Jestem użytkownikiem tej maszyny od 2018 roku, jest to mój pierwszy samochód. Zrobiłem tą bestią ok. 100 000 km. Alfa Romeo 147 1.9 JTDm ze 140km silnikiem to świetna alternatywa dla np. golifka, ale przejdę do tego co wszystkich interesuje najbardziej, czyli wad tego wozidła. Zawieszenie na naszych polskich drogach to ku*wa tragedia, strzela, puka, jęczy, nawala, czuć dosłownie każdy kamyczek, samochody z grupy VAG to po prostu Mercedes S-klasa przy alfie, ale za to przez pierwsze dwa tygodnie po rutynowej, corocznej naprawie zawieszenia samochód prowadzi się świetnie. Co prawda czuć masę na przodzie pojazdu, a samochód jest podsterowna w zakrętach, ale przez pierwsze dwa tygodnie po naprawie żaden VAG nie ma z alfą szans na wyścigu po krętych drogach. Kolejnym tragicznym elementem to korozja podwozia, ale czego tu się spodziewać po 20 letnim samochodzie. Dodatkowo minusem jest elektronika, która działa albo nie działa - w moim egzemplarzu tragedii nie ma, bo przez cały okres użytkowania zepsuły się wyłącznie wycieraczki oraz prawa szyba pasażera, a otwieranie centralne z kluczyka nie działało od momentu zakupu i nie działa po dziś dzień. Jeżeli chodzi o skrzynie biegów - po wymianie sprzęgła, które ma bardzo twardą charakterystykę jeździ jak należy, ale w mieście jest zdecydowanie bardziej męczące niż konkurencja, natomiast w trasie ze względu na 6-biegów jest świetna. 6 bieg, na autostradzie przy 130 km/h ma około 2250 rpm. Na samo koniec przejdę do zalet, których jest chyba mniej niż wad, ale za to mają zdecydowanie większą wagę niż wszystkie wymienione do tej poru wady. Silnik to najlepszy element tego samochodu, nigdy mnie nie zwiódł, jest dynamiczny, w miarę oszczędny i ma bardzo fajną kulturę pracy. Przez te 100 000 km jedyną awarią, która wprowadziła samochód w tryb awaryjny odcinając przy okazji moc było zabrudzenie czujnika spalin, poza tym samochód nigdy mnie nie zawiódł.
Jeżeli chodzi o spalanie, które dokładnie liczę. W trasie przy 130 km/h wynosi 6 l/100km, w mieście niezależnie od stylu jazdy jest to 8l/100km.
Zastanawiałem się, jak chciałbym podsumować ten włoski pocisk. Jest to samochód, który gdybym miał możliwość zmienić to zmieniłbym od razu, ale problemem jest to, że żeby mieć wóz, który będzie tak samo dobry jak ta alfa za 6k zł to musiałbym wydać co najmniej z 60-70k zł. W tym budżecie nie ma nic co powoduje tyle mieszanych uczuć, ale jednocześnie jest na tyle intersujące, że po prostu przyjemnie i pewnie się tym jeździ. Jak to z alfami trzeba je kochać, żeby nimi jeździć.
PS. Alfa zmotywowała mnie do napisania tej opinii, bo skorodowało mi lusterko, które podczas wycierania odpadło i zostało mi w rękach xd
Wrażenia
5,0
Silnik
Niezawodna jednostka, zawsze doprowadziła mnie do celu.
4,0
Skrzynia biegów
W mieście tragedia, w trasie luksus. Sprzęgło na pewno będzie do wymiany, ale 6-biegowy manual to porządna konstrukcja.
5,0
Układ jezdny
Jeżeli zawieszenie jest w dobrym stanie to prowadzi się świetnie, a zarazem pewnie. Jeżeli zawieszenie nie jest w dobrym stanie to prowadzi się po prostu świetnie.
3,0
Karoseria
Lubi sobie pordzewieć.
Komfort
3,0
Widoczność
Jest w porządku, ale w tej klasie samochodów myślę, że wypada najorzej.
4,0
Ergonomia
Przy odpowiednich fotelach, które można opuścić w dół (nie każdy egzemplarz takie ma) i wzroście ok 180 cm jest naprawdę dobrze.
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Jak ma grzać to grzeje, jak ma chłodzić to chłodzi - w mojej wersji instalacja klimatyzacja ma gdzieś nieszczelność, ale nie wpływa to na jej pracę.
3,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Mała mydelniczka, ale bardzo pojemna. Jak nie działa Ci centralne otwieranie to bagażnika prawie nie otwierasz, bo włosi wymyślili, że nie ma klamki z tyłu, a bagażnik bez pilota możesz otworzyć tylko z środka, genialny pomysł xd
4,0
Wyciszenie
Jak na samochód z tych lat jest przywozicie. Przy prędkościach 120-140 km/h osoby w pierwszym rzędzie mogą komfortowo rozmawiać, natomiast nie słychać już osób w drugim rzędzie xd
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Przez 6 lat użytkowania do naprawy - sprzęgło, drobna elektronika, drobne elementy silnika (ok. 200 zł przez 100 tyś. km), zawieszenie co roku ok. 500 zł, cała blacharka od spodu (u mnie koszt. ok 1k)
5,0
Stosunek jakość/cena
Zawsze dowiezie do celu.
Niezawodność
2,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Elektronika oraz zawieszenie zawsze będzie do naprawy.
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Silnik i skrzynia biegów są niezawodne.
On
- zużycie paliwa dla silnika 1.9 16V JTD 140KM 103kW
[l/100km]