Z góry zaznaczę, że nigdy nie byłem jakimś zafiksowanym Alfiarzem (potrafię chłodnym okiem spojrzeć na mankamenty i awaryjność tych aut), ale ona u mnie została na dłużej i nie zamierzam się jej pozbywać. Z racji wykonywanego zawodu (sprzedawca aut- pracuję przy marce japońskiej, totalnie z innego bieguna) zmieniam samochody dość regularnie- Alfa wpadła w moje ręce przypadkiem. Rzadko które auto jest u mnie dłużej niż pół roku. 159 w porównaniu do poprzednich Alf jest tak olbrzymim przeskokiem jakościowym, że nie wiem od czego zacząć. Samochód daje mi taką frajdę z jazdy jak żaden inny do tej pory, pomijając aspekt wizualny, który doceni chyba każdy. Awaryjność tego modelu jest na niskim poziomie. Patrząc z jakimi autami mamy do czynienia dzisiaj, jak upadły pod tym względem marki niemieckie i częściowo japońskie to 159 bije większość na głowę. W erze nowoczesnych diesli 1.9 jtdm jest naprawdę udaną konstrukcją. Auto stworzone do jazy na trasie. W mieście trochę za bardzo masywne. W trasie płynie jak Pendolino. Jakość wykończenia to wzór w dzisiejszych czasach, gdzie króluje tandeta i plastik nawet w segmencie premium. Wspaniałe auto które polecam. Za te pieniądze nie dostanie się absolutnie nic lepszego. Oczywiście trzeba kupić pewny, zadbany egzemplarz. Auto posiada kilka mankamentów dosyć łatwych i niedrogich w naprawie. Wspaniałe auto, uśmiech na twarzy gwarantowany.
Wrażenia
4,0
Silnik
1.9 jtdm chyba najlepszy i najbardziej trwały z nowożytnych diesli. Tani w naprawie, dużo mechaników go ogarnia. Niestety standardowe przypadłości takie jak wtryski czy egr trzeba traktować jako elementy eksploatacyjne i wymieniać/regenerować. Mi się jeszcze nie zdarzyło, ale pewnie nadejdzie ten czas. Nie jest doskonale ze względu na słabą kulturę pracy- jedna z gorszych w swojej klasie niestety.
4,0
Skrzynia biegów
Skrzynia z Vectry, w której często padają łożyska. U mnie pracuje nieźle, dosyć ciężko, ale precyzyjnie. Przyzwyczaiłem się. Mogło by być znacznie lepiej.
5,0
Układ jezdny
Coś pięknego. Trochę twardo, ale jednak komfortowo. Na trasie jedzie jak przyklejona. Można zrobić 1000 km i nie jest się zmęczonym. Nie chce się wysiadać. W zakrętach super, chyba lepiej tylko w BMW w tej klasie, ale na prostej bezkonkurencyjna. Zawieszenie bardzo trwałe- bez porównania do poprzedników. Niestety trzeba uważać na koleinach bo można przytrzeć.
Komfort
4,0
Widoczność
Ja nie narzekam, ale nie każdy będzie zadowolony. Auto jest tak zaprojektowane, że ma wyglądać co odbija się kosztem widoczności. Jestem dosyć wysoki i nie przeszkadza mi to.
5,0
Ergonomia
Dla mnie super. Nie jest to Golf 3, ale wszystko jest logicznie rozmieszczone i pod ręką. Dużo zmyślnych schowków w bagażniku. Jak na auto tej klasy jest na prawdę ok.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Wkurzająca funkcja auto w klimatyzacji. Nie da się jej wyłączyć i po uruchomieniu auta zawsze muszę redukować nawiewy (raz i potem już nie trzeba) gdy jest duża różnica temperatury na zewnątrz. Po 2008 r podobno to zmieniono. Poza tym bez zarzutu.
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Największy minus tego samochodu. Jeśli masz więcej niż 180 cm to na tylnej kanapie pozostanie bardzo mało miejsca na nogi. Jeśli masz rodzinę 2 dorosłych + 2 dzieci to będzie ok. Na 4 dorosłych auto jest za małe. Przestrzeń bagażnika duża. Dla kierowcy i pasażera bajka.
5,0
Wyciszenie
Jak na klekota to jest super. Auto jest bardzo dobrze wyciszone.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Stosunkowo tani w naprawie i serwisowaniu. Olbrzymia dostępność części. Jeśli chodzi o spalanie to jak na diesla tej pojemności jest źle. Miasto 8 litrów, trasa 7.3. Jeżdżę bardzo dynamicznie na trasie, w mieście raczej nie szarżuję. Wynika to z dużej masy auta (blisko 1600 kg). Przy przepisowej jeździe można uzyskać spalanie w granicach 6 litrów (poza miastem). Posiada za to duży zbiornik (75l !)
5,0
Stosunek jakość/cena
Utrata wartości jest ogromna. To bardzo pozytywny aspekt, bo tak udany model jak 159 jedzie na złej renomie poprzedników, która jest bardzo krzywdząca, ale pozwala kupić ten samochód za ułamek jego rzeczywistej wartości.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Ma kilka drobnych przypadłości, ale to nic, z czym borykali się poprzednicy. Przez 2 lata może włożyłem z 700 zł na naprawę jakiś ****reli...
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Uwaga na klapy kolektora. Jeśli to jest zrobione to 1.9 JTD jest wręcz pancerny. Dbaj, zmieniaj olej, lej dobre paliwo i ciesz się jazdą. Alfa tylko w dieslu :)
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.9 JTDM 16v 150KM 110kW
[l/100km]