Wspaniałe wygodne auto o sportowym temperamencie nie okazującym tego w 100% w wyglądu.
Dzisiejsze nowe samochody z silnikami 2,5l w 4 zaworach na cylinder nie dają rady w konfrontacji...
Bardzo korzystny stosunek mocy do masy (waży tylko 950kg a ma 107KM).
Świetnie zestopniowana skrzynka biegów.
Niesamowita frajda z szybkiej jazdy po krętych górskich drogach.
Naprawdę polecam, trochę serca dla tego samochodu a nigdy go nie zmienisz na inny.
Polecam wersje 4x4, droższa w utrzymaniu i bardziej kłopotliwa, ale jak dotąd nie ma lepszego (nawet nowego) auta w prowadzeniu na mokrym (przy dużych szybkościach).
Mówią że bokser jest mało wytrzymały - to śmieszne - pilnowanie stanu oleju i jego terminowych wymian gwarantuje nawet 600000 km przebiegu (tylko silnik ośmiozaworowy).
Wrażenia
5,0
Silnik
Bokser, niesamowicie dobrze wyważony - brak wibracji, sztywno zamocowany.
Duży moment obrotowy, szybko się wkręca na obroty, umiarkowane zużycie paliwa.
Trzeba pamiętać o trzymaniu stanu oleju na maksa (bokser, wtedy tylko wałki rozrządu mają maksymalne smarowanie).
Silnik 1.7 wersja 8 zaworów 107 KM a moment obrotowy to 147 Nm :) - moim zdaniem najlepszy w tym modelu, wersja 1.7 16V ma moc 129 KM ale moment tylko 148 Nm - sami wybierzcie co lepsze i mniej kłopotliwe.
3,0
Skrzynia biegów
W moim egzemplarzu 2 trzeba umieć wbić, ktoś kto nie jeździł nie umie wrzucić żadnego biegu :). Trzeba się przyzwyczaić, dużo czasu zajmuje przerzucanie biegów.
Jednak wszystko zależy od precyzyjnego operowania drążkiem.
Jak nic nie jest luźne w skrzynce biegów to chodzi wyśmienicie.
5,0
Układ jezdny
Nie ma drugiego samochodu który jest tak dobrze wyważony i tak dobrze się trzyma drogi. Jest niska i twarda - trochę uciążliwe na polskich drogach, trzeba przywyknąć że to nie jest terenówka. W Łodzi większość krawężników nie do pokonania.
Nawet zimą na śniegu przy przeciętnych polskich zimówkach nie ma sobie równych z przednią osia napędową. Dopiero 4WD jest w stanie zagrozić (Alfa Romeo 33 też jest dostępne 4x4).
Niesamowita frajda z jazdy - niski środek ciężkości.
Komfort
4,0
Widoczność
Na początku trudno się parkuje tyłem - dobra rada: nie patrzeć w tył bo widać tylko lotkę :) patrzeć w boczne lusterka i problemy znikają.
Dalej wad nie ma.
4,0
Ergonomia
Nie ma przepychu schowków ale jest wszystko na miejscu. Regulowana kierownica, wielki bagażnik jak na tą klasę wozu.
Dużo miejsca w środku choć nisko (zadziwiająco dużo miejsca z przodu).
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Wada to brak ogrzewania na bocznych wywiewach przy lusterkach, ale w drzwiach są dysze które idealnie oczyszczają boczne szyby z pary (to działa choć nie wygląda wiarygodnie).
Ogrzewanie super, szybko i gorąco nawet w duże mrozy.
Latem za ciepło ale szybko się wietrzy.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Siedzi się nisko jak w rasowym aucie sportowym, osoby w starszym wieku maja problem z wygramoleniem się z wnętrza.
Z przodu miejsca dużo, z tyłu wystarczająco.
4,0
Wyciszenie
Zawieszenie choć twarde i sportowe to zadziwiająco ciche. Jak coś stuka i puka to rzadko kiedy do wymiany, raczej trzeba coś dokręcić - włoska dokładność...
Silnik słychać ale wszystkim się podoba pomruk bokserka - brzmi ładniej niż V´ka.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Jaką kto ma nogę. Jak się starałem to w mieście i do 7 zejdzie, ale przyjemności żadnej...
To auto ma 9 sek. do 100 km/h i lubi jak się jego potencjał wykorzystuje.
Potrafi spalić nawet 15 l/100km jak się je katuje.
Przy gazie Vialle (automat) 9 do 14 l/100km.
Potrafi pozytywnie zaskoczyć przy bardzo szybkiej jeździe na trasie.
5,0
Stosunek jakość/cena
Auta niedoceniane i rzadkie na polskich drogach, dlatego tanie i szybko tracące na wartości.
Ceny części jak do Poloneza, wszędzie są, trzeba tylko poszukać, zamienniki tanie i nierzadko tak dobre i dokładnie wykonane jak oryginały.
Utrzymanie tanie i mało kłopotliwe, złodzieje je omijają szerokim łukiem, odpada koszt strzeżonych parkingów.
Blacharka ocynkowana galwanicznie z dwóch stron ale rdza jest znana w tych modelach.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Ma komputer Alfacontrol - pokazuje czego brak i co nie działa. Nawet jak któraś kontrolka się spali w tablicy rozdzielczej.
Trzeba dbać o normalne rzeczy (olej, elementy gumowo-metalowe, płyn w chłodnicy, itd.) jest bezawaryjna.
Często spada kieszonka która zakrywa panel bezpieczników (tylko na polskich drogach).
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Zapchał się katalizator (220000 km), 225000 wymieniłem pompę glikolu, chłodnica wymieniona po 219000 (poprzednik jeździł na błocie - zamulona).
Jakieś gumy w zawieszeniu.
Wszystko normalne - jak się jeździ to się i zużywa.
LPG
- zużycie paliwa dla silnika 1.7 i.e. 107KM 79kW
[l/100km]