Silnik
: Duża elastyczność, duża moc w stosunku do masy. Przy wyprzedzaniu jest co wcisnąć butem :D
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Przeniesienie napędu
: Papierowe półosie i przeguby wewnętrzne.
Zawieszenie
: Delikatne zawieszenie.
4,0
Całokształt
Świetny samochód, ale jak każdy ma swoje wady. Szybki, pewny w prowadzeniu, oszczędny, ale jak to włoszka - trzeba żyć z jej wadami. Niestandardowe części, nie do końca przemyślana ergonomia i mało miejsca. Nie jest to segment D, do którego przyzwyczaili Niemcy, dlatego samochód nie nadaje się dla każdego, szczególnie jeśli szuka pojemnego i pakownego samochodu dla rodziny. Cztery osoby, na tym kończy się komfort podróży.
Wrażenia
5,0
Silnik
Pięciocylindrowy silnik diesla o dużej kulturze pracy. Dobrze zbalansowana moc i moment w stosunku do pojemności. Nieźle znosi chip tuning - spokojnie można podkręcić moc do ~210 KM. Z minusów - waga, przez spory ciężar przód ma skłonność do uciekania w szybkich zakrętach, głównie na mokrym.
3,0
Skrzynia biegów
Przełożenia są dobrane dobrze, można pojechać na trzecim biegu do ~120 km/h, na szóstce, przy prędkościach autostradowych, obroty utrzymują się na poziomie niższym niż 3000. Dałem ocenę '3', ponieważ drążek jest zbyt długi, a biegi wchodzą zbyt łagodnie, spodziewałbym się pracy bardziej sportowej - krótki drążek i twardo wchodzące biegi. Dodatkowo do skrzyni wpięte są 'papierowe' półosie zakończone zintegrowanymi łożyskami wewnętrznymi - lubisz buksować kołami przy ruszaniu? Szykuj pieniądze na ich wymianę - markowy komplet to wydatek rzędu 1000 zł, bo oczywiście części pasują tylko do tego silnika.
4,0
Układ jezdny
Wielowahaczowe zawieszenie świetnie utrzymuje auto w zakrętach. Jest twarde co nie każdemu może się podobać. Na minus trwałość, przy nieostrożnej jeździe można wymieniać elementy nawet co 15k km, ja staram się uważać i jeszcze od zakupu nie musiałem robić remontu, poza naprawą tyłu, który niestety zniszczył się podczas wymiany wylanego amortyzatora.
Komfort
3,0
Widoczność
Przeciętnie jak to w Alfie bywa. Drogę widać dobrze, ale parkowanie nie należy do przyjemności. Jeśli kierowca ma więcej niż 175 cm wzrostu to pasażer skutecznie będzie ograniczał widok w prawej szybie, np. podczas włączania się do ruchu.
5,0
Ergonomia
Z perspektywy kierowcy jest świetnie. Dobry dostęp do wszystkich ustawień na konsoli środkowej, zegary w tubach, schowane dla widoku pasażerów, środkowe zegary skierowane ku kierowcy. Detale, ale to cieszy :)
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Działa, co tu dużo mówić, zimą ogrzewanie działa po ~5 km, tyle zajmuje zagrzanie silnika. Klimatyzacja działa dość wydajnie. Odejmuję punkt za kiepskie umieszczenie nawiewów i niezbyt dobrą możliwość ich regulacji.
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Przód ma się świetnie, dobrze trzymające fotele, miejsca sporo. Tył ma się gorzej, o ile kanapa jest świetna, to przestrzeni jest zdecydowanie za mało, kiedy ja mam ustawiony fotel, to za mną miejsca prawie nie ma, a pasażer wbija kolana w plecy.
4,0
Wyciszenie
Porównując do nowych samochodów segmentu D jest średnio. Ale w gruncie rzeczy, jadąc 140 km/h nie ma najmniejszego problemu żeby zagłuszyć szum wiatru muzyką z radia. Silnika nie słychać zbyt mocno, a podczas przyspieszania słychać raczej miły dźwięk R5, a nie jakiś hałas.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Oszczędny silnik jak na pojemność i moc. Minus za wyższą cenę pewnych części, ponieważ są dedykowane tylko do 2.4 20V, serwisy mają przez to problem w kupieniu części w dobrej cenie. Trzeba wtedy działać na własną rękę.
5,0
Stosunek jakość/cena
Nie wiem jak to było kiedy samochód był nowy, ale obecnie nie ma szans dostać równie dobrze prowadzący się samochód o mocy zbliżonej do 200 KM za takie pieniądze.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Raczej nie mam z nimi problemu. Elektryka się nie psuje. Jedynie to czułe zawieszenie.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Nie zdarzyła mi się ani jedna, więc daję 5.
On
- zużycie paliwa dla silnika 2.4 JTD 175KM 129kW
[l/100km]