Mimo pewnych mankamentów użytkowych (ergonomika) wygląd i ponad przeciętna bezawaryjność (niech się VW schowa i spłonie ze wstydu), auto można polecić prawie każdemu. W swojej klasie jedna z lepszych pozycji, a z pewnością najładniejsza.
Wrażenia
5,0
Silnik
1,9jtdm 120km. Silnik nie do zajechania, konstrukcja porównywalna, jeśli nie lepsza, z kultowym 1,9 od wieśwagena. Niskie koszty obsługi i części. Powszechnie znana mechanikom.
3,0
Skrzynia biegów
Najsłabszy punkt auta. Oplowska (GM) skrzynia m32 ma odwieczny kłopot z łożyskami stożkowymi. Przy wyeksploatowanej skrzyni pojawia się wycie, a drążek zmiany biegów żyje własnym życiem. Koszt naprawy oscyluje między 2000-3500 zł (same łożyska z 1500 zł). Usterka niestety bardzo częsta- powstały nawet wyspecjalizowane warsztaty do obsługi tych skrzyń.
5,0
Układ jezdny
Auto trzyma się drogi ponadprzeciętnie, rzekłbym rewelacyjnie. Zawieszenie wielowahaczowe (łącznie 8 szt.) sprawdza się idealnie, auto zakręty pokonuje jakby było przylepione do drogi. Relatywnie duże koszty naprawy, jednak zawieszenie, mimo, że aluminiowe, jest wytrzymałe.
Komfort
4,0
Widoczność
Do przodu doskonale, mimo sporych gabarytów, do tyłu... cóż taka uroda nowych samochodów.
4,0
Ergonomia
Niektórym mogą przeszkadzać takie drobnostki jak zasłaniający panel klimatyzacji drążek zmiany biegów czy niewielkie schowki, ale czego się Alfie nie wybacza.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Bez najmniejszych problemów. Dwustrefowa klima działa bardzo dobrze. Niektóry skarżą się na wyjące sprężarki klimatyzacji, ale to wina partaczy napełniających układ ponad wymagany poziom.
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Auto w środku pomimo sporych wymiarów zewnętrznych jest stosunkowo małe. Problemem może być ilość miejsca nad głową nad tylną kanapą, no ale kto jeździ alfą z tyłu? No chyba, że po imprezie :)
5,0
Wyciszenie
Słychać w zasadzie szum opon. Klasyczny diesel Fiata, choć klekot, niezbyt słyszalny w środku. Przy 180km/h dalej można prowadzić rozmowę nie podnosząc głosu. Mi pasuje.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Na pewno można taniej. Tylko to nie będzie piękna Alfa, tylko przeciętna Skoda Octavia. Wybór należy do Ciebie!
5,0
Stosunek jakość/cena
Jedno z tańszych aut na rynku wtórnym. Przyczyna- zła sława poprzednich modeli, która jednak nie ma nic wspólnego ze 159tką.
Tradycyjnie trzeba uważać na, delikatnie mówiąc, nieuczciwych sprzedających.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Nie wypada poza przeciętność. Zadbany egzemplarz będzie służył długo i wytrwale. Przy 171.000 zł brak powodów do narzekań. A pytali czy upadłem na głowę kupując to auto :)
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Główny zarzut to skrzynia M32. Można poszukać egzemplarza z silnikiem 2.0jtdm, który łączy się z bezproblemową skrzynią F40.
Trafiają się usterki związane z budową nowoczesnych diesli, znane we wszystkich markach, takie jak problemy z DPF (wszyscy usuwają i problem znika na zawsze), wtryskami, przekładniami kierowniczymi (głównie auta sprzed face-liftingu (bodajże 2008r.). Usterki jednak zdarzają się rzadziej niż w autach konkurencji za Odry i są zwykle tańsze w naprawie