skrzynia biegów
Automat 7 biegowy - szybka, bez szarpnięć, duży komfort. Jak dołożymy tryby jazdy i zmienną charakterystykę to wszystko zasługuje na najwyższe noty. Wada : mogłaby sama przełączać na P, po wyłączeniu silnika (jak np w BMW) - ale to jedyny mały minus.
5,0
Układ jezdny
Bardzo, bardzo fajnie. Na trasie pozwala na dynamiczne manewry i szybkie zakręty. Z kolei w swoim żywiole czyli w mieście pomimo krótkiego rozstawu, komfortowo, dobrze tłumi nierówności. Tu też pewnie wiele zależy od konfiguracji - wg mnie, najkorzystniejsze jest standardowe zawieszenie (nie sportowe) oraz 16 calowe felgi - i to naprawdę robi robotę.
5,0
Karoseria
To dla mnie był bardzo istotny element przy zakupie. Samochód miał być ładny i mały …i taki jest. Gabaryty …rewelacja, właśnie o to chodziło - teraz wszystko „rośnie”, „napompowane” - a A1 pierwszej generacji to właśnie to. Mały, ale jednak przestrzenny i wygodny. Do tego nieco konserwatywny i luksusowy design premium. Wszystko dobrane w swojej mikro skali i wyjątkowej proporcji - mamy tu spory bagażnik, miejsca za kierownicą też - bez ciasnoty, wygodnie. Lubię małe samochody a design A1 w kolorystyce z kontrastowym dachem to czysta elegancja.
Komfort
4,0
Widoczność
Wszystko jak trzeba. Jedyna uwaga to nachylenie szyby przedniej ograniczającej widoczność podwieszonych nad skrzyżowaniem sygnalizatorów - ale z kolei plus, że w tym wypadku nie razi światło słoneczne.
Lusterko fotochromatyczne, do tego czujniki parkowania z tyłu i z przodu, oraz dodatkowo dołożona kamera cofania (w tym modelu niestety nie montowali seryjnie ale …idealnie pasuje z Audi Q3 a sama klamka bagażnika podobno z Passata). Minus jedna gwiazdka za konieczność własnego doposażenia w kamerę.
4,0
Ergonomia
Jak w Audi czy VW - wszystko na miejscu. Bardzo wygodnie w sportowych fotelach - nawet na długich trasach. Wielofunkcyjna kierownica, systemy asystentów (świateł, deszczu,zmierzchu), MMI, tempomat - jesteśmy dopieszczeni i zaopiekowani. System MMI i jego obsługa oraz nawigacja - to jednak wymaga wdrożenia, znajomości, itd. Intuicyjność tego systemu nie jest na najwyższym poziomie - trzeba się nauczyć. Osobny rozdział to grafika MMI jakby z Nokii 3310 - jakaś archaiczna. Brak też automatycznej klapy bagażnika - w końcu to auto często wybierane dla Pań lub przez Panie - więc z pewnością byłoby miło.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Klima automatyczna, grzane fotele - wszystko jak trzeba, bez zarzutu - działa i jest skuteczne.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Kierowca i przedni pasażer - jestem wręcz zaskoczony, bardzo wygodnie, komfortowo, przestrzeń zdecydowanie większa niż z pozoru się wydaje. Do tego nawet 5 miejsc w środku. Jednak tylna kanapa wydaje się wyzwaniem dla innych pasażerów niż dzieci, tu raczej będzie mocno ciasno. Ja nie mam jednak z tym problemu, to drugie auto w rodzinie - kupione dla 1-2 osób, a tylne drzwi to tylko dla zwiększenia funkcjonalności. Dla porządku za tą tylną kanapę - minus jedna gwiazdka.
5,0
Wyciszenie
Nie mam uwag - dobrze wyciszone, wytłumione auto (plus za zawieszenie). Zarówno w mieście jak i przy znacznych prędkościach na autostradzie - nie odczuwamy dyskomfortu, zbytniego szumu, nie mówiąc już o hałasie. Najmniejszy w rodzinie ale i tu nie odstaje od „braci”. Widać i czuć, staranne wykonanie i wykończenie.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Tu można spojrzeć z dwóch stron. Z jednej - to auto na bazie VW Polo, dzieląc z nim większość podzespołów - części będą raczej nie drogie i ogólnie dostępne. Z drugiej strony - serwis ASO Audi to raczej droga opcja i tu koszty do małych nie należą. Są dostępne pakiety serwisowe (czasem w promocji), ja się skusiłem.
Ostatecznie A1 to raczej ekskluzywna fanaberia, bardzo mały a zarazem bardzo drogi samochód, jak cię stać, to …
4,0
Stosunek jakość/cena
Jak wyżej „ekskluzywna fanaberia” i koszty są z poziomu dużo większych aut. Jednak i jakość jest na poziomie premium. W sumie to pewnie można taniej , można większym, można … ale można też A1, a tu chyba nie o ekonomię chodzi i oceniamy bardziej „sercem niż rozumem”.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Do tej pory nie było takich sytuacji. Może jedynie uwaga, że przednie wycieraczki czasem „przeskakują” jakby tworzywo było zbyt twarde i sztywne. Trzeba spróbować zamienniki.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Bez zdarzeń.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.4 TFSI 125KM 92kW
[l/100km]