Samochód fantastycznie trzyma się drogi, pewnie pokonuje zakręty z dużą prędkością, posłusznie reaguje na najmniejszy ruch kierownicy, układ kierowniczy ma sportowy charakter - to wszystko daje poczucie bezpieczeństwa i ogromną przyjemność z jazdy. Niestety, zawieszenie jest drogie w serwisowaniu, a samochód nie sprawdza się dobrze przy parkowaniu (duży promień skrętu). Silnik pracuje cicho i bezawaryjnie. Zdecydowanie najlepiej brzmiące R4 z jakim miałem do czynienia. W moim przypadku absolutnie nie bierze oleju (przy przebiegu blisko 160 tys. kilometrów). Warto zalewać go zalecanym przez producenta 10W40 marki Selenia. Spalanie trochę dużo jak na tę pojemność i moc - 11 litrów mieście przy agresywnej jeździe. W moim egzemplarzu drugi bieg zdaje się nie być bezpośrednio pod pierwszym, trzeba docisnąć lewarek do lewej wrzucając dwójkę, jeśli chce się mieć pewność, że wskoczy. Wsteczny muszę wrzucać przez czwarty (sprzęgło, zrzucam bieg, czwórka i dopiero R), bo inaczej jest minimalny zgrzyt. Poza tym nie sprawia żadnych problemów. Jest trochę głośno przy prędkościach 110-140 km/h, bardzo głośno powyżej 140 km/h.
Alfa jest droga w utrzymaniu i serwisowaniu, trzeba to wziąć pod uwagę - dużo pali, ceny oryginalnych części są bardzo wysokie, a i za naprawy warsztat brał niemało (m.in. wymiana sprzęgła). Zamienniki też zdają się być trochę droższe do innych marek typu Renault czy VW. Mimo wszystko warto - radość jaką daje użytkowanie Alfy przewyższa udrękę częstych wydatków :)
Wrażenia
5,0
Silnik
Pracuje cicho i bezawaryjnie. Najlepiej brzmiące R4 z jakim miałem do czynienia. W moim przypadku absolutnie nie bierze oleju (przy przebiegu blisko 160 tys. kilometrów). Warto zalewać go zalecanym przez producenta 10W40 marki Selenia. Spalanie trochę dużo jak na tę pojemność i moc - 11 litrów mieście przy agresywnej jeździe.
3,0
Skrzynia biegów
Drugi bieg zdaje się nie być bezpośrednio pod pierwszym, trzeba docisnąć lewarek do lewej wrzucając dwójkę, jeśli chce się mieć pewność, że wskoczy. Wsteczny muszę wrzucać przez czwarty (sprzęgło, zrzucam bieg, czwórka i dopiero R), bo inaczej jest minimalny zgrzyt. Poza tym nie sprawia żadnych problemów.
5,0
Układ jezdny
Samochód fantastycznie trzyma się drogi, pewnie pokonuje zakręty z dużą prędkością, posłusznie reaguje na najmniejszy ruch kierownicy, układ kierowniczy ma sportowy charakter - to wszystko daje poczucie bezpieczeństwa i ogromną przyjemność z jazdy. Niestety, zawieszenie jest drogie w serwisowaniu, a samochód nie sprawdza się dobrze przy parkowaniu (duży promień skrętu).
3,0
Karoseria
Lakier stosunkowo łatwo zarysować, rdza zjada metal w umiarkowanym tempie.
Komfort
5,0
Widoczność
5,0
Ergonomia
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
3,0
Wyciszenie
Bardzo dobre wyciszenie silnika, słabe wyciszenie auta przy prędkościach powyżej 100 km/h.
Ekonomiczność
3,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Oryginalne części są bardzo drogie, zamienniki stosunkowo drogie. Bogate wyposażenie sprawia, że serwisowanie auta nie należy do najtańszych.
5,0
Stosunek jakość/cena
Nowe Alfy bardzo szybko tracą na wartości, dlatego używane można kupić w naprawdę dobrej cenie.
Niezawodność
2,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Stosunkowo częste przepalanie się żarówek, problem z podnośnikiem szyby, niesprawny spryskiwacz tylnej szyby, awaria czujnika zużycia klocków hamulcowych.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Po przejechaniu blisko 15.000 kilometrów awarii uległ tylko alternator (w 15 letnim samochodzie).
Pb
- zużycie paliwa dla silnika 1.6 TS 16v 105KM 77kW
[l/100km]