Wielozadaniowe Audi Q8 Sport Concept
Zaprezentowane w Genewie koncepcyjne Audi Q8 Sport Concept to kolejny krok w kierunku flagowego SUV-a z Ingolstadt. Pod maską 6-cylindrowy silnik TFSI z elektrycznie napędzaną sprężarką.
Przygotowany na wystawę w Genewie prototypowy model Audi jest bardziej sportową odmianą konceptu Audi Q8, jaki został zaprezentowany w styczniu na wystawie w Detroit. Nadwozie mierzy 5,02 m długości, co wraz z trzymetrowym rozstawem osi zapewnia olbrzymią ilość miejsca dla pasażerów, mimo opadającej linii dachu. Imponujące wrażenie sprawia już sam przód nadwozia o szerokości 2,05 m ze znacznie szerszą atrapą chłodnicy oraz płaskimi reflektorami (Matrix Laser) w kształcie klinów, które łączą się z wlotami powietrza.
Wnętrze zdominowane jest przez kolejną wersję cyfrowego kokpitu Audi virtual cockpit future oraz wyświetlacz do prezentowania danych na szybie na wprost wzroku kierowcy. Wyświetlacz ten wykorzystuje inteligentną technikę rzeczywistości rozszerzonej, dzięki której świat rzeczywisty przenika się ze światem wirtualnym.
Innowacyjny jest układ napędowy w koncepcyjnym Audi. Po raz pierwszy bowiem zestawiono ze sobą sześciocylindrowy silnik 3.0 TFSI o mocy 450 KM, z elektrycznie napędzaną sprężarką i rekuperującym układem mild hybrid, który w razie w razie potrzeby pracuje w przeciwnym kierunku, jako dodatkowy silnik elektryczny.
Łączna moc całego układu napędowego wynosi 476 KM, zaś maksymalny moment obrotowy 700 Nm. Do 100 km/h model ten jest w stanie się rozpędzić w 4,7 s i osiągnąć maksymalną prędkość 275 km/h. Imponującą wygląda również zasięg koncepcyjnego Audi Q8 - 1200 km.
Montowany pod podłogą bagażnika akumulator litowo-jonowy o wydajności 0,9 kWh pozwala na powolną jazdę w korku przy wyłączonym silniku spalinowym, a także na manewrowanie i parkowanie wyłącznie na napędzie elektrycznym. Podczas hamowania, dzięki generatorowi startowemu o mocy 20 kW, układ rekuperacji ponownie ładuje akumulator.
Dodatkową moc w Audi Q8 Sport Concept zapewnia elektrycznie napędzana sprężarka (EAV), która uzupełniając pracę dwóch turbosprężarek spalinowych, zapewnia dodatkowy strumień powietrza (w czasie krótszym niż 250 milisekund silnik elektryczny rozpędza koło sprężarki do prędkości 70 tys. obrotów na minutę). Sprężarka EAV wspiera turbosprężarki zawsze wtedy, gdy niewystarczająca ilość spalin uniemożliwia szybkie wytworzenie mocy, dzięki czemu auto powinno przyspieszać bez jakichkolwiek opóźnień.