Bardzo dobry samochód. Nie ukrywam, że przy zakupie kierowałem się wyglądem ale przy bliższym poznaniu 159 okazała się być dużo lepsza niż się spodziewałem.
Wrażenia
4,0
Silnik
Do tego samochodu 185 koni to wartość w sam raz. Szału nie ma ale mocy nie brakuje i wyprzedzanie jest przyjemnością. Przyjemnie ciągnie już od 2 tysięcy.
4,0
Skrzynia biegów
Lewarek pracuje dość ciężko ale biegi wchodzą płynnie w pełnym zakresie. Trochę mnie rozczarował 6 bieg, który mógłby być bardziej autostradowy.
5,0
Układ jezdny
Cudo! Jedzie jak po szynach.Sztywno, jednocześnie zachowaniem komfortu. Nie mogłem się nadziwić, że udało się to tak pogodzić. Ruch kierownicą jest precyzyjny i pewny. To zdecydowanie najmocniejsza strona tego samochodu. Prowadzenie to sama przyjemność.
Komfort
4,0
Widoczność
Z przodu dobrze. Lusterka są duże i sporo w nich widać. Widoczność na boki również dobra. Szyba tylna jest niewielka i umieszczona wysoko przez co cofać trzeba nieco na wyczucie.
5,0
Ergonomia
Wnętrze ukierunkowane jest na kierowcę. Wszystko widoczne z pozycji wyjściowej i jednocześnie miłe dla oka. Niestety sterownie klimatyzacją przy 1 i 3 biegu jest utrudnione przez lewarek skrzyni biegów.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Sprawuje się bez zarzutu. Benzyna więc w zimie nagrzewa się w dobrym czasie. Obsługa klimatyzacji przynajmniej dla mnie nie była intuicyjna i musiałem zaglądnąć do instrukcji obsługi, jednak sprawuje się dobrze i spełnia swoje zadanie.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Przy wzroście 178 cm mam wrażenie, że wnętrze jest uszyte "na miarę". Jako pasażer nie podróżowałem za dużo ale inni pasażerowie sami z siebie chwalili, że samochód wygodny i "fajnie się jedzie" czyli musi być dobrze :)
4,0
Wyciszenie
Przy prędkościach poniżej 140 jest bardzo cicho. Powyżej 140 poziom hałasu rośnie ale aż do końca zegara pozostaje na akceptowalnym poziomie.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Spalanie przy ekonomicznej jeździe na drodze krajowej to 8l/100km, jednak trochę cięższa noga to już 9,5l/100km. Autostrada: jazda z prędkością 140km/h to spalanie rzędu 10l/100km, a 160km/h to już 12 litrów. Później jest już tylko gorzej. Na mieście nigdy nie miałem cierpliwości aby sprawdzić ile wychodzi w praktyce. Podsumowując bez mydlenia oczu, w cyklu mieszanym trzeba być gotowym na 10l/100km, może być mniej, może być więcej. Zależy od stylu jazdy, to nie diesel.
Co do serwisu. Jeśli o samochód się dba, wymienia się regularnie olej i nie kupiło się szrota wtedy będzie mniej awaryjny niż niemiec. Jeśli o eksploatacji właściciel przypomina sobie tylko w wypadku awarii wtedy samochód zacznie się sypać i mamy królową lawet.
5,0
Stosunek jakość/cena
Znacznie taniej niż u niemieckiej konkurencji ale o niebo lepiej. Jeśli trzeba wybierać między pospolitym trupem z kręconym licznikiem który wygląda jak ciosany siekierą a z drugiej strony samochodem, który przyciąga wzrok i daje mnóstwo radości z jazdy to nie ma co się zastanawiać.
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Zwykła eksploatacja typu spalone żarówki, no i trzeba też było dolać pół litra oleju około dwa tysiące kilometrów przed planowaną wymianą. Ponadto srebrna okleina w kokpicie jest podatna na zarysowania i wymagała odnowienia.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Nie wystąpiły. Ale aby tak było trzeba pamiętać szczególnie o regularnej wymianie oleju i nie katować samochodu. To nie golf tdi albo astra w gazie i samochód niestety nie jest idiotoodporny.
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 2.2 JTS 185KM 136kW
[l/100km]