Kupiłem dwuletni samochód (od starszego pana z Niemiec) z przebiegiem 22 000 km i lekko uszkodzoną klapą bagażnika za 18000 zł w 1993 roku.
Jeżdżę nim w 80% sam, bez szaleństw i brawury, ale też nie tak, żeby mnie byle jakie auto wyprzedziło.
Biorąc pod uwagę wiek auta i ówczesne zaawansowanie techniczne uważam je za doskonałe. Brakuje wprawdzie takich drobiazgów jak klima czy ABS (o innych bajerach nie wspominam) ale jakość i trwałość auta rekompensują te braki - w nim do dziś nic nie trzeszczy! (syn jeździ 3 letnim Nissanem Primerą z salonu = plastiki trzeszczą).
Przy silniku - poza montażem gazu - nigdy nic nie było robione; olej wymieniam raz w roku, pomiędzy wymianami nigdy nie dolewałem!
Dwukrotnie "przymierzałem się" do wymiany samochodu i nie mogłem zdecydować się na ten krok.
Wrażenia
5,0
Silnik
Silnik znakomity, elastyczny, trwały i oszczędny.
Nigdy żadnych problemów z silnikiem.
5,0
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów także nie sprawiała żadnych kłopotów; w pewnym momencie (po 180000km)
zaczęła jakby ciężej chodzić - okazało się, że trzeba dolać oleju. Do dziś spokój.
5,0
Układ jezdny
Bardzo dobry i trwały (mam wersję "na złe drogi"): to że czasem trzeba wymienić a to końcówkę drążka, a to tuleję - trzeba traktować jako normalne zabiegi eksploatacyjne.
Z prowadzeniem nigdy nie było żadnych problemów, dobrze trzyma się drogi, dobrze wychodzi z zakrętów etc.
Amortyzatory wymieniłem po 198000 km na oryginalne z serwisu; mam je do dziś! (74-70% tłumienia - sprawdzam raz w roku)
Komfort
4,0
Widoczność
Widoczność wystarczająco dobra; zresztą po tylu latach ja "czuję" wymiary samochodu do centymetra.
5,0
Ergonomia
Jak to w niemieckich autach - wszystko jest na swoim miejscu, wygodnie i racjonalnie rozmieszczone.
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Z wentylacją problemu nie ma - szyberdach; gorzej nieco z ogrzewaniem. Myślę, że wyloty dysz można było rozmieścić lepiej; zwłaszcza z tyłu ogrzewania w zasadzie nie ma, natomiast jego skuteczność - kiedy działa dmuchawa - bardzo dobra.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Nie jestem wysoki, więc mój fotel jest przysunięty do kierownicy, co daje dużo miejsca z tyłu, choć w moim przypadku tylna kanapa używana jest absolutnie sporadycznie.
Bagażnik z natury niezbyt duży i do tego nieforemny, a po włożeniu zbiornika gazu - jak w hatchbacku - mieści się skrzynka piwa i drobne zakupy.
3,0
Wyciszenie
Jest dość cicho pod warunkiem trzymania silnika na niewysokich obrotach, poza tym przy prędkościach powyżej 120 - 130 spory szum.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Silnik jest rewelacyjnie oszczędny - jest to PM.
Jeździłem na benzynie przez ponad 250000, spalał średnio 7,6 - 7,8 w jeździe mieszanej, w trasie nawet poniżej siedmiu.Dziś pali 8,5 - 9 litrów gazu.
Części i serwis - oczywiście nie autoryzowany - niedrogie.
5,0
Stosunek jakość/cena
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
W tak wiekowym samochodzie są różne duperele - przepalone żarówki podświetlające wskaźniki, po 300000 wysiadł centralny zamek (pneumatyczny - gdzieś w drzwiach pękł gumowy przewód ciśnieniowy, pas bezpieczeństwa kierowcy zwija się leniwie etc.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Samochód nigdy nie zepsuł mi się w trasie, żaden jego podzespół nie "padł" nagle.
Po 180000 wymieniłem pompę wspomagania;
po 230000 pompę wodną, po 290000 tarcze sprzęgła, raz tarcze hamulcowe, o amorkach pisałem.
Jeżdżę na fabrycznie założonym pasku klinowym, wożąc oczywiście zapasowy w bagażniku - z czystej ciekawości - jak długo...
(zębaty rozrządu wymieniałem po 150 i 300)
LPG
- zużycie paliwa dla silnika 1.8 S 90KM 66kW
[l/100km]