Zachodnia obwodnica Lublina już przejezdna
Prawie 10-kilometrowa zachodnia obwodnica Lublina w ciągu drogi ekspresowej S19 została oddana do ruchu. Dzięki tej drodze skróci się czas przejazdu krajową "dziewiętnastką" przez stolicę województwa lubelskiego.
Nowy fragment drogi ekspresowej S19 będzie stanowił część przyszłej trasy Via Carpatia. Odcinek ten uzupełnia ponadto funkcjonującą już północną i wschodnią część obejścia miasta w ciągu dróg S12 i S17. Tym samym wyprowadza ruch tranzytowy już prawie w całości poza granice Lublina, co z pewnością odczują mieszkańcy miasta tracący czas w korkach na al. Kraśnickiej.
Oddany do użytku nowy odcinek lubelskiej obwodnicy prowadzi od węzła Lublin Sławinek (tu krzyżuje się S12 i S17 z S19) do węzła Lublin Węglin w podlubelskiej Konopnicy, gdzie jest kontynuowany jako DK19. Pomiędzy tymi węzłami jest jeszcze jeden - Lublin Szerokie - na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 830 w kierunku Nałęczowa. Nowa obwodnica znacznie skróci czas ominięcia Lublina. Dotychczas przejazd przez miasto zajmował średnio pół godziny, a w godzinach szczytu jeszcze dłużej. Teraz pokonanie zgodnie z przepisami ok. 22-kilometrów od węzła Lublin Rudnik do końca zachodniej obwodnicy Lublina zajmie kierowcom samochodów osobowych ok. 11 minut.
Zachodnia obwodnica Lublina to dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod trzeci po zewnętrznej stronie. Obiekty w ciągu drogi i nad nią zbudowano w układzie docelowym. Powstało dwanaście obiektów inżynierskich: wiaduktów i mostów, kładka dla pieszych i rowerzystów oraz górne przejście dla zwierząt dużych.
Inwesytycję zrealizowała firma Budimex. Wybudowanie nowej drogi kosztowało ok. 424 mln zł (wraz z wszystkimi innymi pracami koszt inwestycji wyniósł 620 mln zł), z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich w ramach programu Infrastruktura i Środowisko wyniosło ok. 274 mln zł.