Pierwszy autonomiczny Hyundai
Hyundai Ioniq już teraz jest modelem nietypowym, gdyż jako jedyny oferuje trzy alternatywne rodzaje napędu - elektryczny, hybrydowy oraz hybrydowy plug-in. Będzie też pierwszym koreańskim modelem z funkcją autonomicznej jazdy.
Na trwającej wystawie samochodowej w Los Angeles Hyundai zapowiedział koncepcyjną wersję autonomicznego Ioniqa. Jak zapewniają jednak przedstawiciele koreańskiej marki, jest to wersja bardzo już bliska wersji finalnej. O jej możliwościach w realnym ruchu będziemy mogli przekonać się już na początku przyszłego roku, kiedy to na wystawie elektroniki użytkowej CES (Consumer Electronic Show) w Las Vegas zaprezentowane zostaną już dwie wersje demonstracyjne, które będą się poruszać głównymi ulicami stolicy gier hazardowych.
System kamer, radarów oraz czujników LiDAR został tak zaprojektowany, że praktycznie są one niewidoczne na pierwszy rzut oka. Dzięki temu Hyundai Ioniq w autonomicznej wersji będzie wyglądał jak standardowy model będący już w produkcji.
Samodzielna jazda będzie możliwa dzięki wspomnianemu już systemowi czujników, kamer i radarów, które będą obserwować otoczenie przed, wokół i za pojazdem. W centralnym miejscu przedniego zderzaka znalazł się radar długiego zasięgu, obserwujący drogę do 200 metrów przed samochodem w promieniu 45 stopni, oraz średniego zasięgu (do 100 metrów), ale o większym promieniu (90 stopni). Otoczenie przed autem obserwują dodatkowo trzy kamery schowane za wewnętrznym lusterkie (promień 45 stopni), które będą m.in. śledzić znaki drogowe oraz linie na jezdni, oraz radary systemu LiDAR o największym kącie obserwacji drogi (130 stopni). W narożnikach przednich zderzaków znalazły się czujniki laserowe, które śledzą otoczenie z boku auta o kącie widzenia 110 stopni każdy. Z kolei przestrzeń za samochodem monitorować będą dwa radary zamontowane do tylnego zderzaka o największym kącie widzenia równym 150 stopni.
Samodzielną jazdę ułatwić ma dodatkowo zamontowana na dachu antena GPS oraz funkcjonujące już z powodzeniem systemy autonomicznego układu hamulcowego wykrywającego również pieszych, aktywnego tempomatu, ostrzegającego przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu i utrzymującego pojazd na danym torze jazdy.
Za stworzenie autonomicznego Hyundaia odpowiada Hyundai Research and Development Center, mający swoją siedzibę w koreańskim Namyang. Tam testowane już są trzy autonomiczne egzemplarze modelu Ioniq, a także dwa autonomiczne egzemplarze napędzane ogniwami paliwowymi.