Karoseria
: Alfę kupuje się w pewnym stopniu oczami. Kolejny raz uległem pięknu włoskiej motoryzacji i zmieniłem MiTo na 159.
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Inne
: pęknięty wąż klimatyzacji
Zawieszenie
: górny przedni wahacz
4,0
Całokształt
Samochód zakupiłem niecały rok temu od pierwszej właścicielki z polskiego salonu. Samochód został wyprodukowany w 2010r, jednakże pierwsza rejestracja miała miejsce dopiero w 2012r. Nie przyznaję oceny doskonałej ponieważ jak każde auto również 159 posiada kilka mniej lub bardziej rażących niedoskonałości, ale o tym napomnę później w poszczególnych sekcjach.
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik to prawdziwy majstersztyk jak chodzi o elastyczność, osiągi i niezawodność. Odejmuję jedną gwiazdkę za skandalicznie wysokie spalanie i za dźwięk jednostki napędowej, a raczej jego brak...
5,0
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów działa nienagannie, brak zgrzytów, krótkie przełożenia lewarka. Biegi wchodzą w wyczuwalnym oporem lewarka, trzeba włożyć trochę energii, żeby zmienić przełożenie- lepiej bym tego nie skonstruował.
5,0
Układ jezdny
Idealny kompromis między komfortem a prowadzeniem. Kolejna pochwała dla włoskich konstruktorów. Nie widzę potrzeby modyfikacji zestrojenia zwieszenia. Plus za wysoką trwałość, pierwszy wahacz poddał się dopiero po przekroczeniu 100 tys. km po naszych "wspaniałych" drogach.
Komfort
5,0
Widoczność
Duże lusterka, płasko zakończona klapa tylna i stosunkowo wysoka powierzchnia szyba- nie mam zastrzeżeń.
5,0
Ergonomia
Wszystko na miejscu, prosta obsługa wszystkich systemów. Moje auto nie jest wyposażone w fabryczną nawigację, która jest krytykowana przez użytkowników, dlatego w moim przypadku przyznaję maksymalną ocenę.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Zimą wnętrze pojazdu nagrzewa się bardzo szybko, latem można liczyć na wydajny układ klimatyzacji- brak zastrzeżeń.
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Pod tym względem Alfa wypada przeciętnie- mała przestrzeń na nogi dla wysokich pasażerów, pojemność bagażnika jak na samochód tej klasy co najwyżej przeciętna.
5,0
Wyciszenie
Bez zastrzeżeń, nadwozie jak również podwozie są bardzo dobrze wyciszone.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Kupują Alfę 159 zwłaszcza z silnikiem 1.75 TBI trzeba liczyć się z wysokimi kosztami utrzymania:
-spalanie w mieście na poziomie 11.5-14 litrów w zależności od stylu jazdy, na trasie można zejść do poziomu 8.5 litra jadąc grzecznie 120 km/h
-stosunkowo drogie części, przykładowo markowy przedni górny wahacz 480 zł, wąż klimatyzacji 600 zł
5,0
Stosunek jakość/cena
Lepszego samochodu w kwocie do 45 tys. zł bym nie kupił. Uwaga wystrzegajcie się perełek za 30 tys. zł - to nie wróży niczego dobrego...
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Za mojej kadencji wymieniłem w samochodzie następujące elementy:
-sprzęgło z dociskiem
-wąż klimatyzacji
-górny przedni wahacz
-rozrząd(nie wliczam do usterek, typowa eksploatacja)
-komplet świec- ponownie eksploatacja
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Nic poważnego się nie wydarzyło- oby tak dalej
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1750 TBi 16v 200KM 147kW
[l/100km]